Ofte stilte spørsmål om kjøp og salg

Avtalebrudd - selger har trukket seg

Du har rett til å kreve at handelen gjennomføres etter avtalen. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Hvis selgeren f.eks har solgt til en annen kan du ha krav på erstatning. 

I praksis er det dessverre sjelden lønnsomt å forfølge slike saker juridisk. Ønsker du likevel å gjøre dette, anbefaler vi deg å kontakte Forbrukerrådet (tlf. 23 400 500/ www.forbrukerradet.no).

Hva gjør jeg når selger opptrer uprofesjonelt?

De fleste oppfører seg bra på FINN. Dessverre er det enkelte som ikke gjør det og det synes vi også er dumt. Du kan kontakte selger (gjerne skriftlig) og prøve å finne en løsning sammen.

Hva kan jeg gjøre når annonsør ikke svarer på henvendelser?

Fra tid til annen forekommer det at man ikke får svar fra en annonsør man har sendt epost til.

Dette er forståelig nok frustrerende for mange, men det kan også være mange årsaker til at man ikke får svar.

Dette bryter imidlertid ikke med annonsereglene på FINN.

Hva gjør jeg når jeg ikke er fornøyd med kjøpet?

Hvis du har kjøpt på FINN som ikke stemmer med det annonsen lover bør du ta kontakt med annonsøren (gjerne skriftlig) og prøve å finne en løsning sammen.

Hvem har ansvaret når varen sendes per post?

Det er dessverre ikke helt uvanlig at ting blir borte i Posten etter et kjøp på FINN.no. Egentlig så er det kjøper som har ansvaret etter at varen er innlevert til Posten. I Kjøpsloven står det at varen anses som levert i det Posten tar over, så når varen er levert har selgeren gjort jobben sin, men selger har likevel et vesentlig ansvar.

Selger må kunne dokumentere at varen er sendt, for eksempel med kvittering. Du må også sørge for at pakken sendes på en forsvarlig måte, for eksempel som en sporbar pakke, som dessuten er forsvarlig pakket. 

 

Forbrukerrådet

Hvis dere ikke blir enige kan du kontakte Forbrukerrådet på telefon 23400500 eller http://www.forbrukerradet.no/. På nettsidene finner du informasjon om dine rettigheter og forslag til brev til selgeren.

Hva gjør jeg når jeg tror jeg har blitt svindlet?

Kontakt annonsøren/kjøperen og prøv å finne en løsning sammen.
Hvis du ikke får kontakt eller dere ikke blir enige, bør du anmelde saken til politiet så fort som mulig.
Vi hjelper politiet med etterforskningen dersom de tar kontakt og kan eventuelt utestenge annonsør/kjøper fra FINN hvis du eller politiet sender anmeldelses-nummeret til forbrukertrygghet@finn.no

Vi trenger mest mulig informasjon, send oss gjerne:

  • FINN-koden til annonsen
  • Navn, telefonnummer og e-post til annonsør/kjøper 

 

Viktige tips når du skal kjøpe telefon på FINN

Telefoner er noe av det som annonseres mest på Torget.

Derfor har vi laget en liten kontrolliste du kan bruke hvis du skal kjøpe en telefon via FINN:

  • Hvis annonsør selger en helt ny telefon; spør hvorfor.
  • Kontroller kvittering, er det binding bør du avstå fra å kjøpe med mindre det er garantert at telefonen er betalt. Binding gjør at operatørene har salgspant i telefonen, og den kan bli gjort ubrukelig.
  • Har selger flere nye telefoner for salg er det grunn til å være på vakt.
  • Kontroller identifikasjon og telefonnummer til kjøper

Kontakt oss gjerne på forbrukertrygghet@finn.no hvis du lurer på noe.

 

 


Var denne artikkelen nyttig?
81 av 176 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.