1. Innledning
Disse spesifikke reglene gjelder for din bruk av “Fiks, ferdig frakt og betaling”, en tjeneste som sikrer deg trygg betaling og frakt på de varene du Kjøper gjennom FINN no AS (“FINN”) sin markedsplass Torget. “Fiks, ferdig frakt og betaling” leveres av FINN i samarbeid med blant annet Helthjem netthandel AS (“Helthjem”) og Adyen N.V (“Adyen”).
Disse spesifikke reglene suppleres av FINNs brukervilkår og annonseregler.
Husk at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder ved kjøp og salg mellom privatpersoner. Du har ingen angrerett, bytterett eller noe form for åpent kjøp.
2. Beskrivelse av “Fiks, ferdig frakt og betaling”
“Fiks, ferdig frakt og betaling” er en tjeneste som kan brukes til å kjøpe og sende varer som selges av privatpersoner på FINNs markedsplass Torget. Personen som bruker “Fiks, ferdig frakt og betaling” for å kjøpe en vare, kalles "Kjøper", og personen som bruker tjenesten til å selge en vare kalles "Selger".
For å bruke “Fiks, ferdig frakt og betaling”, må både Kjøpere og Selgere ha en Schibsted-konto. En Schibsted-konto er en felles påloggings- og betalingsløsning for Schibsted-selskaper. Du bruker samme brukernavn (e-post) og passord på en rekke tjenester, for eksempel på Aftenposten, VG og i FINNs kanaler. Du kan lese mer om dette her: (link). I tillegg må Selger bli registrert kunde hos Adyen. Registrering hos Adyen skjer som et ledd i flyten for “Fiks, ferdig frakt og betaling”.
Avtaler om kjøp og salg av varer inngås mellom Kjøpere og Selgere via Torget. Verken FINN, Adyen eller Helthjem er en part i dette kontraktsforholdet.
Selgeren må aktivt akseptere en forespørsel fra kjøper for å kunne ta i bruk tjenesten “Fiks, ferdig frakt og betaling”. Fraktprisen dekkes av kjøperen og vil være synlig for kjøper ved sending av kjøpsforespørsel via “Fiks, ferdig frakt og betaling”.
“Fiks, ferdig frakt og betaling” kan bare brukes til kjøp av varer der Selgeren i sin annonse har valgt å tilby Kjøperen denne muligheten.
3. Kjøp og betaling
Når Kjøper sender en forespørsel om kjøp med sending til Selger, har Kjøper mulighet til å endre på beløpet hun ønsker å betale for varen. Dette beløpet, samt betaling for frakt og avgift for trygg betaling, reserveres da på Kjøpers konto. Forespørselen er gyldig i 48 timer, eller til Kjøper trekker den tilbake eller til Selger aksepterer/avslår forespørselen.
Kjøperen er ansvarlig for å oppgi korrekt adresseinformasjon og kontaktinformasjon. Eventuelle tilleggskostnader som følge av ufullstendig eller feil adressert forsendelse til Kjøper belastes Kjøperen.
Når Selger aksepterer forespørselen trekkes pengene fra kontoen til Kjøper og flyttes til en sikker konto hos FINN/Adyen. På dette tidspunktet er det ikke lenger mulig for Kjøper å trekke kjøpsforespørselen.
4. Sending av varen
Når Selger aksepterer en forespørsel må Selger, dersom det er første gang Selger bruker tjenesten gå gjennom en verifiseringsprosess og oppgi betalingsinformasjon, samt bestille frakt.
Hvis Selger sender med Helthjem må Selger velge opphentingstidspunkt, og det er Selgers ansvar å legge ut pakken i henhold til opphentingstidspunktet som er valgt og merke den med den oppgitte hentekoden. Koden må merkes på en måte som tåler transport, altså at den ikke kan falle av eller vil forsvinne når den håndteres (slik som f. eks skrift som viskes ut). Selger har 7 dager på å sende pakken. Hvis Selger ikke har sendt pakken innen denne fristen vil kjøpet heves og Kjøper vil få tilbakebetalt pengene sine.
Hvis man sender med PostNord vil man få oppgitt innleveringssteder i nærheten og velge selv hvor man vil levere det. Selger vil så få tilsendt fraktetikett på epost som må printes og brukes på pakken. Selger har 7 dager på å sende pakken. Hvis Selger ikke har sendt pakken innen denne fristen vil kjøpet heves og Kjøper vil få tilbakebetalt pengene sine.
