Nå er det mulig å skru på totrinns-autentisering på din FINN-konto.
Vi oppfordrer alle til å skru på dette, da det vil gjøre brukerkontoen din mye tryggere.
Se hvordan her!
Hvorfor bruke totrinns-autentisering?
Som ellers på internett ser vi også på FINN at noen brukere opplever at uvedkommende overtar brukerkontoer. Det er mange som bruker samme brukernavn og passord på mange digitale tjenester, noe vi absolutt ikke anbefaler.
Dersom uvedkommende får tilgang til passordlister fra ett nettsted vil de ha tilgang til alle nettstedene dette passordet blir brukt. Brukere kan også bli utsatt for phishing (fisking av personopplysninger) der man tror man taster inn brukernavn og passord på for eksempel FINN, men der noen med uærlige hensikter har laget en falsk nettside som ligner på FINN. En totrinns-autentisering gjør det mye vanskeligere for uvedkommende å ta over brukerkontoer på FINN.
Dersom uvedkommende med uærlige hensikter tar over en brukerkonto på FINN, kan det blant annet føre til følgende:
-
Bedrageri der noen utgir seg for å være deg (enten ved å legge ut annonser der det er du som står som annonsør, eller de gir uttrykk for at de ønsker å kjøpe noe med ditt navn som “avsender”)
-
Uvedkommende sender trusler eller trakasserende meldinger via meldingstjenesten til FINN der det er du som står som avsender.
-
Uvedkommende vil få tilgang til all historikken om deg inne på brukerkontoen din, som annonser, meldinger og all informasjon du har lagret på profilen din.
-
Brukerkontoen din vil bli sperret til forholdet er helt avklart, og dette innebærer blant annet at du ikke kan sende meldinger eller legge ut annonser på FINN
Slik gjør du det:
(Denne handlingen må gjøres på din PC/Mac og ikke i FINN-app.)
1. Gå inn på Min FINN
2. Velg Sikkerhet
3. Klikk på endre
4. Aktiver ønsket metode for å sikre kontoen din