FAQ Smidig Handel

Slik fungerer Smidig MC- og bilhandel

Q: Hvilke typer kjøretøy kan bruke Smidig handel? 

A: Vi tilbyr Smidig handel i fire kategorier, “Biler i Norge”, Campingvogn til salgs, Bobil til salgs og “MC til salg”. Vi jobber hele tiden med å videreutvikle og forbedre tjenesten og ønsker å tilby til enda flere typer kjøretøy fremover. 

Q: Hvordan fungerer smidig bilhandel

  • Selger oppretter digital kontrakt og inviterer kjøper
  • Kjøper blir med på kontrakten
  • Selger fyller ut detaljene som mangler, og signerer
  • Kjøper signerer kontrakten og ordner forsikring/bruktbilgaranti/(bombrikke - kommer)
  • Selger signerer salgsmeldingen med BankID + personlig BankID passord
  • FINN sender automatisk betalingsforespørsel til kjøper i Vipps appen
  • Kjøper betaler for bilen i Vipps
  • Kjøper signerer salgsmeldingen med BankID + personlig BankID passord
  • Selger betaler salgsavgiften med Vipps
  • FINN sender salgsmeldingen til Statens vegvesen, og bilen bytter eier

Q: Hvordan fungerer Smidig MC-handel

Smidig MC-handel fungerer på samme måte som bilhandel, men uten forsikring for kjøper. 

 

  • Selger oppretter digital kontrakt og inviterer kjøper
  • Kjøper blir med på kontrakten
  • Selger fyller ut detaljene som mangler, og signerer
  • Kjøper signerer kontrakten
  • Selger signerer salgsmeldingen med BankID + personlig BankID passord
  • FINN sender automatisk betalingsforespørsel til kjøper i Vipps appen
  • Kjøper betaler for MC i Vipps
  • Kjøper signerer salgsmeldingen med BankID + personlig BankID passord
  • Selger betaler salgsavgiften med Vipps
  • FINN sender salgsmeldingen til Statens vegvesen, og MC bytter eier

Q: Må jeg bruke Smidig bilhandel?

A: Nei, det er helt valgfritt. Dette er opp til selger og kjøper å FINNe ut av sammen. Men vi i FINN velger likevel å oppfordre til å bruke Smidig bilhandel. Da sørger vi for at alt går trygt for seg med overføring av penger og overtakelse av bilen. Det er enkelt og kjapt å bruke Smidig bilhandel, bare følg stegene for handelen så går alt i riktig rekkefølge for begge parter.

Q: Smidig handel for campingvogner som er avregistert

A: Selv om campingvognen per dags dato er avregistrert vil den ha et registreringsnummer hos Statens vegvesen dersom den på et tidligere tidspunkt har vært registrert. Dette registreringsnummeret må du opplyse om i Smidig handel.

Dersom registreringsnummeret hos Statens vegvesen er tilknyttet en annen person må du først gjennomføre eierskifte fra denne personen til deg før du kan benytte smidig bilhandel.

Dersom campingvognen aldri har vært registrert i Statens vegvesen sine systemer vil man ikke kunne benytte Smidig handel.

Salgsavgift for selger

Q: Hvorfor tar dere betalt for Smidig MC- og bilhandel?

A: FINN har mange utgifter knyttet til det å lage og levere denne tjenesten, og vi er derfor nødt til å ta et gebyr for å dekke noen av våre kostnader for å gjøre MC- og bilhandelen trygg for begge parter. Skal man for eksempel bruke Vipps utenfor Smidig MC- og bilhandel, så tar de 1% av verdien av bilen (på summer over kr 5.000,-). 

Q: Hvordan beregner dere hvor mye jeg må betale for å bruke tjenesten ?

A: Avgiften beregnes ut fra bilens salgspris, og avgiften baseres blant annet på våre kostnader knyttet til våre underleverandører og partnere. Eksempelvis vil en bil til kr 150.000 kroner få en avgift på kr 1.875,-

Q: Hvorfor kan jeg ikke betale salgsavgiften på andre måter enn med Vipps ?

