Spesifikke regler for FINN reise feriehjem og hytter i Norge

Annonseregler for FINN.no

 

1. Om vilkårene


1.1 Disse vilkårene gjelder for din bruk av “Feriehjem og Hytter” (“Tjenesten”), en fleksibel og trygg bestillingsløsning og markedsplass for brukere som ønsker å leie feriehjem og hytter ("Leietaker") og den som leier ut feriehjem ("Utleier") (samlet “Partene”), gjennom FINN.no AS (“FINN”).

1.2 FINN Feriehjem og Hytter leveres av FINN i samarbeid med blant annet FINNs betalingspartner Adyen N.V (“Adyen”) og If Skadeforsikring NUF (“If”).


1.3 Disse vilkårene suppleres av FINNs brukervilkår og annonseregler.

1.4 Tjenesten gjelder kun for privat utleie av feriehjem og hytter, dvs. overnatting som leies ut til fritidsformål (f.eks. feriehjem, hytte, telt, lavvo). Utleie knyttet til næringsvirksomhet eller med næringsformål er ikke tillatt.


1.5 Tjenesten kan kun brukes for utleieboliger lokalisert i Norge.

1.6 Utleiere og Leietakere som ønsker å bruke tjenesten må være 18 år eller eldre.

1.7 En Leietaker som ønsker å bruke Tjenesten og sende en bestillingsforespørsel til en Utleier må legge inn informasjon om seg selv som fornavn, etternavn, fødselsdato og telefonnummer.

1.8 En Utleier som ønsker å publisere en annonse og bruke Tjenesten må BankID-verifisere seg. I tillegg må Utleier bli registrert kunde hos vår betalingsleverandør Adyen. Registreringen hos Adyen skjer ved innleggelse av annonse i Tjenesten, og innebærer at annonsøren legger inn sitt bankkontonummer som leieinntekter ønskes overført til.

1.9 Tjenesten skal kun benyttes for korttidsleie av utleieobjekter til ferie- og fritidsformål. Utleieobjektet skal ikke benyttes til næringsvirksomhet, ulovlige/straffbare forhold eller andre formål utover det som er forenlig med alminnelig bruk av fritidseiendom. Brudd på FINNs vilkår kan medføre utestengelse fra plattformen og/eller politianmeldelse. FINN forbeholder seg retten til å iverksette forebyggende tiltak, eksempelvis ved varsling eller avvergelse, dersom det anses nødvendig av hensyn til våre brukeres trygghet.


2. Dine personopplysninger


2.1 Når du bruker Tjenesten, vil dine personopplysninger bli behandlet av Schibsted Norge AS (“Schibsted”), som vil være behandlingsansvarlig for disse opplysningene. Du kan lese mer om Schibsteds behandling av personopplysninger her.


2.2 Dersom det oppstår en skade under leieperioden, vil Utleiers og Leietakers personopplysninger bli behandlet av vår forsikringspartner, If Skadeforsikring NUF, som leverer forsikringen som inngår i Tjenesten. Du kan lese mer om Ifs personopplysningsbehandling her og hvilke data som deles for Utleier og Leietaker dersom skadesak blir opprettet her.

 

3. Beskrivelse av Tjenesten

 

3.1 Tjenesten gir Leietaker og Utleier mulighet til å bestille og motta bestillinger, betale og motta betalinger for ferieutleie. Tjenesten inkluderer også forsikring for Utleier, og Kundesenter for Utleier og Leietaker ved behov.

3.2 FINN er ikke part i leieavtalen mellom Utleier og Leietaker og opptrer heller ikke som en utleiemegler, annen form for megler, agent eller assurandør.

3.3 Utleier bestemmer leieprisen. Annonsen må inneholde fullstendig og nøyaktig informasjon om utleieobjektet som skal leies ut til ferieformål (“Utleieobjektet”). Prisen og andre gebyrer som rengjøringsgebyrer er samlet benevnt som “Utleiers Totalpris”.

