Med vår tjeneste Fiks ferdig er det enklere og tryggere enn noensinne å handle på FINN.
Kjøperne velger pris de vil betale og legger inn en forespørsel om å få kjøpe varen, og betaler for vare og frakt på forhånd. Selger har deretter 48 timer på seg til å godta forespørselen, og når selger aksepterer forespørselen trekkes pengene fra kontoen til kjøper, og flyttes til en sikker konto hos vår betalingspartner Adyen.
Selgeren sender varen via Helthjem, Posten eller PostNord. Kjøper får varen enten rett på dørmatta/i postkasse, eller på nærmeste utleveringssted, avhengig av størrelsen på varen.
Når du skal selge er det viktig at du bestiller riktig pakkestørrelse når du lager annonsen, mål og vekt får du opplysninger om i annonseinnleggingen. Les mer om valg av riktig pakkestørrelse her.
Slik fungerer Fiks ferdig for selger:
- Lag en ny annonse på FINN torget som vanlig, velg pakkestørrelse og gå videre. Velg 'jeg kan ikke sende varen' dersom du ikke ønsker å bruke Fiks ferdig.
- Du får en varsling på FINN når noen vil kjøpe varen din. Dette dukker opp som et 'bud'. PS: husk å skru på varslinger!
- Hvis du godkjenner 'budet' til kjøper vil Posten, Helthjem eller PostNord gi deg detaljer for sending - og så er det bare å pakke inn og legge på anvist sted, enten dørmatta, postkassa eller levere på angitt sted.
- Når pakken har blitt levert hos kjøperen går det 24 timer før vi starter utbetalingen. Deretter tar det noen dager før du har pengene på konto. Husk at helgedager ikke regnes med.
Slik fungerer Fiks ferdig for kjøper:
- Se etter annonser merket med 'Fiks ferdig'.
- Klikk på 'kjøp med Fiks ferdig' inni annonsen.
- Klikk deg gjennom stegene Fyll inn detaljene dine og fortsett med kortbetaling eller Vipps.
- Pengene blir trukket umiddelbart fra din konto, men holdes trygt av FINN frem til Posten, Helthjem eller PostNord gir beskjed om at varen er levert.
Etter kjøper har mottatt varen, har kjøper 24 timer på å sjekke at alt med varen er som det skal. Etter 24 timer har gått, vil pengene utbetales til selger.
Hvis det er noe galt med varen, kan kjøper stoppe utbetalingen. På denne måten slipper kjøper å bekymre seg for at det er noe galt med varen eller at man brått skal sitte med noe helt annet enn hva en faktisk kjøpte i hendene. I slike tilfeller oppfordrer vi i første omgang kjøper til å kontakte selger, slik at de kan bli enige om prisavslag eller retur av varen.
Hvis partene ikke kommer til enighet, vil FINN vurdere saken og bistå med å avgjøre saken.
Alle handlene du gjennomfører på denne måten vil du ha oversikt over på "Fiks ferdig" på Min FINN.