Generelle Vilkår for bedriftskunder på FINN eiendom

FINN har oppdatert de generelle vilkårene som gjelder for bedriftskunder til følgende vilkår, som gjelder spesielt for bedriftskunder på FINN eiendom. Endringene er gjort for å tydeliggjøre rettigheter og plikter, og bidra til økt forutsigbarhet og trygghet for deg som kunde.

Blant de viktigste oppdateringene er:

  • En presisering av hvordan annonse innhold og tilhørende data kan benyttes, begrenset til klart definerte og relevante formål.
  • En tydeliggjøring av hvordan personvern ivaretas, inkludert en klargjøring av rollefordelingen mellom FINN og bedriftskundene i henhold til kravene i GDPR.

Disse endringene er en naturlig videreutvikling av etablert praksis, og bidrar til at både FINN og våre bedriftskunder kan operere profesjonelt, sikkert og transparent på plattformen.

Oppdatert 03.07.25

  1. GENERELT

Disse reglene regulerer leveransen av rubrikkannonsering på FINN Eiendom ("Tjenesten") og gjelder forholdet mellom Vend Marketplaces AS eller dets datterselskaper ("FINN") og næringsdrivende kunder ("Bedriftskunde"). Disse reglene omfatter rubrikkannonsering på FINNs nettsteder (finn.no), mobile applikasjoner og andre eksterne kanaler som FINN tilbyr Bedriftskunden til enhver tid ("FINNs kanaler").

Disse reglene suppleres av øvrige vilkår og annonseregler på FINN.no. Ved eventuell motstrid skal reglene i dette dokumentet legges til grunn. Avvik fra disse reglene og vilkårene kommer kun til anvendelse dersom dette uttrykkelig er avtalt eller akseptert av FINN. 

  1. SPESIELT OM TILGJENGELIGGJØRING AV RUBRIKKANNONSER

Varigheten på rubrikkannonsen kan variere avhengig av rubrikktype, og slik det fremgår av den enkelte avtale eller FINNs kanaler. Endringer av annonseobjekt eller republisering av en rubrikkannonse faktureres som en ny rubrikkannonse med mindre annet er avtalt.

  1. REKLAMEPLASS

Med mindre annet er avtalt, skal ikke FINN vise reklame som er i direkte konkurranse med  Bedriftskunden ved siden av Bedriftskundens rubrikkannonse. Dette gjelder ikke for henvisning  til andre rubrikkannonser på FINN. For øvrig foreligger det ingen begrensninger hva gjelder FINNs rett til å vise annen reklame ved siden av Bedriftskundens rubrikkannonse.  

FINNs kanaler vil i tillegg til rubrikkannonsene kunne komme til å inneholde tilbud, annonser, lenker eller tilsvarende til tjenester eller varer levert av andre enn FINN.

  1. BETALING, PRISING OG PRISJUSTERING

Prisen Bedriftskunden skal betale fremgår av den til enhver tid gjeldende prisliste for FINN Eiendom eller av særskilte avtaler med den enkelte Bedriftskunde. Med mindre annet er oppgitt er prisene eks. mva.

Fakturering fra FINN skjer månedlig. Betalingsfrist er 14 dager, hvis ikke annet er avtalt skriftlig eller følger av faktura. Dersom Bedriftskunden ikke betaler innen den fastsatte betalingsfrist, påløper forsinkelsesrente i medhold av forsinkelsesrenteloven.

Dersom det er påkrevet at bestillingsnummer/Purchase Order oppgis i fakturaen, er Bedriftskunden selv ansvarlig for å legge dette inn i eget felt ved annonseregistrering i FINNs brukergrensesnitt.

Avtaleinngåelser og de enkelte ordrer er betinget av at FINN finner Bedriftskunden kredittverdig, og dersom FINN anser det nødvendig kan det kreves sikkerhet for betalingen. 

FINN har rett til å foreta årlig justering av prisene på 3% eller justering i henhold til SSBs indeks for arbeidskraftkostnad for informasjon og kommunikasjon, avhengig av hva som er høyest. FINN har også rett til å foreta prisjusteringer utover dette, men vil i tilfelle varsle Bedriftskunden senest 30 dager før endringene skjer, med mindre noe annet er avtalt.