3.4 For levering av Tjenesten belaster FINN et tjenestegebyr for: (i) trygg betaling og (ii) øvrig tjeneste ("Tjenestegebyr"), som blir belastet Leietaker. Tjenestegebyret gjør at FINN kan fortsette å utvikle tjenesten med håndtering av betalingen, sikkerhetstiltak og vedlikehold av plattformen vår og tilby tjenester som et tilgjengelig Kundesenter. Tjenestegebyret vil tydelig fremkomme som en kostnad ved forespørsel om leieperiode og ved bestilling.

3.5 Tjenestegebyret kan endres. Dersom FINN velger å endre Tjenestegebyret vil det nye gebyret kun gjelde for bestillinger gjort etter at gebyret er endret.


3.6 Tjenesten gjelder ikke for bestillinger gjort utenfor FINNs plattform, for eksempel dersom Leietaker og Utleier inngår avtale eller betaler for leien på annen måte enn via Tjenesten. Utleier kan ikke belaste Leietaker for Utleiers Totalpris utenfor Tjenesten.

Annonsering av ferieboliger og hytter via FINNs plattform forutsetter at leieforhold inngås og betaling gjennomføres via Enkel Bestilling. Ved brudd på dette vilkåret forbeholder FINN seg retten til å utestenge utleier fra FINNs plattform


3.7 Når Utleier har godkjent forespørselen, mottar Leietaker betalingsinformasjon. Leietakers betaling må skje innen den tid FINN har angitt for at avtalen skal være gyldig.

3.8 Utleiers Totalpris og FINNs Tjenestegebyr utgjør til sammen «Leieprisen». Leietaker aksepterer endelig tilbud fra Utleier gjennom å enten betale første innbetaling som er ca 20% av Leieprisen dersom det er over 45 dager til innsjekkingsdato, eller betale hele Leieprisen dersom det er under 45 dager til innsjekkingsdato. Betaling gjøres til FINNs betalingspartner Adyen. Ved betaling foreligger det en endelig leieavtale mellom Leietaker og Utleier. Dersom Leietaker ikke betaler i tide, utløper bestillingen.

3.9 FINN kan holde tilbake utbetalingen til Utleier dersom FINN mottar reklamasjon fra Leietaker innen kl. 12:00 dagen etter innsjekking, og vilkårene i 9.1 er oppfylt.

3.10 Adyen betaler Utleiers Totalpris til Utleiers bankkonto 24 timer etter innsjekkingsdato, med mindre FINN har rett til å holde tilbake betaling til Utleier i henhold til disse vilkårene. Det kan ta to til fem bankdager før betalingen er på Utleiers bankkonto, avhengig av Utleiers bank.


4. Utleiers forpliktelser


4.1 Annonsen skal inneholde korrekt, pålitelig og fullstendig informasjon. Annonsen skal inneholde opplysninger om Utleieobjektet som normalt har betydning for Leietakerens beslutning, for eksempel begrensninger i muligheten for bruk av Utleieobjektet eller andre forhold som har negativ innvirkning på hvor attraktiv Utleieobjektet anses å være (f.eks. geografisk beliggenhet, nærhet til veier, naboer eller lignende).

4.2 Utleier har ansvaret for å holde annonsen oppdatert med (i) tilgjengelige leieperioder og (ii) annen relevant informasjon om eiendommen.

4.3 Utleier skal tydelig angi hvilke husregler som gjelder for Leietaker i leieperioden. Utleier er ansvarlig for å gi opplysninger om husregler i annonseteksten, og/eller gjøre Leietaker kjent med gjeldende husregler for leieobjektet og eventuell tilhørende eiendom. Utleier skal også informere om det er arealer og/eller gjenstander i Utleieobjektet som ikke kan benyttes. Dersom det er ekstra kostnader knyttet til bruk av Utleieobjektet, som for eksempel til strømforbruk eller for å benytte andre fasiliteter som for eksempel jacuzzi i leieperioden, skal dette fremgå tydelig i annonsen.

4.4 Utleier forplikter seg til å svare på bestillingsforespørsler og meldinger fra potensielle Leietakere så raskt som mulig. Utleier har normalt 48 timer på seg til å akseptere en forespørsel, ellers vil forespørselen utløpe. Hvis leieforholdet skal finne sted mindre enn 4 dager frem i tid, har utleier 24 timer på seg til å akseptere forespørselen for at den ikke skal utløpe.

