Phishing er falske SMS og e-poster som tilsynelatende ser ut som avsenderen er FINN.no.
Phishing er et økende problem på verdensbasis, og til tross for ulike forsøk på tiltak har det ikke vært mulig å stanse fenomenet.
Phishing-forsøk kan ofte oppdages ved at det er skrivefeil og grove grammatiske feil i teksten, eller rett og slett ved at e-posten virker "merkelig".
Et annet kjennetegn er at linker i e-posten går til andre nettsteder enn det som oppgis. Designet kan ligne på den originale siden, men URL-adressen vil som regel avsløre at man i realiteten er et annet sted. Svindlerne blir imidlertid stadig mer profesjonelle, og det anbefales derfor at du er svært skeptisk til e-poster hvor du blir bedt om å oppgi personlig informasjon.
Noen generelle råd:
- Vær på vakt for e-poster der du blir bedt om å oppgi kredittkortnummer. FINN.no vil aldri be deg om å oppgi kredittkortnummer via e-post eller telefon.
- Vær skeptisk til e-poster der du blir bedt om å oppgi brukernavn eller passord til en tjeneste, særlig dersom dette skjer uten at du først har tatt kontakt med tjenesten i forbindelse med et problem.
- Vær oppmerksom på spørreundersøkelser på epost som til forveksling ser ut som de er fra FINN.no. Det er de ikke. Vi fraråder å klikke på linker i slike spørreundersøkelser, samt å oppgi sensitiv informasjon enten ved å måtte logge inn på en side, eller ved å direkte oppgi passord og annen personlig informasjon.
- Det er lett å forfalske avsenderadressen i en e-post, og du kan ikke bedømme troverdigheten på bakgrunn av denne. Det samme gjelder logoer. Ta kontakt med FINN.no direkte dersom du er i det minste tvil om en e-post er ekte.
- Ha en oppdatert nettleser. Nettlesere som Firefox, Google Chrome og Opera kan hjelpe deg med å avsløre svindelforsøk
- Bruk e-postfilter, brannmur og antivirus
Les mer om hvordan du kan gjenkjenne falske/phishing e-poster.
Ikke nøl med å kontakte oss om du har mistanke om falsk e-post eller SMS: sikkerhet@finn.no
Oppdatert 9.september 2016