Dersom Bedriftskunden unnlater å betale ved forfall, forbeholder FINN seg retten til å umiddelbart stenge Bedriftskundens tilgang til FINNs kanaler inntil misligholdet er rettet opp. Blir tilgangen stengt som følge av mislighold fra Bedriftskundens side, kan FINN ilegge et gebyr for gjenåpning.

  1. GRENSESNITT

Bedriftskunden gis mulighet til å legge annonser inn i FINNs database i avtalt eller tilgjengeliggjort grensesnitt. Dersom Bedriftskunden ikke benytter overføringssystemer fra tredjeparter, eller grensesnittet mellom overføringssystemer og FINNs database ikke er tilgjengelig, skjer innlegging direkte via FINNs bedriftsportal. Bedriftskunden er selv ansvarlig for at innleggingen og overføringen er korrekt.

Kundens annonse gjøres tilgjengelig i det grensesnitt som FINN til enhver tid benytter for de ulike kanalene (pc, mobil m.m.). Lenker, pekere, rammeverk, ikoner mv. for tilleggstjenester skal følge de standarder FINN til enhver tid fastsetter.

  1. RETTIGHETER TIL BRUK AV INNHOLD, IMMATERIELLE RETTIGHETER, MV.

Avtalen innebærer ingen overdragelse av immaterielle rettigheter.  

Bedriftskunden får en rett til å bruke FINNs materiale i den utstrekning dette er nødvendig for å ta i bruk FINNs kanaler i tråd med disse regler. Dette inkluderer retten til å benytte FINNs logo, nettadresse og annonsekode for formidling av FINN-annonsen.  

Bedriftskunden er ansvarlig for å sikre at alle nødvendige rettigheter til innholdet som lastes opp på FINNs kanaler foreligger før opplastning skjer.

Bedriftskunden gir FINN en ikke-eksklusiv og vederlagsfri rett til å bruke, kopiere, lagre, overføre, bearbeide og videreutvikle innhold i forbindelse med Tjenesten. Denne retten er begrenset til følgende formål:

  • Markedsføring av salgsobjektet, herunder publisering, visning, og distribusjon av annonsen i FINNs kanaler og tredjepartskanaler i henhold til Tjenesten
  • Tilgjengeliggjøring av historiske annonser  i FINNs kanaler (som nærmere regulert nedenfor).
  • Forbedring, kvalitetssikring og utvikling av Tjenesten
  • Statistikk, analyse, innsikt og markedsforståelse inkludert tjenester som tilbys i FINNs kanaler
  • Kombinere innhold med bruker- og brukergenererte data for å levere tilpassede tjenester til brukere av FINNs kanaler. Se punkt 7 for mer informasjon om behandling av personopplysninger
  • Overholdelse av rettslige forpliktelser  

Annonser som Bedriftskunden merker som "solgt" får status som såkalt historisk annonse. Slik historisk annonse er tilgjengelig og offentlig søkbar i FINNs kanaler såfremt Bedriftskunden ikke aktivt velger å fjerne denne via FINNs bedriftsportal eller meglersystem. Ved Bedriftskundens fjerning av historisk annonse vil denne ikke lenger være søkbar i FINNs kanaler, men vil fremdeles kunne være tilgjengelig i sin helhet for brukere som har annonsens unike FINN-kode eller nettadresse. For brukere som ikke har slik FINN-kode eller nettadresse vil det i tilfelle kun være mulig å søke opp en forenklet versjon av annonsen bestående av generisk eiendomsinformasjon. Slik forenklet versjon skal ikke inneholde bilder eller kobling til megler fra den opprinnelige annonsen.

FINN skal ikke benytte innhold som Bedriftskunden laster opp i FINNs kanaler til å promotere eller eksplisitt utarbeide tjenester til privat boligsalg.

