For å gi en vurdering i forbindelse med et leieforhold som fant sted via en FINN annonse, må leietaker være oppført som anvist her; Feriehus og Hytte - vurderinger og omtaler
3 dager etter oppholdet vil begge parter motta en epost om at de kan vurdere motparten. En lenke i eposten kan trykkes på for å gi en vurdering og samme mulighet er tilgjengelig via Min Finn - Vurderinger. Det vil bli sendt ut en påminnelse etter 7 dager hvis man ikke har gitt en vurdering i forbindelse med leieforholdet.
Begge parter vil ha 21 dager på å vurdere leieforholdet. Etter at fristen går ut, låses muligheten og ingen vurdering kan gis av hverken av partene. Vurderingen man har gitt vil bli offentlig på motpartens profil så fort begge parter har gitt sin vurdering eller fristen for å gi vurdering utløper.
Utleier vil bli bedt om å vurdere med spørsmålene;
Hvordan var kontakten med gjesten?
Hvordan gikk betalingen?
Var stedet i forventet tilstand da gjesten dro?
Ville du ha leid ut til denne gjesten igjen?
*smilefjes gitt blir omregnet til poeng
Leietaker vil få mulighet til å vurdere både utleier og boligen de oppholdt seg i med følgende spørsmål;
Hvordan var ferieboligen?
Hvordan var renholdet og tilstanden?
Hvordan var beliggenheten?
Vil du anbefale denne ferieboligen til andre?
Hvordan var det å betale for oppholdet?
Hvordan var kontakten med og oppfølgingen fra utleier?
*smilefjes gitt blir omregnet til poeng
Boligen som annonseres har vurderinger fra tidligere leietakere, synlig nederst i annonsen. Spørsmål som omhandler boligen og poengsummene vil bli gjort tilgjengelig der. Eventuell kommentar (valgfritt å skrive) vil være synlig under dette feltet.
Spørsmål som omhandler utleier og poengsummene vil bli gjort tilgjengelig på annonsørens profil, sammen med eventuell kommentar.
Da vurderingen fra leietaker er todelt, kan poengsummen som vises i annonsen og på profilen til utleier være forskjellig, men kommentaren vil være lik.
Utleier sin vurdering er person-rettet som blir synlig på brukerens profil på FINN.no.