Vi anbefaler aldri at man sender fra seg en vare før man har fått betalt, og heller ikke at man forhåndsbetaler for en vare uten at man har fått varen. Den beste måten å sikre en trygg handel er ved personlig oppmøte.
Om man er forhindret fra å møte personlig og ønsker å gjennomføre en handel likevel, er det noen ting man bør gjøre. Undersøk om kjøper/selger har verifisert bruker, og be eventuelt om at han/hun gjør dette før dere inngår en handel. Når man verifiserer brukeren sin på FINN gjøres dette med BankID, og FINN vet identiteten til brukeren. Det kan også være lurt å se om vedkommende har fått gode eller dårlige vurderinger av tidligere kjøpere, og se på hvor lenge vedkommende har vært på FINN.
Postoppkrav er ikke en sikker måte å løse utfordringen med distanse mellom kjøper og selger. Det eneste kjøper vet er at man får noe tilsendt i posten, men ikke hva. Som selger kan du risikere at kjøperen ikke henter ut varen i tide, og du må stå for kostnaden for forsendelsen. Det er med andre ord ikke en sikker metode for handel. Når det gjelder ting som sporing og forsikring viser vi til Posten sine bestemmelser.
Til slutt: Virker et tilbud for godt til å være sant, så er det gjerne det. Også på FINN.