For bruk utover formålene som fremgår av dette punkt 6, skal FINN innhente Bedriftskundens aksept, som ikke skal holdes tilbake uten rimelig grunn.

Bruk av automatiserte tjenester (roboter, spidere, indeksering m.m.) samt andre fremgangsmåter for systematisk eller regelmessig kopi av innholdet i FINNs kanaler er ikke tillatt.

  1. Behandling av persondata

Følgende skal gjelde i den utstrekning opplysninger som deles med FINN inneholder personopplysninger etter EUs personvernforordning (GDPR; 2016/679).

Vend Marketplace AS (“Vend”) er behandlingsansvarlig for personopplysninger som FINN mottar fra Bedriftskunden i henhold til FINNs generelle vilkår. En fullstendig beskrivelse av hvordan vi behandler personopplysninger og formålene med behandlingen finnes i våre personvernerklæringer. For informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger fra våre bedriftskunder, se https://vend.com/privacy/b2b-policy, og for brukere, se https://vend.com/privacy/no-policy.

Vend og Bedriftskunden skal opptre som separate (uavhengige) behandlingsansvarlige med hensyn til de behandlingsaktiviteter som omfattes av samarbeidet regulert i dette dokument.

Begge parter, Vend og Bedriftskunden, forplikter seg til å behandle personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning og forskrifter, inkludert, men ikke begrenset til, GDPR, med eventuelle endringer. Partene er enige om å:

  • Sikre lovlig behandling av personopplysninger, herunder sikre at det foreligger et gyldig rettslig grunnlag for innsamling og utlevering av personopplysninger i henhold til de generelle vilkårene, samt sikre gyldige rettslige grunnlag for bruken av opplysningene som beskrevet her og i punkt 6.
     
  • Sikre åpenhet rundt sine behandlingsaktiviteter, herunder ved å publisere et tydelig og forståelig personvernavsnitt på egne nettsider som beskriver behandlingen av personopplysninger som skjer under den aktuelle partens behandlingsansvar, og informere de registrerte om at annonseopplysninger, som kan inneholde personopplysninger, vil bli delt med Finn/Vend når en eiendomsannonse publiseres på FINN.
  1. TILGANG TIL FINNS DATABASE

Bedriftskunden skal ikke gi utenforstående tilgang til FINNs databaser eller publiseringstjenester, og tilgangen skal begrenses til de personer som trenger tilgang for å tilgjengeliggjøre annonser for Bedriftskunden. Dersom personer tilknyttet Bedriftskunden ikke lenger har behov for tilgang er Bedriftskunden ansvarlig for å stoppe vedkommendes tilgang. Bedriftskunden har ikke anledning til å gi eller tillate uttrekk av noen data fra FINNs database til noen tredjeparter uten FINNs forutgående skriftlige samtykke.

  1. ANSVARSBEGRENSNING

FINN garanterer ikke kontinuerlig, uavbrutt eller sikker tilgang til FINNs kanaler og tjenester. FINNs kanaler eller tjenester kan fra tid til annen være helt eller delvis utilgjengelige på grunn av vedlikehold eller av andre grunner, og FINN stiller ingen garantier for funksjon og tilgjengelighet. FINN vil i den grad det er praktisk prøve å gi informasjon om begrensninger i tilgjengeligheten. FINN kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle konsekvenser, skader eller tap som følge av at FINNs kanaler eller tjenester ikke kan brukes som forutsatt.

FINNs kanaler er hovedsakelig en markedsplass med rubrikkannonser, som lar brukerne annonsere, selge og kjøpe varer og tjenester, FINN har ingen kontroll over og er ikke en part i transaksjonen mellom kjøper og selger og har intet ansvar for denne. 

FINN erstatter kun direkte tap som har oppstått ved bruk av tjenestene og som er en direkte følge av grov uaktsomhet fra FINN sin side. FINN er under ingen omstendigheter ansvarlig for indirekte tap. FINNs erstatningsansvar er i ethvert tilfelle oppad begrenset til annonsekostnaden.

