I slutten av april lanserer FINN en utvidet og forbedret versjon av utleietjenesten vår for feriehjem og hytter.
Du kan lese mer om den nye tjenesten her.

Ofte stilte spørsmål om FINN Reise

FINN reise er en reisesøkemotor som henter inn og sammenligner priser fra forskjellige leverandører, flyselskap og reisebyråer. Vi lager enkle oversikter basert på informasjonen vi mottar.

Når du søker etter reiser på FINN reise, så kan du enkelt sammenligne alle alternativene for samme flyvning, hotell eller pakkereise, og bestemme selv hvor du vil bestille - enten det er direkte fra flyselskapet, hotellet eller fra en annen reisenettside. 

Fly:

Hvordan fungerer flysøket på FINN reise?
I vårt søk sammenstiller vi de ulike tilbudene som finnes i markedet. Hos oss finner du flyreiser fra både flyselskapene selv og andre turoperatører, slik at du får en komplett oversikt og kan finne den reisen og tilbudet som passer deg best. Samme tilbud fra forskjellige flyselskap og leverandører er gruppert i samme tilbud, og sortert etter pris. Direkte flyselskap får sin egen liste innenfor gruppen.


"Best" er sortert etter en kombinasjon av både pris og varighet. Varighet vektes litt mer enn pris, så tilbud med dårligere varighet (for eksempel flere og/eller lengre mellomlandinger) kommer ofte lenger ned på listen. Vår Billigst-sortering er kun sortert etter pris, basert på billigste tilbud i hver tur, og gir deg raskt og enkelt oversikt over billigste tilbud. Vår Raskest-sortering er sortert etter varighet, og gir deg raskt og enkelt oversikt over raskeste tilbud.

 

Hvilke selskaper finner jeg i flysøket på FINN reise?
I vårt søk finner du flyreiser som flyselskapene selv eller andre turoperatører tilbyr. Du kan selv velge hva som passer deg best med tanke på pris, flytid, mellomlandinger, tid for avreise eller tid for ankomst. 

 

Er det trygt å bestille flyreiser via søket til FINN reise? 

Ja det er trygt. Vi har vurdert alle selskapene som er tilgjengelig for booking av flyreiser hos oss som trygge, og har avtaler og tett dialog med alle selskapene i vårt søk. 

 

Hvordan kan jeg få endret min flyreise? 

Ta kontakt direkte med det selskapet der du bestilte flyreisen din. Ved bestilling mottok du en bekreftelse fra dem, der kontaktinformasjon og andre relevante opplysninger knyttet til flyreisen er oppgitt. Husk å ha bookingsnummeret ditt klart, da finner de raskere reisen din. Husk at operatørene har egne regler og betingelser knyttet til endring og avbestilling av reiser.



Hvordan kan jeg få avbestilt min flyreise? 

Ta kontakt direkte med det selskapet der du bestilte flyreisen din. Ved bestilling mottok du en bekreftelse fra dem, der kontaktinformasjon til dem er oppgitt. Husk å ha bookingsnummeret ditt klart, da finner de raskere reisen din. Husk at operatørene har egne regler og betingelser knyttet til endring og avbestilling av reiser. 




Hotell:

Hvordan fungerer hotellsøket på FINN reise? 

I vår hotelltjeneste gir vi deg en komplett oversikt over hotell og tilsvarende overnattingsmuligheter i inn- og utland,  og sammenstiller tilbudene fra hotellene selv og fra andre kjente distributører som Hotels.com, Booking.com, Expedia m.fl.. Dermed kan får du full oversikt over alternativene, og kan finne det beste tilbudet og prisen på det hotellet som passer ditt behov best. 

 

Hvilke selskaper finner jeg i hotellsøket på FINN reise? 

I vårt hotellsøk finner du nærmest en komplett oversikt over gode hotellalternativer i hele verden. Tilbudene får vi fra hotellkjeder og andre kjente hotelltilbydere, som f.eks. Hotels.com eller Booking.com.   Disse har vi enten avtaler med direkte eller gjennom våre partnere. Dermed får du sammenstilt alle tilbudene innenfor det området du ønsker å reise og for det mest aktuelle hotellet, ut fra hva som passer deg best. 



Hvordan finner jeg beste prisen på hotelloppholdet mitt? 

Som standard rangeres resultatene etter vår “popularitets”-algoritme, som er basert på noen nøkkelparametere: pris, gjestevurderinger og popularitet (målt i klikk). Den relative betydningen av parameterne er spesifikk for hvert sett med søkeresultater. F.eks. vil pris være mindre relevant dersom prisforskjellen er svært liten. Vi tar også med det gjennomsnittlige inntektspotensialet for FINN reise fra hvert hotellresultat. I tillegg kan du sortere resultatene etter pris, hotellstandard, gjestevurderinger, og hotellnavn.


