Vi ser at det sendes ut e-poster fra svindlere som er ute etter innloggingsdetaljer og/eller kortinformasjon. Har du mottatt en e-post med avsender "Finn-Marked", "Finn.no AS", "Norge FInn KundeService" eller tilsvarende med overskrifter som for eksempel:
- "Subject: En obligatorisk oppdatering for å fortsette å bruke plattformen mens du utnytter alle funksjonene"
- "Varsel om mistenkelige transaksjoner!"
- "Oppdatering nødvendig for å jobbe videre"
- "Viktig: Uautorisert transaksjon på din FINN-konto"
- "Du har mottatt en henvendelse fra xxxx xxxx angående annonsen din"
Dette er et svindelforsøk og disse e-postene er ikke sendt fra oss i FINN.no.
E-posten «Varsel om mistenkelige transaksjoner!» gir inntrykk av at det er foretatt mistenkelige transaksjoner fra din FINN-konto og inneholder en knapp/lenke du kan klikke på for å avbryte transaksjonen. Ikke trykk på knappen/lenken, den tar deg til en falsk nettside.
Eksempel på e-post:
E-posten "Oppdatering nødvendig for å jobbe videre" gir inntrykk av at du må oppdatere betalingsinformasjonen din for å fortsette å benytte FINN og inneholder en lenke som tar deg til login til en falsk nettside. Ikke trykk på knappen/lenken.
Eksempel på e-post:
Eksempel på e-post med emnefelt "Du har mottatt en henvendelse fra xxxx xxxx angående annonsen din"
Har du klikket på knappen/lenken og fylt ut brukernavn og passord er det viktig at du endrer passordet ditt snarest. Vi anbefaler også at du logger ut av alle enheter og setter opp to-faktorautentisering på kontoen din.
Har du oppgitt kortnummeret ditt bør du ta kontakt med banken din så fort som mulig!