FINN garanterer ikke at Bedriftskunden oppnår ønsket effekt av å annonsere i FINNs kanaler. FINN er derfor ikke ansvarlig for tap, uteblitt fortjeneste, manglende salg eller få henvendelser ved annonsering. FINN har heller ikke ansvar for tap som følge av uteblitte eller forsinkede annonsesvar, eller for feilaktig informasjon i annonseteksten.

Bedriftskunden hefter for ethvert direkte tap som påføres FINN som en følge av kundens mislighold av disse vilkårene, i tråd med de alminnelige erstatningsrettslige prinsipper etter norsk rett.

  1. KOMMUNIKASJON OG OPPFØRSEL

FINN forventer en trivelig og saklig tone både i annonser og i kommunikasjon med annonsører, brukere og med FINN. Personkarakteristikker, rasistiske utsagn, hets, seksuell trakassering og andre krenkelser vil ikke bli tolerert.

  1. MISBRUK AV TJENESTEN

Misbruk eller forsøk på misbruk av FINNs kanaler eller tjenester, f.eks. ved manipulering eller forledning av bruksmønstre eller markedet er ikke tillatt.

  1. UTESTENGELSE FRA FINNS KANALER OG TJENESTER

FINN forbeholder seg retten til å utestenge en Bedriftskunde som misbruker, manipulerer eller anvender tjenestene på FINNs kanaler i strid med disse vilkårene eller øvrige annonseregler. Det samme gjelder dersom det er grunn til å anta at en Bedriftskunde bryter med FINNs ønske om å være en trygg og effektiv markedsplass.

Ved forsettlige, vesentlig eller gjentatte brudd på disse vilkårene eller annonsereglene vil Bedriftskunden utestenges fra FINNs kanaler uten forvarsel.

Dette gjelder også dersom FINN har grunn til å tro at en Bedriftskunde er involvert i ulovlige forhold knyttet til eksempelvis annonseringen, eller det foreligger andre særlige grunner til at videre bruk av FINNs kanaler ikke kan aksepteres.

Eksempler kan være gjentatte henvendelser til brukere med klager om brudd på forbrukerkjøpsloven eller annen relevant lovgivning, politianmeldelser, misbruk av tjenesten eller andre former for uakseptabel atferd overfor brukere, andre annonsører eller FINN. Forhold som indikerer at det foreligger alvorlige og kritikkverdige forhold hos Bedriftskunden, og hvor videre annonsering eller annen bruk av FINNs kanaler kan medføre betydelige problemer for FINNs brukere kan også føre til utestengelse.

Utestenging medfører automatisk at samtlige annonser på FINN fra vedkommende Bedriftskunde vil bli fjernet. Det gis ikke refusjon for annonsekostnader ved ekskludering etter forsettlige regelbrudd. Bedriftskunden vil også miste tilgangen til FINNs tjenester som krever innlogging ved utestengelse.

  1. ENDRINGER 

FINN forbeholder seg retten til å foreta løpende endringer i tjenesten. FINN vil på best mulig måte ivareta Bedriftskundens interesser, og fortløpende informere om viktige endringer.

FINN skal varsle Bedriftskunden og deres representant om vesentlige endringer i vilkårene i rimelig tid før disse trer i kraft. 

Bedriftskunden dekker selv utviklingskostnader og investeringer på egne datasystemer, samt nødvendig oppgradering og vedlikehold.

  1. OPPSIGELSE OG OVERDRAGELSE

Avtalen inngått mellom FINN og Bedriftskunden løper frem til en av partene sier den opp med tre måneders varsel, med mindre annet er avtalt. 

Bedriftskunden har ikke adgang til å overdra sine rettigheter og forpliktelser som gis i medhold av avtalen uten skriftlig samtykke fra FINN. 

  1. TVISTER

Norsk rett får anvendelse på bruken av FINNs kanaler og ved tolkningen av disse reglene. For øvrig skal tvister avgjøres av alminnelige norske domstoler med Oslo tingrett som første instans.

 

Frem til 03.07.25 vil Generelle vilkår for bedriftskunder være gjeldene

 


Var denne artikkelen nyttig?
0 av 0 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.