Fiks ferdig - Hvordan stoppe utbetaling

Hvis noe er galt med varen du har kjøpt med løsningen Fiks ferdig kan du stanse utbetalingen.

Etter varen er registrert som levert hos kjøper har kjøper 24 timer til å stanse utbetalingen.Vi oppfordrer kjøper til å kontakte selger i FINNs meldingstjeneste i første omgang, for å se om dere kan komme til enighet selv. Dette vil være mest effektivt.

For å stoppe utbetalingen går du inn på Min FINN - Fiks Ferdig - Mine kjøp - klikk på annonsen det gjelder. Nederst på siden klikker du på Jeg har problemer med varen.

Fra varen er levert har kjøper 24 timer på å sjekke varen. Hvis varen har vesentlige feil eller mangler har kjøper mulighet til å stanse utbetalingen. Du har ikke angrerett på brukte varer, men noen årsaker for å stoppe handelen kan være:

  • At varen ikke virker hvis det ikke er opplyst om det
  • At en merkevare er falsk, men solgt som ekte
  • At du får et annet produkt enn det du har kjøpt
  • At varen er i betydelig dårligere stand enn beskrevet i annonsen
  • At varen har en annen størrelse enn hva som er oppgitt i annonsen
  • At det er mistanke om tyvegods

Vi oppfordrer kjøper til å ta kontakt med selger i FINNs meldingstjeneste først, for å se om dere kan komme til enighet på egenhånd. Det er det raskeste og enkleste.

Ta bilder av hvordan du mottok varen, og del det med selger. Det er ikke angrerett eller returrett på brukte varer, så mulige utfall kan være at dere blir enige om avslag i pris eller retur av varen. Hvis dere ikke kommer til enighet, kontakt FINNs kundesenter.

Det er veldig viktig at det dokumenteres godt hva som er feil, eller annerledes enn beskrevet, så raskt som mulig etter varen er mottatt. Dette er den eneste muligheten vi har til å se og forstå hva som er galt.

Transportskade eller tapt pakke

Ved mistanke om transportskade, må du stanse utbetalingen før det har gått 24 timer, og deretter melde skaden til din valgte fraktleverandør (Helthjem eller Posten) umiddelbart.

Informasjon om hvordan du melder skade til din valgte fraktleverandør finner du her:
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice

Om varen ikke er levert, selv om det står at den er det, eller det har gått over en uke fra varen ble sendt, må avsender kontakte valgt fraktselskap, slik at de kan undersøke dette nærmere. Du kan kontakte valgt fraktselskap direkte via linken under.

Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 

Pakken og pakkens innhold er forsikret, men forsikringssum kan variere iht. fraktselskapenes vilkår. Pakken er derimot ikke forsikret for tyveri eller skader som oppstår før pakken er registrert som hentet, eller etter den er registrert som levert.

 


Var denne artikkelen nyttig?
39 av 137 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.