Hvis du er kjøper
Hva koster frakten?
Det er tre størrelser med tre priser og alle inkluderer forsikring.
(pris kan variere ved kampanjetilbud)

Liten 80,-
- Opptil 5 kg
- Lengde: 35 cm
- Bredde: 25 cm
- Dybde: 12 cm
(Forsikring: inntil 2500 kr)

Medium 139,-
- Opptil 10 kg
- Lengde: 120 cm
- Lengde + omkrets: 240 cm.
Etikett sendes til epost og må printes.
(Forsikring: inntil 10 000 kr)

Stor 259,-
- Opptil 20 kg
- Lengde: 120 cm
- Lengde + omkrets: 240 cm.
Etikett sendes til epost og må printes.
(Forsikring: inntil 10 000 kr)
Hvordan regner man ut omkrets
For å finne omkretsen på en pakke legger du sammen lengden av de korteste sidene på pakken din. Legg summen av dette sammen med lengden på pakken.
Eksempel: Dersom en rektangulær pakke er 20 cm bred, 10 cm høy og 60 cm lang blir målene 20+20+10+10+60=120 cm. Lengde + omkrets er dermed 120 cm
Må kjøper betale frakten?
Ja. Hvis du handler via Fiks, ferdig frakt og betaling, er det alltid kjøper som betaler frakt.
Hva er "avgift for Trygg betaling"?
Dette er en avgift som sikrer at pengene dine er trygt plassert, inntil du har mottatt varen din og ser at alt er i orden. Denne avgiften varierer utifra varens pris.
MÅ jeg bruke Trygg betaling?
Ja. Når du bruker Fiks, ferdig frakt og betaling er denne avgiften en del av løsningen.
Jeg la inn kjøpsforespørsel, men fikk ikke kjøpe. Hvorfor skjedde dette?
Selger får ofte flere henvendelser og kan selv velge hvem de vil selge til. Årsaken til at noen blir valgt kan eksempelvis være at de la inn kjøpsforespørsel før deg, eller at de la inn en høyere pris.
Pengene blir refundert umiddelbart hvis kjøpsforespørselen blir avvist innen 48 timer.
Hvis kjøpsforespørselen hverken blir godtatt aller avvist, blir pengene refundert til deg etter 7 dager.
Kan jeg trekke kjøpsforespørsel min?
Frem til selger har godkjent kan du når som helst trekke kjøpsforespørsel din.
Dette gjør ved å gå til Min FINN - Handel på Torget, klikker på annonsen dette gjelder.
Nederst på siden vil du da se Trekk forespørsel.
Klikker du på 'Trekk forespørsel' kanselleres forespørselen din, og du vil få tilbake pengene du har betalt inn.
Hva er Adyen?
Adyen er navnet på betalingsløsningen som FINN bruker. Der ligger pengene trygt før de utløses fra kjøper til selger.
Når du får utbetalt penger for handelen vil du se at pengene kommer fra Adyen N.V i nettbanken din.
Når blir pengene trukket fra min konto når jeg betaler med Vipps?
Når du legger inn kjøpsforespørsel holdes pengene inntil selger har godkjent forespørselen. Pengene lagres hos FINN inntil du har mottatt pakken din. Pengene utbetales til selger 24 timer etter du har mottatt pakken din.
Hvor lang tid tar det å få pakken?
Dette vil variere utifra hvor i landet du sender fra og hvor pakken skal sendes. Noen pakker leveres dagen etter bestilling, mens det normale er 2-5 dager leveringstid. Du kan selv sjekke hvor lang tid det tar for akkurat din pakke her.
Jeg har ikke fått pakken min selv om jeg har fått melding om at den er levert. Hva gjør jeg?
Sjekk både postkassen og dørmatten din. Et godt tips kan også være å kikke på dørmatten hos naboen din. Hvis du ikke kan finne pakken din, kontakt FINN sin kundeservice.
Varen er ikke som beskrevet i annonsen eller er ødelagt under transport. Jeg vil ha igjen en del av kjøpesummen eller stoppe handelen. Hva gjør jeg?
Etter at du har mottatt pakken din, har du 24 timer på deg på å stoppe betalingen. Dette gjør du via siden som viser deg status på kjøpet. Denne siden finner du på oversikt over alle handlene du har på Torget, klikk på "Min FINN" og så på "Handel på Torget".
Vi oppfordrer kjøper til å kontakte selger i FINNs meldingstjeneste i første omgang, for å se om dere kan komme til enighet selv. Dette vil være mest effektivt. Hvis dere ikke kommer til enighet, kontakt FINNs kundesenter.
Husk å legge ved dokumentasjon på mangler/skader på varen.
Varen passet ikke og jeg vil sende den tilbake. Kan jeg det?
Nei. FINN har ingen returmulighet da vi ikke er en vanlig nettbutikk, men en markedsplass som tilrettelegger for kjøp og salg mellom privatpersoner. Summen for varen vil derfor utbetales til selger som vanlig.
Du kan eventuelt kontakte selger direkte og avtale retur av varen på annen måte.
Hvorfor må jeg hente pakken min på Posten/utleveringssted når den er bestilt med Helthjem?
Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting på dørmatten, men vi jobber kontinuerlig for å åpne for flere adresser. Hvis du ikke har dekning på adressen din vil du likevel kunne motta pakke, men den må hentes på nærmeste utleveringssted.
Hvis du er selger
Hvordan sender jeg en pakke med Helthjem?
Pakken sender du enkelt fra ditt eget hjem! Etter du har valgt kjøper blir du tatt gjennom en prosess hvor du fyller ut din adresse, og når du vil legge ut pakke. Kjøper har alt lagt inn sine detaljer, så det slipper du å tenke på!
