E-post i Søkerhåndtering gir deg muligheten til å kommunisere med alle kandidater på en enkel måte direkte fra systemet. Du kan se all e-posthistorikk per stilling, samt sende mail til en eller flere kandidater samtidig. Du kan også opprette e-postmaler, signaturer og automatiske e-poster.
Innhold:
- Opprette ny e-post
- Sende mail til flere fra oversiktsbildet
- Hurtigknapp for sending av avslagsmailer
- E-posthistorikk
- Endre avsenders e-post
Opprette ny e-post
For å skrive ny e-post klikker du helt enkelt inn på e-post i menyen til venstre. Her ser du en oversikt over alle mailer som har blitt sendt, gruppert pr stillingsannonse. For å opprette ny epost, klikker du på knappen i toppen "Ny e-post", og velger hvilken stilling det gjelder.
Du vil da se all historikk for e-poster sendt fra før for denne stillingen i panelet til venstre, og e-postfeltene for den nye e-posten til høyre.
Du kan velge om du ønsker å skrive inn e-postadressene til kandidatene direkte, velge fra listen (her hentes e-poster til kandidatene basert på hvilken status de har i oversikten, f.eks alle som har status "intervju" eller "avslag").
Mottagerfeltet er et blindkopifelt, så når en e-post som har flere mottagere sendes, vil de ikke kunne se de andre mottagerne.
Avsenders e-post er den mailen mottagerne ser og svarer til. Den e-posten som ligger der automatisk er den samme som du er logget inn på finn.no med, og kan enkelt endres ved å følge linken under feltet.
Du kan bruke e-postmaler for å hurtig fylle ut emne og innholdsfeltet, og du kan lese mer om hvordan det gjøres ved å klikke her.
Du kan se e-posten i forhåndsvising før den sendes ved å klikke på knappen for Forhåndsvisning. Når e-posten er sendt, vil du kunne se at den legger seg til i listen til venstre, og aktivitetsloggen inne på de kandidatene som har mottatt mail oppdateres med hvem som har sendt og hvilken tittel e-posten hadde. På den måten har du enkelt oversikt over hvilke du har sendt mail til og ikke.
Sende e-post til flere fra oversiktsbildet
Du kan også enkelt velge hvilke kandidater du ønsker å sende e-post til, ved å bruke gruppehandlingsfunksjonen. Klikk på "marker kandidater", velg de du ønsker å sende mail til, klikk på knappen med tre prikker i verktøylinjen og i menyen velger du "send e-post til kandidatene"
Hurtigknapp for sending av avslagsmailer
Når du har markert en eller flere kandidater som status "Avslag", legges de kolonnen helt til høyre i oversiktsbildet som heter Planlagte og sendte avslag. Her finner du også en knapp øverst i kolonnen som heter "send avslagsmail". Ved å klikke på den, vil alle kandidater med status avslag automatisk legges i blindkopifeltet, og du kan enkelt sende mail til dem rett fra oversiktsbildet. Om du i tillegg har opprettet en egen mal for avslag, er du kun noen få klikk unna å ha gjort en viktig del av rekrutteringsprosessen som er å informere kandidatene som ikke kom videre.
Når mailen er sendt, oppdateres også statusen på de gjeldene kandidatene seg til Avslått. De vil da ikke legges til i mottagerlisten neste gang du sender e-post til andre som skal få avslag.
E-posthistorikk
Du kan til enhver tid se alle e-poster som har blitt sendt fra systemet under menypunktet e-post. Alle e-poster ligger sortert på stillingstittel, og ved å klikke på en e-postgruppe vil du kunne se alle enkelt e-poster som har blitt sendt.
Legg merke til at du ikke vil kunne se e-poster som ikke har blitt sendt via systemet, og heller ikke eventuelle svar dere har fått på utsendte mail. De kommer direkte til avsenders e-post, slik at dere ikke trenger å følge med på både eget mailsystem i tillegg til Søkerhåndtering.
Endre avsenders e-post
Den e-postaddressen som vises som avsenders e-post, er den du er logget inn med.
Det er denne e-postadressen som brukes dersom mottakeren trykker på “svar” i e-postklienten sin.
Du kan legge til flere e-postadresser i din Schibsted-konto, som da kan benyttes som en alternativ avsender e-post.
Når du oppretter en e-post inne i Søkerhåndtering, trykk på “Endre eller legg til ny e-post” → her vises alle e-postadresser du har lagret på din Schibsted-konto og du velger den du ønsker blir vist som avsenders e-post for den aktuelle e-posten du skal sende.
Trykker du på “Legg til ny e-post”, vil du bli sendt videre til din Schibsted-konto, hvor du kan legge til en ny e-postadresse. Når den er lagt til på din Schibsted-konto, vil den også vises i Søkerhåndtering som en alternativ e-postadresse.