4.5 FINN forbeholder seg retten til å skjule Utleiers annonse fra nettsiden dersom Utleier ikke lenger er aktiv, for eksempel dersom Utleier gjentatte ganger ikke svarer på forespørsler fra Leietakere.

4.6 Prisen i annonsen skal være en reell pris for leie av fritidsbolig, hytte telt, lavvo pr. dag eller pr. uke. Hvis Utleieobjektet kun kan leies per dag, helg eller midtuke, skal dette tydelig fremgå i annonsen.

4.7 Utleier forplikter seg til å innhente nødvendige godkjenninger for utleie, for eksempel fra borettslaget. Utleier skal sørge for at eventuelle tillatelser til bruk av privat vei for ankomst til utleieobjektet er innhentet på vegne av Leietaker. Eventuelle kostnader som vil belastes Leietaker i denne forbindelse skal fremgå av annonsen.

4.8 Det anbefales på det sterkeste at Utleier har en ordinær innbo/eller bygningsforsikring.

4.9 Utleier er ansvarlig for å følge gjeldende skatteregler og rapporteringskrav.


5. Kanselleringsregler

 

5.1 Dersom Leietaker kansellerer en leieperiode mer enn 28 dager før starten av leieperioden, har Leietaker rett til full refusjon. Leietaker får da tilbake det innbetalte beløpet minus et mindre gebyr for betalingsprosessen (“Transaksjonskostnad”).


5.2 Dersom avbestilling skjer mellom 28 -15 dager før leieperiodens start har Leietaker rett til 50 % refusjon.


5.3 Dersom avbestilling skjer mindre enn 14 dager før leieperiodens start har Leietaker ingen rett til å få en refusjon.


5.4 Dersom Leietakers avbestilling medfører at Utleier har rett til betaling av hele eller deler av Utleiers Totalpris, vil FINN utbetale rettmessig beløp til Utleier mens Tjenestegebyret tilfaller FINN.


5.5 Utleier kan ikke kansellere bestilling. Dersom det har oppstått dokumentert uforutsett skade på utleieboligen eller av andre årsaker som salg eller overdragelse av eiendom, må avbestilling gjøres av Utleier gjennom FINNs Kundesenter. Ved en eventuell kansellering fra Utleier innebærer det at Leietaker har rett til full refusjon.


5.6 Dersom Leietaker har krav på refusjon for eksempel ved noen av kanselleringsreglene, er FINN ansvarlig for å foreta tilbakebetalingen til Leietaker. I tilfeller hvor FINN ikke kan refundere direkte tilbake til betalingsmetoden benyttet som eksempel ved bytte av bank, må Leietaker ta kontakt med FINN med oppdatert informasjon for tilbakebetalingsmetode.


6. Utleieforsikring


6.1 Tjenesten inkluderer Vertsforsikring (“Vertsforsikringen”) fra If som skal gi Utleier større trygghet under utleien. Vertsforsikringen gjelder kun for Utleier som er en privatperson og ikke for Utleier som driver næringsvirksomhet.

6.2 If leverer en kollektiv obligatorisk utleieforsikring som beskytter Utleiere som leier ut fritidsboliger gjennom FINN.

6.3 Vilkårene for Vertsforsikringen finner du her.

6.4 Vertsforsikringen har unntak for typiske skader som dekkes av ordinær forsikring for innbo- og/eller bygning, for eksempel brann, utløp av vann, skadedyr, sopp og råte. Utleier vil derfor ha behov for ordinær innbo og/eller bygningsforsikring i tillegg til Vertsforsikringen.

6.5 I forsikringsvilkårene vil det fremgå hva som er forsikret, med hvilken dekning, og hvilken egenandel som gjelder. Det er viktig at Utleier gjør seg kjent med forsikringsvilkårene og If sine anbefalte sikkerhetstiltak, og gjør seg kjent med eventuelle begrensninger.

