Hva er phishing?

Phishing er falske SMS og e-poster som tilsynelatende ser ut som avsenderen er FINN.no.

Phishing er et økende problem på verdensbasis, og til tross for ulike forsøk på tiltak har det ikke vært mulig å stanse fenomenet.

Phishing-forsøk kan ofte oppdages ved at det er skrivefeil og grove grammatiske feil i teksten, eller rett og slett ved at e-posten virker "merkelig".

Et annet kjennetegn er at linker i e-posten går til andre nettsteder enn det som oppgis. Designet kan ligne på den originale siden, men URL-adressen vil som regel avsløre at man i realiteten er et annet sted. Svindlerne blir imidlertid stadig mer profesjonelle, og det anbefales derfor at du er svært skeptisk til e-poster hvor du blir bedt om å oppgi personlig informasjon.

Noen generelle råd:

  • Vær på vakt for e-poster der du blir bedt om å oppgi kredittkortnummer. FINN.no vil aldri be deg om å oppgi kredittkortnummer via e-post eller telefon.
  • Vær skeptisk til e-poster der du blir bedt om å oppgi brukernavn eller passord til en tjeneste, særlig dersom dette skjer uten at du først har tatt kontakt med tjenesten i forbindelse med et problem.
  • Vær oppmerksom på spørreundersøkelser på epost som til forveksling ser ut som de er fra FINN.no. Det er de ikke. Vi fraråder å klikke på linker i slike spørreundersøkelser, samt å oppgi sensitiv informasjon enten ved å måtte logge inn på en side, eller ved å direkte oppgi passord og annen personlig informasjon.
  • Det er lett å forfalske avsenderadressen i en e-post, og du kan ikke bedømme troverdigheten på bakgrunn av denne. Det samme gjelder logoer. Ta kontakt med FINN.no direkte dersom du er i det minste tvil om en e-post er ekte.
  • Ha en oppdatert nettleser. Nettlesere som Firefox, Google Chrome og Opera kan hjelpe deg med å avsløre svindelforsøk
  • Bruk e-postfilter, brannmur og antivirus

Hvis du har oppgitt informasjon ved å svare på en falsk e-post, bør du snarest ta kontakt med din bank for å sperre det aktuelle kredittkortet. Hvis du har oppgitt e-postadresse og passord til din brukerkonto på FINN.no, bør du bytte dette så snart som mulig.

Dette kan du gjøre via din profil på FINN.no, eller evt. fra innloggingsvinduet. Hvis du ikke får logget inn på din brukerkonto på FINN må du ta kontakt med oss snarest på sikkerhet@finn.no eller på 22 86 44 10.

Du bør også lese følgende informasjon fra Datatilsynet for å sikre deg mot at informasjonen blir misbrukt.

Les også om et mulig forsøk på identitetstyveri hvor svindlere ber om å få oppgitt personnummer som del av en kjøpekontrakt.

 

 

Ikke nøl med å kontakte oss om du har mistanke om falsk e-post eller SMS: forbrukertrygghet@finn.no

 

Oppdatert 14. februar 2022

 

 

Var denne artikkelen nyttig?
11 av 12 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.