Hvordan betaler jeg med kort?
Når du har skrevet ferdig annonsen din, trykker på "Gå til videre" og vagt pakken du skal ha, blir du sendt til Schibsted sin betalingsløsning for å gjennomføre betaling.
Det første du blir bedt om er å oppgi ditt Schibsted passord. Dette er det samme som du bruker ved innlogging på FINN.no
Du vil så se en oppsummering av din bestilling;
Trykk på "Fortsett" knappen for å gå videre i betalingen. Hvis bestillingen er feil, kan du trykke på "Tilbake til FINN.no AS" og begynne på nytt.
Tast inn kortnummeret, utløpsmåned/år og CVC koden på kortet, og fullfør bestillingen ved å trykke på Betal.
Ved vellykket betaling, vil du se en bekreftelse på gjennomført bestilling, samt motta en kvittering for kjøper på din Schibsted registrerte epost.
Hvorfor må jeg taste inn en kode/passord når jeg skal betale?
De fleste banker og kortselskaper ønsker at du skal verifisere at det er du som eier kortet. Løsningen kalles 3D Secure, og i mange tilfeller verifiseres det gjennom BankID, men prosessen kan variere for de ulike korttilbyderne.
Hvis du har spørsmål eller problemer i forbindelse med denne verifiseringen kan du kontakte banken din for å få hjelp.
Hva er 3D Secure?
3D Secure er en sikkerhetsløsning som kortselskapene bruker for å verifisere deg som eier av kortet når du betaler på internett. 3D Secure har blitt et krav fra kortinnløsere for å gjøre handel over internett enda sikrere.
Hva er BankID?
Etter at det er lagt inn må betalingen verifiseres med Bank ID. Du må da velge om du vil verifisere med vanlig Bank ID (den lille brikken du har fått fra banken), eller Bank ID på mobil hvis du har satt opp det på smarttelefonen din.
BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. BankID tilbys og utstedes av bankene i Norge.
Les mer om BankID her: https://www.bankid.no/
Hvilke kort kan jeg betale med?
Du kan betale med Visa, Mastercard. Du trenger ikke spesielle kort, du kan bruke det vanlige bankkortet eller kredittkortet som du bruker ellers.
Enkelte kort fra utenlandske banker kan av sikkerhetsgrunner ikke brukes til betaling hos oss.
Hva er CVC kode?
CVC kode er de tre siste tallene i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt.
Ikke send kortinformasjon i e-post.
Hvis du har spørsmål om et kjøp gjort med kort hos FINN.no, trenger vi kun informasjon om Finnkode, e-postadresse og en forklaring på hva som er problemet/spørsmålet for å kunne hjelpe deg. Kortinformasjon er sensitivt, og bør aldri sendes på e-post.
Oppgi bare kortnummeret ditt når du skal betale.
Vi vil aldri sende deg en e-post med beskjed om at du skal skrive inn kredittkortnummer eller tilsvarende på en nettside, det er i tilfelle et svindelforsøk. Ta kontakt med banken din hvis du har oppgitt kortinformasjon etter å ha fått en slik e-post.
Jeg har betalt og nå står det Ditt kjøp kunne ikke gjennomføres. Hvorfor?
Denne meldingen får du hvis banken din ikke har godkjent betalingen. Sjekk om du har tastet inn riktig CVC kode og sjekk at du har dekning på konto.
Hvis du fortsatt ikke får betalt, ta kontakt med banken din.
Jeg har betalt og nå står det betaling ikke fullført i en grønn boks. Hvorfor?
Dette kan skyldes følgene:
- at du en eller annen plass i løpet av betalingen har trykket avbryt. Du kan da prøve en gang til.
- banken har ikke godkjent betalingen du forsøkte. Ta kontakt med banken.
Etter at jeg har skrevet inn kortnummeret kommer jeg til en blank side/ ikke videre til neste side
- Hvis du har en gammel versjon av Java på datamaskinen din, kan det være grunnen. Last ned java
- Hvis du bruker BankID for å legitimere deg kan du finne nyttig hjelp på denne siden: https://www.bankid.no/Hjelp-og-nyttige-verktoy/Nyttige-verktoy/
- Nettleseren din (for eksempel Internett Explorer eller Firefox) kan gå tom for lagringsplass. Prøv å slette midlertidige filer. Denne muligheten finner du vanligvis under ”verktøy/slett leserlogg" øverst til høyre i nettleseren.
- Hvis du forsøker i en annen nettleser, fungerer det da?
Last ned Firefox
Last ned Chrome
Ta kontakt med din bank hvis du fortsatt ikke kommer videre og forklar hvor i betalingen det stopper opp. De hjelper deg gjerne videre med bestillingen eller spørsmål knyttet til Bank ID, koder eller Java.
Kan jeg betale med et utenlandsk kort?
Enkelte kort fra utenlandske banker kan av sikkerhetsgrunner ikke brukes til betaling hos oss.
Ta kontakt med FINNs Kundesenter hvis du har spørsmål.
Hvis banken din ber deg kontakte oss…
Vi trenger vi litt informasjon fra deg for å kunne hjelpe deg raskest mulig:
1. Finnkode til annonsen (som du finner i Min FINN under Mine annonser eller i øverst i selve annonsen).
2. Eventuell feilmeldingstekst eller beskrivelse av det du ser på skjermen. Har du en skjermdump så vil det være til stor hjelp. (Trykk Ctrl + Alt + Print Scrn så blir det tatt et bilde av skjermen din. I mailen du skriver kan så du trykke Ctr + V, så limes bildet inn)
3. Hvilken nettleser bruker du og hvilken versjon er det? (Versjonsnummer finner du under Hjelp og Om IE/Firefox i din nettleser)
Skriv dette i en e-post til oss så tar vi kontakt med deg.
Har jeg betalt dobbelt?
Dersom du kjøper 1 annonse med et tilleggsprodukt vil annonsen få to bokføringer. Totalsummen vil reserveres fra din konto, mens et trekk gjøres på annonsen og tilleggsproduktet.
Det kan for eksempel se slik ut:
279 trekk (annonse)
199 trekk (tilleggsprodukt)
478 reservert (annonse + tilleggsprodukt)
Det blir bokført to trekk og en reservasjon. Sistnevnte vil aldri trekkes. Normalt hever banken reservasjonen i løpet av ca 10 virkedager, men tiden det tar varierer fra bank til bank.
Når banken har hevet denne vil pengene igjen bli disponible på din konto.