6.6 Det anbefales på det sterkeste at Utleier dokumenterer eiendommens tilstand og inventar ved å ta bilder og utarbeide en inventarliste for å sikre grundig dokumentasjon og oversikt over eiendelene. Da slipper Leietaker å bekymre seg for å være erstatningsansvarlig for skader og mangler som fantes før leieavtalen, og dersom det oppstår skader og mangler under leieforholdet vil det være enkelt for Utleier å dokumentere at dette ikke eksisterte fra før, til forsikringsselskapet.

6.7 Vertsforsikringen gjelder skade som oppstår i kontraktsperioden som er angitt i leieavtalen mellom Utleier og Leietaker, inngått gjennom Tjenesten. Det er viktig å merke seg at forsikringen ikke gjelder dersom Utleier lar et leieforhold starte eller avsluttes utenom den planlagte tidsrammen, uten at Leietaker forlenger leieforholdet gjennom Tjenesten. Skader som er inntrådt utenom kontraktsperioden skal rettes mot selskapet der Utleier har sin ordinære innbo- og bygningsforsikring.

6.8 Partene aksepterer at FINN oversender Utleiers og Leietakers personopplysninger til If dersom Vertsforsikringen kommer til anvendelse. Videre behandling av personopplysningene, og oppfølging av forsikringstilfellet, skjer under Ifs behandlingsansvar.


7. Bestilling og avtaleinngåelse – slik fungerer det


7.1 En forespørsel betyr at Leietaker viser interesse for å bestille en overnatting i løpet av en viss tidsperiode, men er ikke bindende for Leietaker.

7.2 Dersom Utleier godkjenner forespørselen, må Leietaker betale for bestillingen til FINNs betalingspartner Adyen innen den tid FINN har angitt for at bestillingen skal være gyldig.

7.3 Leietakers forespørsel utløper dersom den ikke besvares av Utleier innen tiden spesifisert i Tjenesten. Leietakers forespørsel utløper også hvis:
- Leietaker trekker forespørselen før betaling;
- Forfallsdatoen for Leietakers betaling av bestillingen passerer; eller
- En del av den aktuelle leieperioden for bestillingen er merket som utilgjengelig i kalenderen i annonsen.

7.4 Utleiers godkjenning av en forespørsel utløper dersom det ikke er bekreftet betaling innen tiden spesifisert i Tjenesten. Utleiers godkjenning av en forespørsel utløper også hvis:
- Utleier trekker tilbake sin godkjenning før Leietaker betaler;
- Forfallsdatoen for Leietakers betaling av bestillingen passerer; eller
- En del av den aktuelle leieperioden for et bestillingstilbud er merket som utilgjengelig i kalenderen i annonsen.

7.5 Når Leietaker har akseptert tilbudet og betalt, enten første innbetaling eller full innbetaling dersom det er under 45 dager til innsjekkingsdato, oppstår det en bindende leieavtale mellom Leietaker og Utleier.


8. Leieavtale


8.1 Leieavtaler inngås direkte mellom Utleier og Leietaker og det er begge parters ansvar å gjennomføre nødvendige undersøkelser og kontroller om den andre parten, boligen og andre forhold utover det Tjenesten leverer.

8.2 FINN er ikke i noe tilfelle ansvarlig for:
at Leietaker og Utleier respekterer henholdsvis lover, forskrifter, myndighetsvedtak eller lignende, eller oppfyller (eller kan oppfylle) avtaler eller andre forpliktelser;

Leietakers eller Utleiers betalingsevne eller egnethet;
at enhver representasjon eller uttalelse om en bestemt Utleieobjekt eller annen informasjon i en annonse er nøyaktig, fullstendig eller ikke-villedende (inkludert at Utleier har tilgang til Utleieobjekt på den måten som er angitt i annonsen og at Utleieobjektet er egnet eller trygg som utleieobjekt eller til annen bruk).

8.3 Leieavtalen er gyldig for en bestemt tid i den perioden som er avtalt mellom Utleier og Leietaker ved betaling.


8.4 Under utleien er Leietaker ansvarlig for å følge Utleiers husregler. Leietaker står ansvarlig for sine egne handlinger og unnlatelser, samt for øvrige personer som er på Leieobjektet sammen med Leietaker.

