Nyttige tips for en trygg handel

Over 3,5 millioner personer besøker FINN.no hver måned.

De aller fleste er ærlige og er ute etter en hyggelig handel som kjøper eller selger. Men som i alle andre handler finnes det en viss risiko for å bli lurt eller at misforståelser oppstår.

På FINN.no utformer annonsør selv annonsen og står ansvarlig for innholdet. Avtaler inngås direkte mellom selger og kjøper.

 

Retningslinjer for trygg handel

Dersom du følger FINNs retningslinjer for trygg netthandel er du stort sett alltid trygg når du bruker FINN.no, enten det er som kjøper eller selger.

 

1. Bruk sunn fornuft.

Vær ekstra på vakt dersom du kommer over et tilbud som er for godt til å være sant eller du får en følelse av at noe ikke stemmer.

Det er alltid mulig å gjøre gode handler på FINN men er tilbudet for godt til å være sant er muligheten stor for å bli lurt. Dersom du får en følelse av at det er noe som ikke stemmer bør du være ekstra forsiktig. Undersøk saken nærmere, og la deg ikke stresse til å gjennomføre en handel eller gi fra deg personopplysninger som passord, fødsels- og personnummer, kredittkortnummer og lignende.


2. Unngå forskuddsbetaling.

Dersom personlig oppmøte ikke er mulig og varen må sendes anbefaler vi at våre brukere benytter seg av tjenesten Fiks Ferdig. Da tar vi hånd om sending og betaling, for å sikre at kjøper får vare, og selger mottar penger. Undersøk om selger/kjøper har verifisert brukeren sin og be eventuelt om at han eller hun gjør dette før dere inngår en handel. Med verifisert bruker vet de at du ønsker å fremstå som ekstra trygg og det gjør det lettere å kjøper og selge. Det kan også være lurt å se om vedkommende har fått gode eller dårlige vurderinger fra tidligere gjennomførte handler.

 

3. Vær forsiktig med personlige opplysninger

Gi aldri kredittkortnummer, personnummer, innloggingsinformasjon eller annen sensitiv informasjon til fremmede. Selv om kjøper og selger har behov for å vite hvem de handler med bør du ikke ukritisk oppgi personopplysninger til fremmede. Normalt er det trygt å oppgi navn, adresse og telefonnummer.

Vær også på vakt overfor e-poster hvor du blir bedt om å oppgi brukernavn/passord eller får beskjed om å følge en link for å verifisere dine kontoopplysninger. Seriøse nettsteder sender aldri slike eposter, og dersom du får slike e-poster bør du varsle nettstedet det gjelder. Det er også verdt å merke seg at å annonsere med fullt navn og adresse kan føre til at man blir kontaktet utenfor FINNs meldingssystem, ved at personer med uærlige hensikter kan søke opp navn og adresse på internett og deretter få direkte kontaktinformasjon til deg som annonsør. Ønsker man å unngå dette kan det være lurt å feks bare annonsere med fornavn og postnummer.

 

4. Legg ikke ut annonser på vegne av andre

Husk at du er fullt ut ansvarlig for innholdet i annonser du legger ut. Dersom du oppretter brukerprofiler eller legger ut annonser på vegne av andre risikerer du både erstatningsansvar og straff for medvirkning hvis annonsene viser seg å være svindel. Blir du kontaktet av noen som ber deg legge ut annonser for dem bør du avbryte all kommunikasjon.

Skal du kjøpe eller selge noe på FINN vil det alltid ligge en ekstra trygghet i å sikre sine egne interesser slik at kjøpet/salget går knirkefritt. En av måtene å sørge for dette på er å signere en kjøpekontrakt som både inneholder kontaktinformasjon til kjøper og selger, samt produktets tilstand ved overtagelse.
Skal du kjøpe bil av en privatperson finnes det en integrert, elektronisk kontrakt på FINN som fylles ut automatisk. Denne finner du rett under "send melding"-knappen inne på hver annonse. Denne tjenesten leveres i samarbeid med Swiftcourt.

For de øvrige markedene anbefaler vi å ta en titt på Forbrukerrådets nettsider som inneholder kjøpekontrakter innen flere kategorier; hus, tjenester, ting og dyr.


Var denne artikkelen nyttig?
140 av 266 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.