A: Vi jobber hele tiden med å videreutvikle og forbedre tjenesten, men i første omgang støtter vi bare betaling med Vipps.

Q: Det er ikke greit å bli tvunget inn i denne Smidig MC- og bilhandel greia?

A:Smidig MC- og bilhandel er helt frivillig å bruke. Når du som selger legger ut annonsen, er det helt valgfritt å bruke Smidig MC- og bilhandel. Dette blir ofte selger og kjøper enige om når de starter selve handelen. Vi vil likevel oppfordre til å bruke Smidig MC- og bilhandel, da vi i FINN.no sørger for at handelen skjer på en trygg og sikker måte. Vi sørger blant annet for at dere har en digital kjøpekontrakt, trygg betaling og overlevering. For bilkjøp vil kjøperen få tilbud om 30 dagers gratis forsikring ved bruk av Smidig bilhande hvis man innfrir kriterier for det

Q: Er ikke dette tvang og markedsmakt, akkurat slik dere gjorde med eiendomsmeglerne tidligere i år?

A: Smidig bilhandel er helt valgfritt å bruke. Selve bilannonsen koster akkurat det samme som før, og du som selger trenger ikke å bruke Smidig bilhandel hvis du ikke vil. Dermed koster det altså ikke noe mer å selge bilen på FINN enn det det tidligere har gjort. Hvis selger og kjøper ønsker å benytte seg av Smidig bilhandel, så tar FINN et salgsgebyr for å dekke kostnader knyttet til det å levere denne enkle og trygge løsningen. 

Q: Hvorfor koster dette så sykt mye penger?

A: Smidig bilhandel er helt valgfritt å bruke. Selve bilannonsen koster akkurat det samme som før, og Smidig bilhandel er en frivillig tilleggstjeneste vi tilbyr som hjelp i denne prosessen. FINN har laget denne tjenesten i samarbeid med flere partnere, og vi tar altså et salgsgebyr for å dekke våre kostnader knyttet til dette. 

Svindel

Q:Mistanke om svindel/motpart med uærlige hensikter

A: Vi har dessverre sett tilfeller av Svindel mot annonsører på FINN Motor med kontakt via SMS og bruk av falsk Swiftcourt-løsning, Vi anbefaler dere å ha all kontakt med motpart via FINN meldinger, blir dere kontaktet utenfor FINN.no er det anbefalt å be brukeren kontakte dere på FINN.no og ikke klikke inn på lenker sendt av motparten

Q: Jeg har mottatt forslag til kontrakt fra Swiftcourt, bruker dere enda disse? 

A: FINN.no bruker ikke Swiftcourt kontrakter for Smidig MC - eller bilhandel. https://hjelpesenter.FINN.no/hc/no/articles/360008197080-Svindel-mot-annons%C3%B8rer-p%C3%A5-FINN-Motor-med-kontakt-via-SMS-og-bruk-av-falsk-Swiftcourt-l%C3%B8sning 

 

Betaling

Q: Bilen jeg skal selge koster mer enn 500.000 kroner. Kan jeg bruke Smidig Handel da?

A: Bankene som vi samarbeider med har satt denne grensen for betaling gjennom Vipps. Man vil derfor ikke få betalt med Vipps om summen er over 500.000. Vi har derimot "andre betalingsmåter" som en funksjon, her kan man huke av for det i stedet for Vipps, da skjer betalingen utenfor prosessen. 

Dersom partene er enige om å betale på annen måte enn med Vipps må selger velge dette på FINN (Egen info nederst i steget: Betaling og eierskifte - “Andre betalingsmåter”). Når selger bekrefter dette får hen beskjed om å signere salgsmeldingen på FINN. Så fort salgsmeldingen er signert sender FINN en beskjed til kjøper om at bilen kan betales. Partene må selv fikse det praktiske rundt betaling - utveksling av kontonummer etc. Selger vil nå se en knapp for å bekrefte at pengene er mottatt, og må selv passe på at pengene faktisk kommer inn på konto. Når selger bekrefter betalingen sender FINN salgsmeldingen til kjøper for signering. Deretter må selger betale salgsavgiften til FINN, før salgsmeldingen automatisk sendes til Statens Vegvesen og kjøretøyet bytter eier.