Når flere rom er tilgjengelig eller flere leverandører tilbyr avtaler på samme hotell/eiendom sorteres alltid de ulike rommene og leverandørene etter pris, og laveste pris vises først.

 

Er det trygt å bestille hotell via søket til FINN reise? 

Ja det er trygt. Vi har vurdert alle partnere som tilbyr hotell til våre brukere som trygge, og disse leverer gjennomgående gode tjenester og kundeservice. Dette er også en forutsetning for å være med i FINN sin hotelltjeneste. , og er i tett dialog med dem hele veien. Skulle du ikke være fornøyd, så gi oss gjerne en tilbakemelding slik at vi kan bli bedre. 

 

Hvordan kan jeg få endret min booking av hotell?  

Ta direkte kontakt med selskapet som du bestilte av. Ved bestilling mottok du en ordrebekreftelse, der finner du rett kontaktinformasjon og andre relevante opplysninger knyttet til bestillingen. Her finner du og også ditt bookingnummer som gjør at de raskere kan hjelpe deg. Husk at operatørene har egne regler og betingelser knyttet til endring og avbestilling av reiser.



Hvordan kan jeg få avbestilt min hotellbooking?
Ta direkte kontakt med selskapet som du bestilte av. Ved bestilling mottok du en ordrebekreftelse, der finner du rett kontaktinformasjon, og også ditt bookingnummer som gjør at de raskere kan finne fram den aktuelle bookingen. Husk at operatørene har egne regler og betingelser knyttet til endring og avbestilling av reiser.

 

Vi har oppdaget at informasjonen (beskrivelser og bilder) på FINN.no om vårt hotell/ overnattingssted er utdatert. Hvordan kan vi få oppdatert dette?

FINN sin hotelltjeneste er bygget på data fra Hotelscombined, og det er de som leverer oss beskrivelse av hotellet, fasiliteter, bilder og priser fra ulike leverandører. For å oppdatere og forbedre dette innholdet, må dere ta direkte kontakt med Hotelscombined. Se mer informasjon og riktig kontaktpunkt her: https://www.finn.no/reise/hotell/hotelier/ 

Hotelscombined har flere andre partnere og egne løsninger som benytter det samme innholdet. Derfor vil det være til stor fordel for dere om dette innholdet blir mest mulig korrekt på tvers av alle kanaler - også utenfor Norges grenser.





Leiebil:

Hvordan fungerer leiebilsøket på FINN reise?
I vårt søk finner du tilbud på leiebil fra ulike bilutleieselskaper slik at du kan finne det tilbudet som passer deg best. Leiebilsøket på FINN er levert av Cartrawler, de leverer denne tjenesten rundt om i verden. 

ISe https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvilke selskaper finner jeg i leiebilsøket på FINN reise? 

I vårt leiebiltjeneste finner du ulike leiebilselskaper som ønsker å leie en bil til deg. Alle har avtale med Cartrawler, som er vår leverandør av søket til oss. 

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvordan finner jeg beste prisen på leie av bil? 

I vårt søk finner du de beste prisene på leiebil for ditt behov. Vår leverandør dekker bilutleie på 50 000 ulike destinasjoner og har 2 000 ulike selskaper tilknyttet seg. Det gir deg full oversikt over og en god sammenligning av hvem som dekker ditt behov til den beste prisen. Bruk filter “pris”, og det leiebilselskapet med laveste pris kommer øverst i søket.  

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Er det trygt å bestille leiebil via FINN reise? 

Ja det er trygt. I vårt søk finner du kun selskaper som har direkte avtaler med vår leverandør av leiebilsøket, som stiller strenge krav til kvalitet. Disse avtalene blir fulgt opp tett. 

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hva burde jeg tenke på når jeg skal leie bil? 

Her er noen tips fra oss når du skal leie bil. 