Selger er ansvarlig for å oppgi riktig informasjon ved sending av pakken. Dersom tidligere emballasje gjenbrukes skal eventuell(e) opprinnelig(e) sendingsetikett(er) på emballasjen tydelig strykes over/fjernes.
Pakken skal ikke inneholde gods som er ulovlig eller farlig å frakte, slik som for eksempel:
- temperatursensitivt gods, kjemikalier, eksplosiver og brannfarlige stoffer eller annet farlig gods
- levende dyr
- våpen og ammunisjon, samt replika av disse
- etterligninger av granater, miner, eksplosive innretninger, røykbomber og liknende
- Tobakk- og nikotinprodukter, alkohol, samt andre produkter med aldersgrense eller produkter med ulovlige stoffer.
Pakker som det er uhensiktsmessig å frakte sendes på eget ansvar, og det gis ingen garanti for godsets beskaffenhet. Dette gjelder, men er ikke begrenset til:
- Penger / verdipapir
- Sending av planter/stiklinger og lignende
Selger er ansvarlig for at pakken er forsvarlig pakket for å tåle transport og sortering, herunder bl.a. fall på opp til 3 meter. Hvis pakken legges på værutsatt sted, så må pakken være beskyttet mot regn og vind.
Når pakken er sendt vil både Kjøper og Selger ha mulighet til å spore pakke gjennom Helthjem eller PostNord.
5. Mottak og kontroll av varen
Kjøper får et varsel når pakken er levert, enten utenfor Kjøpers dør, i postkassa eller på angitt utleveringssted. Ved levering rettidig hos Kjøper anses pakken registrert mottatt når den er lagt utenfor Kjøpers dør eller i postkassa til Kjøper. Ved levering til angitt utleveringssted anses varen som mottatt når Kjøper har hentet varen. Kjøperen har 7 dager på seg til å hente varen fra den ankommer utleveringsstedet før den returneres til Selgeren.
Når pakken er mottatt, har Kjøperen 24 timer på seg til å kontrollere at varen ikke avviker vesentlig fra beskrivelsen i annonsen, annonsebildene eller fra det Selgeren ellers har kommunisert om varen. Varen registreres automatisk som godkjent (Kjøperen anses å ha godkjent varen) 24 timer etter at pakken er registrert mottatt dersom Kjøperen forut for dette ikke har klaget på varen gjennom FINNs løsning for dette. Hvis Kjøperen ikke fremsetter en klage innen 24 timer etter at varen er registrert mottatt, betales pengene til Selgeren og kjøpet anses fullført.
6. Klage på varen
Hvis Kjøperen, etter mottak av varen, oppdager at varen avviker vesentlig fra beskrivelsen i annonsen eller fra det Selgeren ellers har kommunisert, må Kjøperen varsle FINN om dette. En slik klage fra Kjøperen sendes gjennom FINNs klagefunksjon og må komme innen 24 timer etter at Kjøperen har hentet varen/fått varen levert. Utbetalingen blir pauset når klagen er sendt innen fristen. Kjøperen må kunne dokumentere med bilder, video etc. at varen avviker vesentlig fra det partene har blitt enige om.
Som vesentlig avvik regnes blant annet:
- At varen ikke virker hvis det ikke er opplyst om det
- At en merkevare er falsk, men solgt som ekte
- At du får et annet produkt enn det du har kjøpt
- At varen er i betydelig dårligere stand enn beskrevet i annonsen
- At varen har en annen størrelse enn hva som er oppgitt i annonsen
- At det er mistanke om tyvegods
Kjøperen er ansvarlig for eventuelle kostnader som oppstår for å vise at varen avviker vesentlig fra det partene har blitt enige om.
Dersom klagen er sendt inn i rett tid (innen 24 timer etter at Kjøperen har hentet varen/fått den levert), vil FINN kontakte partene. Når FINN tar kontakt har Kjøper og Selger 3 dager på seg til å uttale seg.
Dersom Selger eller Kjøper unnlater å komme med en uttalelse på denne tiden vil FINN fatte en avgjørelse i den passive parts disfavør.
Dersom partene blir enige om en løsning kan utbetaling igangsettes igjen, enten i sin helhet eller fordelt mellom Kjøper og Selger dersom det er løsningen partene ble enige om.
