Varen var ikke som forventet - hva kan jeg ha krav på?

Om kjøper mottar en vare som ikke er som forventet må kjøper først og fremst kontakte selger, slik at partene sammen kan forsøke å finne en løsning.

Kjøp og salg mellom privatpersoner på FINN gir ingen angrerett, bytterett eller noe form for åpent kjøp. Dette betyr at kjøper ikke har krav på å returnere varen dersom den for eksempel ikke passer, ikke var helt som tenkt, eller at kjøper angrer på kjøpet. 

Dersom varen avviker vesentlig fra det som er avtalt, kan kjøper ha krav på følgende:

  • Forholdsmessig prisavslag - avslaget skal reflektere avvikets størrelse
  • Omlevering/retting/ettersending - begrensninger gjelder
  • Heving - forutsetter vesentlig avvik
  • Retur - forutsetter at selger godtar/aksepterer ønsket om retur

Forholdsmessig prisavslag

Dersom varen avviker fra det som er avtalt kan en gunstig løsning være at dere blir enige om et prisavslag. Prisavslaget skal reflektere avviket, som betyr at dersom det er et lite avvik så skal ikke prisavslaget være veldig stort. Er det derimot et større avvik, så bør prisavslaget også være større, så her er det lurest om dere selv finner en passende løsning utifra kjøpesum, varens tilstand, og informasjonen som ble delt om varen i forkant av handelen.

Omlevering/retting/ettersending

I noen tilfeller kan kjøper ha krav på omlevering, retting eller ettersending. Kjøper har kun krav på dette i tilfeller hvor saken kan løses på en smidig løsning for begge parter, og hvor det å heve kjøpet blir en mer krevende eller kostbar prosess enn å rette feilen/mangelen.

Eksempler på tilfeller hvor retting kan være gunstig:

  • En laptop er solgt med lader, men selger glemmer å sende laderen. Da vil det være enklest om selger ettersender laderen, og på den måten retter opp i mangelen.
  • En mobil er solgt, men er låst med personlig kode når den kommer frem til kjøper. Dersom dette kan løses ved at selger bistår kjøper å få låst opp mobilen, så vil dette være foretrukket løsning.

Heving

For at kjøper skal kunne kreve at kjøpet heves, må varen avvike vesentlig fra det som er avtalt. Terskelen for heving er høy, og avvik av mindre omfang er det vanlig å løse med et forholdsmessig prisavslag. Du kan lese mer om hva som anses som et vesentlig avvik under punkt 4.2.2 i våre spesifikke regler for Fiks Ferdig her

Retur

Ett alternativ er at dere blir enige om at kjøper returner vare, men dette er da noe selger må akseptere. Kjøper vil da få refundert kjøpesummen når varen er returnert til selger, og selger står fritt til å selge varen på nytt, eller velge hva som skal gjøres med varen. I tilfeller hvor varen skal selges på nytt er det viktig at avviket som forårsaket returen fremkommer i annonsen, i form av beskrivelse, og gjerne bilder. 

Dersom dere blir enige om at varen skal returneres må dere selv bli enige om hvem som betaler for returfrakt. Varen må returneres så snart det lar seg gjøre, og sendes med en frakttjeneste med sporing, f.eks. Helthjem, Postnord eller Postens Norgespakke. Retursending uten sporing sendes på avsenders risiko med mindre dette er avtalt. Å sende varen i retur uten sporing kan medføre at kjøpesum må utbetales til selger. Dersom pakken skal returneres via postoppkrav eller lignende, må dette avtales med selger før varen returneres. 


Var denne artikkelen nyttig?
2 av 6 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.