8.5 Ved utsjekking må Leietaker forlate Utleieobjektet i den tilstanden det var i da Leietaker ankom, eller i tråd med det som er avtalt med Utleier. Leietaker må også levere tilbake alle nøkler og stenge Utleieobjektet på en forsvarlig måte og i tråd med Utleiers instruksjoner.

8.6 Ved utløp av leieperioden må Leietaker uten varsel flytte ut til avtalt utsjekkingstidspunkt.

8.7 Dersom Leietaker har påført skade på Utleieobjektet i leieperioden har Leietaker plikt til å si fra til Utleier og gjøre opp for seg etter samråd med Utleier.

8.8 Leietaker kan ikke uten Utleiers skriftlige tillatelse overføre leieavtalen eller fremleie boligen.

8.9 Når leieperioden er utløpt, opphører avtalen automatisk.


9. FINNs rett til å holde tilbake utbetaling til Utleier og vilkår for refusjon


9.1 FINN kan holde tilbake utbetalingen til Utleier dersom vi mottar reklamasjon fra Leietaker innen kl. 12:00 dagen etter innsjekking. FINN vil ikke holde tilbake/pause utbetalingen dersom reklamasjonen knytter seg til mindre betydelige mangler, med mindre Utleier ikke har svart på Leietakers reklamasjon.
Oversittelse av fristen medfører at muligheten til å utsette betalingen bortfaller og at betalingen aktiveres til Utleier.

9.2 Dersom Leietaker opplever problemer med Utleieobjektet eller med Utleier eller Utleier opplever problemer med Leietaker, må relevant part kontakte den andre parten med sin klage. Erstatningsspørsmålet må løses mellom Leietaker og Utleier. FINN har ingen ansvar i tilfelle klager unntatt i tilfeller som beskrives i 9.1.

9.3 Forutsatt at fristen i punkt 9.1 er overholdt vil FINN kunne refundere hele leiekostnaden til Leietaker dersom hele eller store deler av Utleieobjektet ikke kan benyttes som avtalt i mer enn halvparten av leieforholdet. Delvis refundering/oppgjør må avtales og gjennomføres mellom Partene.

 

10. Andre vilkår


10.1 På grunn av gjeldende skatteregler er FINN forpliktet til å samle inn og sende inn informasjon til norske skattemyndigheter om utleie som har funnet sted via Tjenesten. Les mer om deling av data her.

10.2 Norsk lov skal anvendes på Tjenesten og vilkårene. Tvister skal avgjøres av norsk allmenn domstol.

10.3 Dersom du ønsker å klage på FINNs tjenester, kan du også kontakte den generelle klagenemnda, les mer her.

10.4 FINN kan endre vilkår fra tid til annen. I den grad vi gjør vesentlige endringer som krever ditt samtykke, vil vi innhente slikt samtykke før endringen trer i kraft. Endringer i vilkårene påvirker ikke leieavtaler som er inngått før slike endringer trådte i kraft.

 

*******
Versjon som gjaldt fra februar 2024 til 28. april 2024:

    1. Generelt

    På FINN Reise kan privatpersoner annonsere feriehjem og hytter i Norge til leie til privatpersoner (''Tjenesten'').


    FINN Feriehus og hytter er kun tilgjengelig for privatpersoner som ønsker å leie ut. Er utleieobjektet i Norge, gjelder reglene på denne siden. Er utleieobjektet i utlandet, les mer her.

    Fordi tjenesten kun er for privatpersoner, må det stå et personnavn under kontaktperson-feltet og din identitet må verifiseres gjennom din private bankID. Det er dermed ikke tillatt med firmalogo eller andre firmaopplysninger i annonsen.


    For bruk av tjenesten gjelder disse spesifikke reglene ("Regler"). Disse separate reglene er supplert med FINNs øvrige annonseregler og brukervilkår.


    Tjenesten leveres av FINN i samarbeid med blant annet Adyen N.V(“Adyen”)


    1. Annonsen

    For å bruke Tjenesten må utleier annonsere en bolig til leie på FINN Reise Feriehjem og hytter til leie.