Q: Når jeg betaler med vipps får jeg et betalingsgebyr. Dere sier at tjenesten er gebyrfri? 

A: Ved betaling med Vipps tar ikke FINN eller VIPPS noen ekstra gebyrer, men bankene krever ofte et ekstra gebyr for straksbetaling. 

“Edge-caser” hvor man av ulike grunner ikke kan bruke Smidig bilhandel.

Smidig bilhandel er en tjeneste som passer de aller fleste selgere og kjøpere i Norge. Det er dessverre slik at tjenesten ikke passer for absolutt alle enda, men dette jobber vi på spreng for å få til. Vi håper at vi kan hjelpe deg enda bedre neste gang du skal kjøpe eller selge bil på FINN.

Q: Hvilke typer kjøretøy kan IKKE bruke Smidig handel? 

  • Biler i utlandet
  • Varebiler i Norge
  • Varebiler i utlandet
  • Næring

Q:Kan jeg kjøpe bil fra Utlandet med Smidig bilhandel?

A: Det er kun Smidig bilhandel på kategorien “bruktbil til salgs i Norge” og gjelder salg fra og til privatperson

Q: Jeg er DNB-kunde, og dere sier at hvis bilen koster mer enn 90.000 kroner så kan jeg ikke bruke Smidig bilhandel. Hvorfor?

A: De aller fleste bankene vi samarbeider med har satt en øvre grense på 500.000 kroner med Vipps når det brukes gjennom Smidig bilhandel, bortsett fra DNB som har satt en lavere grense. Vi håper dette endrer seg snart, men det er helt opp til DNB å sette disse grensene selv. Bruk gjerne vår digitale kontrakt likevel for å øke sikkerheten i salget, der er begge parter BankID-verifiserte. Man kan bruke andre betalingsmåter da

Q: Hvorfor får jeg ikke signert med BankID på mobil

A: Hvis du ikke har Netcentric (tilgang til å signere digitale dokumenter med BankID på mobil) på din BankID så vil du kun få muligheten til å signere kontrakt og eierskifte med vanlig BankID, ta kontakt med banken som har utstedt din BankID for å få Netcentric knyttet til din BankID

Q: Flere eiere av bilen som selges

Smidig bilhandel støtter dessverre ikke salg av biler med flere eiere enda. Om man vil bruke tjenesten må medeier fjernes. Dette gjør man enkelt på “Din side” hos Statens vegvesen. Personen som fjernes som eier må bekrefte at dette er i orden.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/legg-til-eller-fjern-medeier/

Q: Personlig bilskilt

Smidig bilhandel støtter dessverre ikke salg av biler med personlig bilskilt. Om man vil bruke tjenesten må koblingen til det personlige skiltet fjernes. Man beholder rettigheten til det personlige skiltet og kan bruke det på et annet kjøretøy. Selger kan fjerne koblingen til personlig skilt på “Din side” hos Statens vegvesen: https://www.vegvesen.no/dinside/

Q: Bilen har heftelser

Smidig bilhandel støtter dessverre ikke betaling av heftelser enda. Kjøpesummen går fra kjøper direkte til selger via Vipps og vi får ikke brukt deler av betalingen til å dekke f eks heftelser. Kjøper og selger bør bli enige hvordan dere løser betaling av heftelser, det kan f eks skrives inn i kontrakten under “kommentarer”.

Q: Kjøperen skal finansiere bilen med lån

FINN.no støtter ikke å gjøre betaling med bilån eller finanisering, men man kan velge andre betalingsmåter så hjelper vi dere gjennom prosessen og sørger for at partene må signere kontrakt og salgsmelding før selger bekrefter at pengene er overført og eierskifte gjennomføres. Det vil si at vi sitter på signert salgsmelding og kan sende denne til statens vegvesen om selger ikke betaler avgift

Q: Bilen er registrert på en bedrift/mitt enkeltpersonforetak

Smidig bilhandel støtter dessverre ikke salg av biler registrert på en bedrift/enkeltpersonforetak. Om man vil bruke tjenesten må bilen registreres over på deg selv som privatperson før dere begynner på Smidig bilhandel

Q: Jeg får ikke manuell betalingsmåter

Dersom kontrakt var opprettet før 08.02.2023 (Transaction fee lanseringen) vil man ikke få manuell betalingsmåter

Manuell betaling (Andre betalingsmåter)

Q: Hva er manuell betaling, og når er det tilgjengelig?

