Falsk e-post i omløp

Vi ser at det sendes ut e-poster fra svindlere som er ute etter innloggingsdetaljer og/eller kortinformasjon. Har du mottatt en e-post med avsender "Finn-Marked", "Finn.no AS", "Norge FInn KundeService" eller tilsvarende med overskrifter som for eksempel:

  • "Subject: En obligatorisk oppdatering for å fortsette å bruke plattformen mens du utnytter alle funksjonene"
  • "Varsel om mistenkelige transaksjoner!"
  • "Oppdatering nødvendig for å jobbe videre"
  • "Viktig: Uautorisert transaksjon på din FINN-konto"
  • "Du har mottatt en henvendelse fra xxxx xxxx angående annonsen din"

Dette er et svindelforsøk og disse e-postene er ikke sendt fra oss i FINN.no.

 

E-posten «Varsel om mistenkelige transaksjoner!» gir inntrykk av at det er foretatt mistenkelige transaksjoner fra din FINN-konto og inneholder en knapp/lenke du kan klikke på for å avbryte transaksjonen. Ikke trykk på knappen/lenken, den tar deg til en falsk nettside.

Eksempel på e-post:

Varsel om mistenkelige transaksjoner.png

 

E-posten "Oppdatering nødvendig for å jobbe videre" gir inntrykk av at du må oppdatere betalingsinformasjonen din for å fortsette å benytte FINN og inneholder en lenke som tar deg til login til en falsk nettside. Ikke trykk på knappen/lenken.

Eksempel på e-post:

oppdatere betalingsinformasjonen2.jpg

 

Eksempel på e-post med emnefelt  "Du har mottatt en henvendelse fra xxxx xxxx angående annonsen din"

Du har mottatt en henvendelse fra.png

 

Har du klikket på knappen/lenken og fylt ut brukernavn og passord er det viktig at du endrer passordet ditt snarest. Vi anbefaler også at du logger ut av alle enheter og setter opp to-faktorautentisering på kontoen din.

Har du oppgitt kortnummeret ditt bør du ta kontakt med banken din så fort som mulig!

 


Var denne artikkelen nyttig?
95 av 108 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.