Før reise

  • Sammenlign tilbud fra flere leiebilselskaper
  • Tenk gjennom hva du trenger av ekstrautstyr
  • Sikrestill at du har forsikringen i orden

Ved skranken

  • Kom til avtalt tid 
  • Les nøye gjennom avtalen før du signerer
  • Ikke la deg presse til å kjøpe forsikringer i skranken
  • Sørg for å ha dekning på kredittkortet som er brukt ved bestilling av bilen 
  • Husk førerkort og pass til alle som skal kjøre bilen

Før du kjører

  •  Sørg for at alle skader på bilen er notert i kontrakten
  • Ta bilder av eventuelle riper og bulker før du kjører, slik at du unngår krav i etterkant

Under leieperioden 

  • Kontakt leiebilselskapet umiddelbart hvis uhellet er ute
  • Du må aldri reparere bilen selv, uten tillatelse fra leiebilselskape

Ved levering

  •  Fyll opp tanken før du leverer leiebilen
  • Ta bilder av bilen både innvendig og utvendig
  • Gå over bilen med en representant fra leiebilselskapet

Les mer her https://www.finn.no/reise/artikler/tips/leie-bil-til-ferien-slik-unngar-du-a-bli-lurt

Hvordan kan jeg få endret min booking av leiebil? 

Du kan selv endre bookingen din på leiebil. Gå inn på linken https://www.cartrawler.com/portal-full/index.html?lang=NO

Ditt bookingnummer finner du på bekreftelsen du mottok ved bestilling av bilen. 

 

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 



Hvordan kan jeg avbestille min leiebil? 

Du kan selv avbestille bilen ved å administrere din bestilling på deres hjemmesider. Benytt denne linken https://www.cartrawler.com/portal-full/index.html?goto=faqs?lang=NO-NO

Ditt bookingnummer finner du på bekreftelsen du mottok ved bestilling av bilen. 

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvordan får jeg kontakt med Cartrawler? 

Du kan ringe dem på +47 24140573. Åpningstider på telefonen er: mandag-fredag fra 08:00-17:00. De har stengt lørdag og søndag, men da kan du gå inn på oversikten over ofte stilte spørsmål for å få hjelp. 

https://www.cartrawler.com/portal-full/index.html?goto=faqs?lang=NO-NO

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 



Hvordan er forsikringen som følger med når jeg leier bil via FINN reise? 

Alle bilene du leier på FINN har en standard-forsikring inkludert fra INTER PARTNER ASSISTANCE SA, medlem av AXA Assistance Group*
Forsikringen gjelder både leiebilen og annen bil ved skade, og dekker forsikring for
- kollisjon (CDW) – men ikke skade på dekk, vinduer/glass eller karosseriet.

- tyveri (TW) – men ikke tap av nøkler

- kasko (TP)

Vær klar over at som ved all annen forsikring er det en egenandel du betaler selv hvis noe skulle skje. Hva egenandelen blir for din bil står i leiepapirene du får tilsendt etter booking. Husk å sjekke hvor mye den er på. Du kan også sjekke hvor mye dette er i vilkårene før du booker leiebil og på kvitteringen etter booking.

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvorfor må jeg betale depositum?
Bilutleiefirmaer trekker et depositum på sjåførens kredittkort når du henter bilen. Dette beløpet holdes til bilen er levert tilbake og fungerer som sikkerhet for leiebilselskapet. Sørg alltid for at det er nok dekning på kortet når du henter ut bilen i skranken. De kan beholde hele eller deler av depositumet hvis du ikke leverer bilen med full tank (hvis det er avtalen), eller ikke leverer bilen i det hele tatt. Hvis du leverer bilen skadet, blir depositumet brukt til å dekke egenandelen på forsikringen.

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvorfor må jeg betale depositum når jeg har bestilt en bil uten egenandel? 

Selv om du har en ”ingen egenandel”-booking krever bilutleie-firmaene et depositum. Dette er i tilfelle du ikke leverer bilen eller ikke leverer med full tank (hvis det er avtalen). Om bilen blir skadet får du altså ikke depositumet tilbake.

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvorfor vil utleieselskapet at jeg tegner en ekstra forsikring? 

Når du står ved disken og skal hente bilen tilbyr leiebilfirmaer ofte egne avtaler for lavere eller ingen egenandel. Disse trengs ikke hvis du også har kjøpt INTER PARTNER ASSISTANCE SA, medlem av AXA Assistance Group. Dessverre kan utleierne av og til gi inntrykk av at du må ha disse for å få leie. Merk at denne forsikringen kun gjelder dekning av egenandelen om uhellet skulle være ute, og at du i ytterste konsekvens risikerer å måtte betale egenandelen i forsikringen som inngår i leien. Er du i tvil kan du alltid ringe CarTrawler på telefon +47 24140573.

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvordan kan jeg finne min booking selv? 

Klikk på denne linken: https://www.cartrawler.com/portal-full/index.html?lang=NO

Legg inn din e-postadresse, reservasjonsnummer eller pick-up dato. Klikk deretter på Find Booking og du kan få printet den ut ved View/print Voucher. 

