Svindel mot FINN-annonsører på Torget

Den siste tiden har en del annonsører på FINN vært utsatt for svindel eller forsøk på svindel. Metodene blir mer sofistikerte og mer utspekulerte og det er ikke alltid lett å oppdage, så her er noen tips til hva du skal se etter og hvordan slike svindelforsøk kan se ut for deg som FINN-bruker. Hvis du blir kontaktet av noen du synes ser litt mistenkelig og annerledes ut, kontakt oss på forbrukertrygghet@finn.no så fort som mulig.

  • Kjøper foreslår å gjøre transaksjonen gjennom forskjellige tjenester

Svindlere foreslår ofte å bruke betalingssystemer de har funnet på selv. De kaller det for eksempel for “FINN Betalingsgaranti” og “FINN Trygg Betaling” eller lignende.En annen metode er å spørre om du kan betale med Bitcoin eller via en tjeneste kalt Moonpay eller andre utenlandske betalingssystemer.

  • Kjøper vil kommunisere utenfor FINN

Det finnes ingen god grunn til at en avtale om kjøp og betaling ikke kan gjøres via meldinger på FINN. Svindlere ber gjerne om å  snakke med deg via Whatsapp eller sende deg SMS med beskjed om å svare på en mail.

Det kan også tenkes du blir kontaktet direkte på Messenger eller andre tjenester der du kan motta meldinger. Dette for å unngå sikkerhetskontrollene på FINN.

  • Det blir sendt meldinger fra din konto som du ikke har sendt

I dette tilfellet har du blitt utsatt for en såkalt “account takeover” altså at svindlere har klart å finne ditt brukernavn og passord, og deretter logget seg inn på FINN. Hvis du ser dette skje, logg ut alle enheter og lag deg et nytt passord så fort som mulig.

Den mest vanlige årsaken til dette er at man bruker samme brukernavn og passord på flere nettsteder, og de med uærlige hensikter finner lister med brukernavn og passord tilgjengelig på nett, og deretter fyller inn detaljene på FINN. Dersom man opplever "account takeover" og har brukt samme brukernavn og passord på andre tjenester, for eksempel mail-kontoen sin, så er det viktig at man bytter passord på disse tjenestene også

 

Eksempler på svindelmetoder vi har sett på FINN den siste tiden. Vær OBS på disse metodene.

 

Eksempel 1:

Du mottar en lenke i meldinger på FINN som fører deg ut av FINN til en side hvor du blir bedt om å legge inn navn, adresse og kortinformasjon for å motta penger for varen du har annonsert.

 

Skjermbilde_2021-12-22_kl._11.46.21.png

 

Skjermbilde_2021-12-22_kl._14.14.50.png

Skjermbilde_2021-12-22_kl._14.15.07.png

Eksempel 2:

Svindel via en tjeneste kalt Moonpay som handler med kryptovaluta.

Du kan få en slik melding

Skjermbilde_2021-12-22_kl._11.57.54.png

Og hvis du klikker på den havner du i en betalingsløsning.

Skjermbilde_2021-12-22_kl._11.50.49.png

Eksempel 3:

Du blir bedt om å scanne en QR-kode der de ber om kortinformasjon.

Du kan få en slik melding.

Skjermbilde_2021-12-22_kl._12.17.58.png

Skjermbilde_2021-12-22_kl._12.18.07.png

Skjermbilde_2021-12-22_kl._12.17.48.png

 

Eksempel 4:

Du blir ikke kontaktet via meldinger på FINN, men direkte i Messenger eller Whatsapp der de henviser til annonse på FINN og ber deg gå inn på en link.

 

Skjermbilde_2021-12-22_kl._12.47.12.png

 

 


Var denne artikkelen nyttig?
99 av 120 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.