Ved transportskade eller manglende levering av varen, gjelder det som er angitt i punkt 8 nedenfor i stedet.
7. Om Kjøperen og Selgeren ikke blir enige
Dersom Kjøper og Selger ikke oppnår enighet vil FINN avgjøre hvorvidt utbetaling skal igangsettes igjen.
For at betaling til en av partene skal skje etter at utbetalingen er pauset, må ett av følgende være oppfylt:
- Selger godtar at betaling skjer helt eller delvis til Kjøper,
- Kjøper godtar at betaling skjer helt eller delvis til Selger,
- FINN anser at Kjøpers påstand om at varen avviker vesentlig fra det partene har blitt enige om er ubegrunnet. Betaling skjer deretter til Selger,
- FINN anser at Kjøpers påstand om at varen avviker vesentlig fra det partene har avtalt, er begrunnet. Betaling skjer deretter helt eller delvis til Kjøperen. Ved retur må Kjøperen dokumentere at varen er returnert til Selger,
- En av partene har ikke respondert innen den fastsatte tidsfristen på 3 dager. Betaling skjer da til den parten som har respondert innenfor tidsfristen, eller
- Selger eller Kjøper dokumenterer for FINN en rettskraftig rettsavgjørelse om hvem som har rett til betaling.
8. Retur av vare i forbindelse med heving
Hvis kjøpet skal heves og varen sendes tilbake til Selgeren, gjelder følgende:
Kjøper må besørge returfrakt med en frakttjeneste med sporing, f.eks Helthjem eller Postens Norgespakke.
Ved retur av varer i forbindelse med heving av kjøp, forbeholder FINN seg retten til å belaste Selgeren for fraktkostnadene.
Selgeren er ansvarlig for å sikre at riktig adresseinformasjon og kontaktinformasjon er gitt. Eventuelle tilleggskostnader på grunn av ufullstendig eller feil adressert forsendelse til Selgeren vil bli belastet Selgeren.
Refusjon til Kjøper skjer når Selger har godkjent, eller anses å ha godkjent, retur av varen. Godkjenning skjer automatisk hvis Selgeren ikke har motsatt seg innholdet i returen innen 24 timer etter at pakken ble hentet.
Hvis Selgeren ikke henter den returnerte varen innen den opplyste fristen, anses returen som godkjent av Selgeren. Etter denne tiden vil varen sendes tilbake til avsender(Kjøperen).
9. Transportskader og forsvunne pakker
Ved mistanke om transportskade, må det klages til FINN.
Det er Kjøpers ansvar å kontrollere om det er synlig skade i forbindelse med at pakken blir hentet/levert. Synlige skader må rapporteres til FINN umiddelbart.
Hvis en pakke ikke er levert ved mottakers dør, postkasse eller nådd frem til angitt utleveringssted innen 30 dager etter at den er sendt for transport, skal pakken anses å være forsvunnet. FINN må da varsles om dette av avsenderen (Selger) av pakken innen 60 dager etter at pakken ble sendt.
Den som ber om erstatning for transportskade eller tap, må levere dokumentasjon i forbindelse med klagen. Dokumentasjonen må bevise verdien av varen, beskrive hva skaden består av og inneholde bilder av emballasje og skadet gods. FINN og transportøren har rett til å inspisere skadede varer.
I tilfelle godkjent klage tilbakebetales en produktverdi på maks
- 2 500,- for medium pakke
- 10 000,- for stor pakke
- 10 000,- for ekstra stor pakke
10. Angrerett
“Fiks, ferdig frakt og betaling” brukes når to privatpersoner inngår avtale om kjøp og salg av en vare med frakt. For en slik avtale om kjøp og salg mellom to private parter gjelder ikke forbrukerkjøpslovgivningen, og Kjøper har derfor ingen angrerett, bytterett eller krav på noen form for åpent kjøp.
“Fiks, ferdig frakt og betaling”, leveres av FINN som et selskap til Kjøpere og Selgere som forbrukere. Når du kjøper tjenester fra et selskap via Internett, har du vanligvis 14 dagers angrerett. For å kunne bruke “Fiks, ferdig frakt og betaling”, frafaller både Kjøper og Selger sin angrerett overfor FINN for denne tjenesten.