    Utleier har ansvaret for å holde annonsen oppdatert med (i) tilgjengelige leieperioder og (ii) annen relevant informasjon om eiendommen og fasiliteter for bruk.


    En annonse skal inneholde beskrivelse av boligen innvendig og utvendig, både med tekst og bilder, informasjon om overnattingspriser og all annen informasjon som etterspørres i annonseinnleggingen. Annonsen skal gi brukeren et realistisk bilde av boligen og gjøre det mulig for brukeren å vurdere tilbudet. Annonsen skal inneholde korrekt, pålitelig og fullstendig informasjon. Annonsen skal inneholde opplysninger om overnattingsstedet som normalt har betydning for brukerens avgjørelse, for eksempel begrensninger i muligheten for bruk av boligen eller andre forhold som har negativ innvirkning på hvor attraktiv boligen anses å være (f.eks. geografisk beliggenhet, nærhet til veier, naboer eller lignende).


    Utleier skal tydelig angi hvilke husregler som gjelder for leietaker under leieperioden. Utleier er ansvarlig for å gi informasjon om husregler i annonseteksten og/eller gjøre leietaker kjent med gjeldende husregler for leieobjektet og eventuell tilhørende eiendom. Utleier skal også opplyse dersom det er områder og/eller gjenstander i boligen som ikke kan benyttes.


    1. Riktig pris på utleieperiode

    Prisen i annonsen skal være en reell pris for leie av fritidsbolig/hytte pr dag eller pr uke. Hvis leieobjektet kun kan leies per dag, helg eller midtuke, skal dette tydelig fremgå i annonsen.


    Prisen skal kun legges inn for de leieperiodene som utleier tilbyr og prisen skal være reell.


    1. Utleiers forpliktelser

    Utleier forplikter seg til å svare på bestillingsforespørsler og meldinger fra potensielle leietakere så raskt som mulig. FINN forbeholder seg retten til å skjule utleiers annonse fra nettsiden dersom utleier ikke lenger er aktiv, for eksempel dersom utleier gjentatte ganger ikke svarer på bestillingsforespørsler fra brukere.


    Videre forplikter utleier seg til å innhente eventuelle nødvendige godkjenninger for utleie, for eksempel fra borettslaget. 


    For at FINN skal kunne yte Tjenesten og for at Adyen skal kunne foreta betalinger til utleier, kreves det at utleier har gjennomgått en verifiseringsprosess hvor det innhentes fornavn, etternavn, fødselsnummer, telefon, full adresse til feriebolig, hjemmeadresse og kontonummer.


    1. Kostnad ved annonsering

    Det er gratis å annonsere via Tjenesten. FINN forbeholder seg retten til å endre dette. Prisendringer annonseres alltid på forhånd via e-post og i Tjenesten. Prisendringene trer i kraft 15 dager etter at e-posten om prisendring er sendt. Hvis en bruker legger ut nye annonser etter prisendringen, godtar brukeren den nye prislisten.


    1. Endringer i Tjenesten

    FINN kan når som helst og uten forvarsel beslutte å avbryte tjenesten eller erstatte tjenesten med andre tjenester. I et slikt tilfelle forbeholder FINN seg retten til å avslutte din tilgang til Tjenesten, noe som vil skje etter at du har mottatt informasjon om dette, f.eks. ved varsel til din registrerte e-postadresse. Eventuell kompensasjon som du har betalt på forhånd for Tjenesten vil i slike tilfeller bli refundert til deg.


    1. Endring i reglene

    FINN kan endre disse reglene fra tid til annen. Men i den grad vi gjør vesentlige endringer som krever ditt samtykke, vil vi innhente ditt samtykke før endringen trer i kraft.


    1. Angrerett

    Du har ikke angrerett på Tjenesten, jf. angrerettloven § 22 første ledd bokstav c.

    1. Ansvar

    Utleier er selv ansvarlig for å holde seg oppdatert om de enkelte lands lover og retningslinjer som regulerer utleie, da disse lovene kan variere fra land til land. FINN er ikke ansvarlig for brudd på slike lover eller retningslinjer. 



Var denne artikkelen nyttig?
758 av 887 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.