Vi har den siste tiden fått melding om at noen av våre annonsører har blitt utsatt for svindelforsøk.
Det starter som oftest med en SMS som kan se sånn ut:
Les mer om dette her: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/360002125160-Svindel-på-SMS
Dersom man tar kontakt på mail får man ofte en henvendelse i likhet med denne:
Les mer om dette her: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/360002125200-Svindelforsøk-sendt-ut-på-mail
Svindlerne vil deretter prøve å overbevise om at man har fått penger via FINN Betalingsgaranti. Dette er en tjeneste FINN tidligere hadde, men som er avviklet.
Med andre ord er det svindelforsøk dersom man i dag mottar beskjed om at noen har betalt inn penger på FINN Betalingsgaranti.
Her er et eksempel på en falsk kvittering:
Etter at man har mottatt denne mailen med "innbetaling" til FINN betalingsgaranti, vil svindlerne trolig prøve å overtale deg til å betale inn frakt kostnadene på en konto, eller sende varen, som oftest til utlandet (for eksempel Nigeria, USA, Polen).
Her er eksempel på mail med instrukser på hvordan man skal betale inn fraktkostnader:
Vi anbefaler at du ikke har videre kontakt med avsenderen.
Har du svart på eller på annen måte utgitt din e-postadresse, vil du kanskje motta et phishingforsøk senere.
Har du fått en e-post som inneholder kontonummer eller mottakernavn for innbetaling er det fint om du kan videresende e-posten til sikkerhet@finn.no. Ta også kontakt med oss på samme e-post dersom du har foretatt en innbetaling.