Pakk pakken forsvarlig i egnet emballasje og skriv koden tydelig på pakken.
Legg deretter pakken på dørmatten eller i postkassen din (se bestillingsbekreftelsen du fikk på mail) før kl 23. Pakken hentes av et avisbud i løpet av natten, og du trenger ikke være våken for å overlevere pakken eller signere - vi sender deg en e-post når pakken er hentet.
Jeg har bestilt feil pakkestørrelse
Hvis du finner ut etter bestilling av pakke, at det var feil størrelse kan du gå inn og endre valg av pakke frem til du har fått noen kjøpsforespørsler.
Hvis du derimot allerede har akseptert en kjøpsforespørsel, kan ikke pakkestørrelsen endres. Da må handelen kanselleres av kundesenteret, og ny annonse må opprettes med riktig pakkestørrelse.
Kontakt kundesenteret så hjelper vi deg med å kansellere handelen, slik at pengene returneres til kjøper.
Når får jeg pengene mine?
Når kjøper har mottatt pakken, og alt er fint med den, går det 24 timer før vi utløser pengene til din konto. Etter vi har utløst pengene kan det fortsatt ta et par dager før du har de på konto, noe lengre hvis en handel gjøres før helgen. Hvis det er noe galt med pakken, så har kjøper 24 timer på seg til å sende deg en klage eller forslag til løsning.
Kjøper har stoppet utbetalingen. Hva skjer nå?
Etter at kjøperen har mottatt pakken, har hen 24 timer på seg til å stoppe betalingen hvis det er noe galt med varen eller den er en annen enn beskrevet i annonsen. Hvis dette oppstår vil vi be kjøper om dokumentasjon i form av bilder av varen, i tillegg til å svare på noen kontrollspørsmål. Vi sammenlikner informasjonen vi får fra kjøper, med selgers annonse. Selger vil også bli kontaktet for å forklare sin side av saken.
I første omgang oppfordrer vi kjøper og selger til å snakke sammen via FINN sin meldingstjeneste, for å forsøke å bli enige om et prisavslag eller tilbakesending av varen. Hvis kjøper og selger ikke blir enige, vil vi i FINN vurdere saken og bestemme hva utfallet blir.
Hvor er pengene mine før de kommer inn til meg som selger?
FINN holder pengene hos en tredjepart, kalt Adyen, helt til vi vet at handelen er trygt gjennomført og alt er i orden med varen du har kjøpt. På denne måten er det sikkert både for kjøper og selger i tilfelle noe skulle gå galt.
Jeg har ikke mulighet for Helthjem der jeg bor, hva gjør jeg?
Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting på dørmatten, men vi jobber kontinuerlig for å åpne for flere adresser. Hvis du ikke har dekning på adressen din vil du likevel kunne sende pakke. Velg stor pakke og skriv ut etiketten du får tilsendt på mail og leverer inn pakken på et utleveringssted nær deg.
Pakken har blitt ødelagt under frakt. Hva gjør jeg?
Pakken og pakkens innhold er alltid forsikret. Ta kontakt med FINN kundeservice for erstatning.
OBS! Dokumentasjon på innhold/innholdets verdi må fremlegges.
Hvor stor pakke kan sendes med Helthjem?
Det finnes tre størrelser av pakker du kan sende.
Liten pakke på inntil 5 kg som får plass i postkasse.
Medium pakke på inntil 10 kg og maks 120 cm lang.
Stor pakke på inntil 20 kg og maks 120 cm lang.
Hvor mye penger kan jeg få i erstatning hvis innholdet i pakken er ødelagt?
Hvis innholdet i pakken har blitt ødelagt eller skadet under frakt, kan du søke om erstatning. Når du bestiller frakt via FINN sine sider, dekker Helthjem-forsikringen inntil 2500 kr, mens PostNord-forsikringen dekker inntil 10 000 kr for Medium pakke og inntil 10 000 for Stor pakke. Dokumentasjon på innholdets verdi i pakken må fremlegges. Kontakt oss her
Pakken kom aldri frem til kjøper. Hva gjør jeg?
Hvis det har gått mer enn tre uker siden pakken ble hentet hjemme hos deg/ble levert i butikk, så er dette grunnlag for å søke om erstatning for mistet pakke. Kontakt FINN kundeservice.
Pakken min er for stor til å sendes med Helthjem. Hva gjør jeg?
Hvis pakken du skal sende er tyngre enn 5 kg eller større enn en postkasse, kan den ikke sendes med vår Liten-pakkestørrelse (les mer om pakkestørrelser over). Pakken må da sendes med Medium, eller Stor hvor pakken leveres inn til nærmeste PostNord innleveringssted. Kjøper vil få beskjed når pakken er klar til å hentes på sitt nærmeste utleveringssted.
Pakken min er innenfor målene og under 5kg, men får ikke plass i postkassen. Hva gjør jeg?
I slike tilfeller bør pakken henges i pose eller lignende på postkassen da avisbudet har fått beskjed om at pakken skal hentes i postkassen.
Varen er levert til kjøper, hvor lang tid tar det før jeg får pengene?
Etter varen er levert har kjøper 24 timer på seg til å se at alt er i orden, deretter vil pengene utbetales til selger. Det vil ta 2-5 virkedager før pengene er synlig på konto. Det betyr at hvis transaksjonen skjer i en helg kan det ta litt lenger tid.