Se https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/201313172-Ofte-stilte-spørsmål-om-leiebil for mer informasjon 

 

Hvorfor burde jeg ha skadeforsikring på leiebilen? 

Ved kjøp av tilbakebetalingsgaranti ved skade reduseres ansvaret for egenandelen til null. Forsikringen som er inkludert i bilutleien (vanligvis tilknyttet selvrisikoforsikring og tyverisikring) dekker deg ikke fullstendig i tilfelle av skade eller tyveri.

Les mer om dette her https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/115004297349-Ofte-stilte-spørsmål-om-skadeforsikring-på-leiebil



Pakkereiser:

Hvordan fungerer pakkereisesøket på FINN reise? 

I vårt pakkereisesøk sammenstiller vi alle tilbudene fra ulike aktører som tilbyr pakkereiser til ditt ønskede reisemål. Resultatene sorteres etter vår “beste treff"-algoritme som er basert på avstand fra viktige punkter som bysentrum og strand (som angitt av våre leverandører), pris, hotellets stjernerangering, lengde på oppholdet og hvorvidt det er en charter-reise eller ikke. Når flere rom er tilgjengelig eller flere leverandører tilbyr avtaler på samme hotell/eiendom sorteres alltid de ulike rommene og leverandørene etter pris, og laveste pris vises først. Du kan også sortere etter “Prisnivå” som gir deg oversikt kun sortert etter pris. Mens sorteringen “Hotellstandard” gir deg oversikt over hotellstandard etter synkende rangering (stjerner).

 

Hvilke selskaper finner jeg i pakkereisesøket på FINN reise? 

I vårt søk finner du pakkereiser fra selskaper som selger charter eller som har satt sammen en pakke bestående av fly og hotell til ulike destinasjoner. 

 

Er det trygt å bestille pakkereiser via søket til FINN reise? 

Ja det er trygt. I vårt søk finner du kun aktører som vi selv har vurdert som trygge og som vi har en tett dialog med. Dette er kjente reiseoperatører og tilbydere som leverer god kvalitet på tjenestene sine.

 

Hvordan kan jeg få endret min booking av pakkereiser? 

Hvis du ønsker å gjøre en endring på din bestilling må du ta direkte kontakt med selskapet som du bestilte reisen hos. Når du bestilte reisen mottok du en bekreftelse, der finner du deres kontaktinformasjon, og ditt bookingnummer. Ha dette klart, så kan de raskere hjelpe deg. Husk at operatørene har egne regler og betingelser knyttet til endring og avbestilling av reiser.

 

Hvordan kan jeg få avbestilt min booking? 

Hvis du ønsker å avbestille reisen din, må du ta direkte kontakt med selskapet som du bestilte reisen hos. Når du bestilte reisen mottok du en bekreftelse, der finner du deres kontaktinformasjon, og ditt bookingnummer. Ha dette klart, så kan de raskere hjelpe deg. 

 

Hvordan fungerer pakkereiseloven? 

Pakkereiseloven beskytter deg som reiser med pakkereise ved at du blant annet er dekket mot endringer som reisearrangøren gjør før eller under reisen. Reisearrangøren får ikke gi deg dårligere vilkår enn de som står i loven.

 

Pakkereiseloven dekker deg mot endringer i reisen, men ikke om det skulle skje noe med deg eller hvis du blir syk før avreisen. Det anbefales å ha en reiseforsikring og en avbestillingsforsikring. Reiseforsikring kan være inkludert i din innboforsikring eller ditt kredittkort, eller så kjøper du en når du bestiller reisen. Avbestillingsforsikringen kjøper du også når du bestiller reisen.. Ta en sjekk på de vilkårene som gjelder hos den aktøren du bestilte pakkereisen hos. 



Feriehus:

Hvordan fungerer feriehussøket på FINN reise? 

I søket vårt sammenstiller vi feriehus og hytter som er til leie fra både profesjonelle utleieaktører og private utleiere. Dette gir deg en god oversikt på hva som er å finne på markedet, så kan du velge hva som passer deg best. 

 

Er det trygt å bestille feriehus via FINN reise? 

Ja det er trygt. Alle de profesjonelle utleieselskapene har vi vurdert som trygge, og har jevn kontakt med dem. De private utleierne er gode utleiere, og vi har en egen sikkerhetsavdeling som følger med for skape trygge leieforhold. De har fått gode tilbakemeldinger fra tidligere utleier, og disse omtalene og øvrig historikk på FINN fremkommer også av tjenesten. 