A: Manuell betaling er et nytt betalingsalternativ for å fullføre reisen for biler over 500k og for de som ikke ønsker å benytte Vipps. Dette vil gjøre det tryggere å bruke Smidig handel for de som ikke kan/vil gjøre betalingen med Vipps.

 

FINN hjelper selger og kjøper gjennom hele handelen som vanlig, men partene står selv ansvarlige for at selve betalingen går riktig for seg når pengene ikke går gjennom FINNs løsning. I “Terms & conditions” står det tydelig at selger og kjøper selv ansvarlig for betaling, og at FINN ikke kan holdes ansvarlig om noe går galt.

Q: Hvordan fungerer manuell betaling?

Dersom partene er enige om å betale på annen måte enn med Vipps må selger velge dette på FINN (Egen info nederst i steget: Betaling og eierskifte - “Andre betalingsmåter”). Når selger bekrefter dette får hen beskjed om å signere salgsmeldingen på FINN. Så fort salgsmeldingen er signert sender FINN en beskjed til kjøper om at bilen kan betales. Partene må selv fikse det praktiske rundt betaling - utveksling av kontonummer etc. Selger vil nå se en knapp for å bekrefte at pengene er mottatt, og må selv passe på at pengene faktisk kommer inn på konto. Når selger bekrefter betalingen sender FINN salgsmeldingen til kjøper for signering. Deretter må selger betale salgsavgiften til FINN, før salgsmeldingen automatisk sendes til Statens Vegvesen og kjøretøyet bytter eier.

Q: Jeg har ikke mottatt betaling for bilen [Selger]

A: I dette tilfellet har begge parter bekreftet sin identitet med BankID, kjøpekontrakt (juridisk bindende avtale) og salgsmelding er signert av begge. Selger står med dette sterkt dersom saken må løses ved hjelp av en tredjepart.

 

I “Terms & conditions” står det tydelig at selger og kjøper er selv ansvarlig for betalingen, og at FINN ikke kan holdes ansvarlig om noe går galt.

 

Actions hvis selger tar kontakt med KS: 

  1. Selger bør ta kontakt med kjøper direkte, og forsøke å ordne opp i saken selv
  2. Hvis situasjonen står fast etter at selger har kontaktet kjøper:
    1. Vi anbefaler at selger kontakter forbrukerrådet/politiet dersom kjøper fortsatt nekter å betale for kjøretøyet. FINN kan bistå med å formidle kontrakten og signert dokument for eierskifte (av selger) for videre dialog med forbrukerrådet / politi?

Q: Jeg har betalt for bilen men selger har ikke bekreftet at betalingen er mottatt. Hva gjør jeg? [Kjøper]

A: I dette tilfellet har både kjøper og selger bekreftet sin identitet med BankID, kjøpekontrakten (juridisk bindende avtale) er signert av begge og selger har signert salgsmeldingen. Kjøper skal også kunne dokumentere betalingen ved å kontakte sin bank, og står med dette sterkt dersom saken må løses ved hjelp av en tredjepart.

 

I “Terms & conditions” står det tydelig at selger og kjøper er selv ansvarlig for betaling, og at FINN ikke kan holdes ansvarlig om noe går galt.



Actions hvis kjøper tar kontakt med KS:

  1. Kjøper bør ta kontakt med selger direkte, og forsøke å ordne opp i saken selv - selger må bekrefte at betalingen er mottatt i sin Smidig-reise for at handelen skal gå videre/fullføres.
  2. Hvis situasjonen fortsatt står fast etter at kjøper har kontaktet selger:
    1. Vi anbefaler at kjøper kontakter forbrukerrådet/politiet dersom selger fortsatt nekter for å ha mottatt betaling/ikke vil bekrefte dette. FINN kan bistå med å formidle kontrakten og signert dokument for eierskifte (av selger) for videre dialog med forbrukerrådet / politi? 

