E-post

E-post i Søkerhåndtering gir deg muligheten til å kommunisere med alle kandidater på en enkel måte direkte fra systemet. Du kan se all e-posthistorikk per stilling, samt sende mail til en eller flere kandidater samtidig. Du kan også opprette e-postmaler, signaturer og automatiske e-poster

Innhold: 
- Opprette ny e-post

- Sende mail til flere fra oversiktsbildet

- Hurtigknapp for sending av avslagsmailer

- E-posthistorikk

- Endre avsenders e-post

Opprette ny e-post
Gå til e-post i menyen til venstre. Her ser du en oversikt over alle mailer som har blitt sendt, gruppert pr stillingsannonse. For å opprette ny epost, klikker du på knappen i toppen "Ny e-post", og velger hvilken stilling det gjelder. 

Du kan velge om du ønsker å skrive inn e-postadressene til kandidatene direkte eller velge fra listen (e-poster til kandidatene basert på hvilken status de har, f.eks "intervju" eller "avslag"). 

Mottagerfeltet er et blindkopifelt, så når en e-post har flere mottagere, vil de ikke kunne andres e-post.

Du kan bruke e-postmaler for å hurtig fylle ut emne og innholdsfeltet, og du kan lese mer om hvordan det gjøres ved å klikke her. 

Du kan se e-posten i forhåndsvising før den sendes ved å klikke på knappen for Forhåndsvisning. Når e-posten er sendt, vil du kunne se at den legger seg til i listen til venstre. I tillegg oppdateres aktivitetsloggen inne på de kandidatene som har mottatt mail med hvem som har sendt og hvilken tittel e-posten hadde. På den måten har du enkelt oversikt over hvilke du har sendt mail til og ikke. 



Sende e-post til flere fra oversiktsbildet

  1. Klikk på "velg kandidater"
  2. Velg de du ønsker å sende mail til

Trykk "send e-post til kandidatene"

 

Hurtigknapp for sending av avslagsmail
Når du har markert en eller flere kandidater som status "Avslag", legges de kolonnen helt til høyre i oversiktsbildet som heter Planlagte og sendte avslag.

Trykk på knappen "send avslagsmail". Alle kandidater med status "avslag" legges da i blindkopifeltet, og du kan enkelt sende mail til dem rett fra oversiktsbildet.

Om du i tillegg har opprettet en egen mal for avslag, er du kun noen få klikk unna å ha gjort en viktig del av rekrutteringsprosessen som er å informere kandidatene som ikke kom videre. 

Når mailen er sendt, oppdateres også statusen på de gjeldende kandidatene seg til "Avslått". De vil da ikke legges til i mottagerlisten neste gang du sender e-post til andre som skal få avslag. 




E-posthistorikk

Du kan til enhver tid se alle e-poster som har blitt sendt fra systemet fra "e-post" i venstremenyen. Alle e-poster ligger sortert på stillingstittel, og ved å klikke på en e-postgruppe vil du kunne se alle enkelt e-poster som har blitt sendt.

Legg merke til at du ikke vil kunne se e-poster som ikke har blitt sendt via systemet, og heller ikke eventuelle svar dere har fått på utsendte mail. De kommer direkte til avsenders e-post, slik at dere ikke trenger å følge med på både eget mailsystem i tillegg til Søkerhåndtering. 



 

Endre avsenders e-post

Den e-postaddressen som vises som avsenders e-post, er den du er logget inn med.

Det er denne e-postadressen som brukes dersom mottakeren trykker på “svar” i e-postklienten sin.

Du kan legge til flere e-postadresser i din Schibsted-konto, som da kan benyttes som en alternativ avsender e-post.

Når du oppretter en e-post inne i Søkerhåndtering, trykk på “Endre eller legg til ny e-post” → her vises alle e-postadresser du har lagret på din Schibsted-konto og du velger den du ønsker blir vist som avsenders e-post for den aktuelle e-posten du skal sende.

Trykker du på “Legg til ny e-post”, vil du bli sendt videre til din Schibsted-konto, hvor du kan legge til en ny e-postadresse. Når den er lagt til på din Schibsted-konto, vil den også vises i Søkerhåndtering som en alternativ e-postadresse.


Var denne artikkelen nyttig?
5 av 19 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.