 

Hva er digital leiekontrakt? 

Vi har utviklet en digital leiekontrakt som du som privatperson kan bruke når du skal leie, eller leie ut, bolig på FINN. Å ha en kontrakt trygger både leier og utleier ved en eventuell tvist. Kontrakten er gjennomgått og godkjent av jurister, og løsningen har vi laget sammen med et selskap som heter Swiftcourt. Den digitale kontrakten gir deg mulighet til å signere digitalt – helt uten printer, skanner eller papir. 

Les mer her https://www.finn.no/eiendom/leiekontrakt.html

 

Hvordan kan jeg få endret min booking av feriehus? 

Hvis du ønsker å endre din booking av feriehuset, så må du ta direkte kontakt med dem du avtalte leien med. 

 

Hva burde jeg tenke på når jeg skal leie et feriehus? 

Her er noen tips fra oss til deg som skal leie et feriehus via vårt søk: 

  • Sørg for å ha leiekontrakt. Benytt gjerne den digitale leiekontrakten som er tilgjengelig via FINN.no

  • Unngå store forskuddsbetalinger, ved f.eks konkurs eller svindel vil du tape innskuddet ditt.

  • Må du betale et beløp på forskudd bør du prøve å betale med kredittkort. Da er du beskyttet av finansavtaleloven §54b.

  • En del utleiere krever depositum, dette beløpet bør ikke være uforholdsmessig stort, og det bør spesifiseres i kontrakten hva som kan føre til at du mister depositumet.

  • Finn ut mest mulig om utleier ved f,eks. å søke på firmanavnet eller adressen på nettet. På denne måten kan du finne omtale av utleieren.

  • Leier du av et firma skal nettsiden deres gi all nødvendig kontaktinformasjon. Leier du av privatperson kan det være lurt å be om referanser fra personer som tidligere har leid av vedkommende.

  • Ikke bestill på nett før du har vært i direkte kontakt med firmaet enten pr. telefon eller ved at du får svar på e-post du sender.





Hva burde jeg tenke på når jeg skal leie ut et feriehus? 

  1. Legg ut gode bilder. Brukere som søker etter feriehus og hytter på FINN bruker bilder aktivt for å vurdere hvilke som best møter behovene. Vi anbefaler at du legger ut tilstrekkelig mange bilder av boligen og dens omgivelser slik at disse gir et helhetsbilde og best mulig inntrykk. Ta horisontale bilder med god oppløsning og gode lysforhold. Sørg for at bildene får frem det beste og mest unike ved din hytte/feriehus.
  2. Del din annonse i sosiale medier. Ved å dele annonsen i dine sosiale nettverk som Facebook og Instagram vil du kunne nå ut til mange mulige leietakere som ikke nødvendigvis leter aktivt og jevnlig på FINN. Effekten blir enda større dersom du samtidig får familie og venner til å dele annonsen med sine kontakter. 
  3. Få frem beliggenheten. Mange leietakere er ikke lommekjent i området de ønsker å leie. Gjør det enkelt for dem å finne ut hvordan beliggenheten er og hva som finnes i umiddelbar nærhet, som for eksempel matbutikk, turterreng, alpinanlegg, vann, strand, flyplass etc. Du kan enkelt krysse av for dette i annonsen, og gjerne legge inn avstander i beskrivelsen. Dette bør suppleres med fine bilder av omgivelsene og riktig plassering i kartet.
  4. Tips om muligheter. Gi leietakere inspirasjon og tips til egnede aktiviteter i nærområdet. Tenk på at disse bør treffe ulike typer leietakere, enten det er familier med små/store barn, par eller vennegjenger. Sørg samtidig for at dine leietakere får gode opplevelser av oppholdet. Det vil være en god investering for fremtidig utleie! Dette bidrar til at leietakere vil komme tilbake og snakker varmt om stedet og oppholdet i sin omgangskrets. 
  5. Ha en oppdatert kalender. Våre brukere er ofte målrettede i sine søk etter feriehus og ønsker å få oversikt over hvilke som er tilgjengelige innenfor aktuell tidsperiode. Dersom du benytter kalenderen og holder denne oppdatert, vil din annonse bli mer ettertraktet og gjøre det enklere for brukerne å finne nødvendig informasjon. Dette vil gjøre henvendelsene mer relevante og øke sannsynligheten for å få leid ut i ledige perioder.

 

Se mer informasjon her https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/303204-Ofte-stilte-spørsmål-om-annonsering-av-feriehus-og-hytter

 


Var denne artikkelen nyttig?
0 av 3 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.