 

Q: Selger nekter å betale transaksjonsgebyret [Kjøper]/Kan FINN sende salgsmeldingen videre hvis selger ikker er mulig å nå? 

A: I dette tilfellet har begge parter bekreftet sin identitet med BankID, kjøpekontrakt og salgsmelding er signert av begge.

 

I “Terms & conditions” står det tydelig at selger må betale en salgsavgift til FINN ved bruk av tjenesten. Ved å aktivere og bruke tjenesten har selger akseptert vilkårene for bruk av denne, og med dette forpliktet seg til å betale avgiften ved salg av kjøretøyet.

 

Actions hvis selger tar kontakt med KS: 

  1. KS kontakter selger og informerer om vilkårene som ble akseptert, og at salgsavgiften må betales for å fullføre handelen.
  2. Hvis situasjonen fortsatt står fast:
    1. FINN kan bistå med å formidle kontrakten for videre dialog (med forbrukerrådet / politi). 

Q: Hvorfor må jeg betale et gebyr? [Selger]

A: Smidig handel er helt valgfritt å bruke. Selve annonsen koster akkurat det samme som før, og Smidig handel er en frivillig tilleggstjeneste vi tilbyr for å sikre en trygg og sikker handel. FINN har laget denne tjenesten i samarbeid med flere partnere, og vi tar altså et salgsgebyr for å dekke våre kostnader knyttet til dette. 

 

I “Terms & conditions” står det tydelig selger må betale en salgsavgift til FINN ved bruk av tjenesten. Ved å aktivere og bruke tjenesten har selger akseptert vilkårene for bruk av denne, og med dette forpliktet seg til å betale avgiften ved salg av kjøretøyet.

Forsikring/garanti

Q: Hva er forskjellen på “Bruktbilgaranti” og forsikring?

A: FINN tilbyr Bruktbilgaranti i forbindelse med salg/kjøp av bruktbil (dette tilbys ikke til alle - her sitter Personal Finance med listen over kriterier). En Bruktbilgaranti er et frivillig tillegg til en vanlig forsikring. Den dekker eventuelle slitasjeskader man ikke kunne forutse ved besiktigelse/prøvekjøring, som oppstår i løpet av 6 måneder/XX kjørte kilometer fra registrering av eierskifte. Med en slik garanti har man som kjøper litt ekstra sikkerhet ved kjøp av bruktbil fra en privatperson.

Bilforsikring er noe kjøperen fikser, og er lovpålagt for å kunne omregistrere kjøretøyet (få nytt vognkort) og kjøre på vei. For bilkjøp tilbyr FINN 30 dager gratis (dette tilbys ikke til alle - her sitter Personal Finance med listen over kriterier), helt uten forpliktelser, gebyrer eller liten skrift. Da kan man komme seg trygt hjem med kjøretøyet, og ta seg god tid til å vurdere forskjellige forsikringsalternativer/sammenligne priser.

 

Enkelt forklart: Bruktbilgaranti er et frivillig tilvalg som dekker skjulte feil/mangler på slitasjedeler som oppstår over tid. Bilforsikring er lovpålagt for å kunne bruke kjøretøyet, og dekker skader ved kollisjon/uhell i trafikken.

Q: Får man med garanti om man ikke fullfører hele prosessen? 

A: så lenge man har signert kontrakten og bestilt garantien så vil den bli aktiv på kjøper når bilen bytter eier selv om det er via SVV

Q: Kan selger bestille Bruktbilgaranti etter publisering før hen har funnet kjøper

A: Nei, slik det er i dag kan selger kun bestille det når de legger ut annonsen, kjøper kan bestille det i selve annonsen eller i Smidig handel på forsikringssteget


Var denne artikkelen nyttig?
4 av 19 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.