Svindelforsøk mot annonsører på FINN Motor

Vi har den siste tiden sett en svindel rettet mot annonsører på FINN. Hensikten med svindelen er å få deg som annonsør til å tro at det er betalt inn penger for kjøretøyet du selger og det eneste du trenger å gjøre er å betale for kostnader til frakt direkte til et fraktselskap. Det er derimot svindleren som mottar disse pengene for frakten, og betalingen for kjøretøyet du selger er faktisk ikke overført og du vil aldri motta disse pengene. Svindelen kan også fortsette med krav om å betale moms, skatt, fortolling, etc dersom man først har betalt for frakt.

Denne formen for svindel kan inneholde flere av elementene beskrevet nedenfor, men må ikke inneholde alt. Svindlerne varierer også utforming av teksten i meldingene, så det er ikke sikkert det vil være ordrett det samme som i eksemplene nedenfor.

 

Melding direkte utenfor FINN

Det første som skjer er at man som annonsør mottar en melding via for eksempel iMessage, SMS, Messenger eller Whatsapp fra en interessent som ønsker at du tar kontakt på mail. De tar kontakt med deg direkte og ber om at dialogen skal tas på e-post for å unngå våre sikkerhetssystemer.

Eksempel på en slik melding:

Ja, jeg har fått en slik melding, hva bør jeg gjøre nå?

  • IKKE besvar vedkommende på e-post eller melding
  • Klikk på "Rapporter uønsket" for å rapportere selve meldingen til Apple
  • Slett meldingen

 

Dialog på e-post

Dersom du besvarer meldingen og oppgir din e-postadresse flyttes kommunikasjonen med svindlerne dit. Teksten i kommunikasjonen kan variere, men målet er å overbevise deg om kjøretøyet ønskes kjøpt selv om man ikke har anledning til personlig oppmøte for besiktigelse. 

Eksempel på tekst i en slik e-post:

 

Lenke til falsk nettside

I løpet av dialogen vil svindleren sende deg en lenke til en falsk nettside som forsøker å fremstå som vår løsning for Smidig bilhandel. 

Første side du kommer til kan for eksempel se slik ut:

og videre:

Skjermbilde.JPG

Vær oppmerksom på at svindlerene også har laget en chatfunksjon på nettsiden hvor det kan se ut som du chatter med FINN kundesenter.

 

Videre vil du bli tatt med til sider som utgir seg for å være FINN, og de kan se slik ut:

 

Falsk

Har du klikket på lenken du mottok og overført penger via en slik falsk nettside ber vi deg kontakte oss på forbrukertrygghet@finn.no.

Ta også kontakt med din bank snarest mulig.  

 

Til informasjon benytter svindlerne reelle navn på personer bosatt i Norge. Noen personer som har fått navnet sitt misbrukt i denne type svindel har blitt utsatt for trusler, men har ikke noe med saken å gjøre.

FINN oppfordrer deg som skal selge bil til selv å starte prosessen med digital kjøpekontrakt, ikke la kjøperen starte denne prosessen.


Var denne artikkelen nyttig?
45 av 53 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.