Falsk e-post i omløp

Vi ser at det sendes ut e-poster fra svindlere som er ute etter innloggingsdetaljer og/eller kortinformasjon. Har du mottatt en e-post med avsender "Finn-Marked", "Finn.no AS", "Norge FInn KundeService" eller tilsvarende, med noen av disse overskriftene: "Subject: En obligatorisk oppdatering for å fortsette å bruke plattformen mens du utnytter alle funksjonene" "Varsel om mistenkelige transaks...  Les mer her

Svindel mot FINN-annonsører på Torget

Den siste tiden har en del annonsører på FINN vært utsatt for svindel eller forsøk på svindel. Metodene blir mer sofistikerte og mer utspekulerte og det er ikke alltid lett å oppdage, så her er noen tips til hva du skal se etter og hvordan slike svindelforsøk kan se ut for deg som FINN-bruker. Hvis du blir kontaktet av noen du synes ser litt mistenkelig og annerledes ut, kontakt oss på forbruke...  Les mer her

Sjekk dette når du kjøper AirPods

Det å kjøpe brukt elektronikk er smart for både lommeboken og miljøet, men vær sikker på at du kjøper et ekte produkt.   Skal du kjøpe AirPods? På grunn av et økende antall falske AirPods i omløp, har vi noen råd til deg som vurderer å kjøpe dette på FINN Være obs på markedspris. Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det.  Be om kvittering som inneholder serienummeret som fi...  Les mer her

Svindelforsøk mot annonsører på FINN Motor

Vi har den siste tiden sett en svindel rettet mot annonsører på FINN. Hensikten med svindelen er å få deg som annonsør til å tro at det er betalt inn penger for kjøretøyet du selger og det eneste du trenger å gjøre er å betale for kostnader til frakt direkte til et fraktselskap. Det er derimot svindleren som mottar disse pengene for frakten, og betalingen for kjøretøyet du selger er faktisk ikk...  Les mer her

Svindel via Messenger, Whatsapp, iMessage eller SMS

  Svindlerne sender her melding på Messenger, Whatsapp, iMessage eller SMS og ber brukere på FINN om å ta kontakt på mail eller de sender deg en lenke til betaling. Avsenderen på mailen kan variere, og navn/e-post kan variere, men fellesnevneren er at svindlerne ønsker at dialogen skal skje utenfor meldingssystemet til FINN. Det er INGEN grunn til at en samtale ikke skal finne sted på FINN sin ...  Les mer her

Svindel mot annonsører av bil - parkeringssvindel - november 2022

Vær oppmerksom dersom du mottar en SMS fra "Parkering" hvor du blir opplyst om at du har et ubetalt krav på en parkeringsavgift, hvor beløpet er på 494 kroner. Tekstmeldingen inneholder informasjon om registreringsnummer på bilen og også en lenke som svindlerne ønsker at du skal trykke på for å komme til en falsk nettside for betaling. Ikke klikk på denne lenken! Eksempel på melding:  Les mer her

Svindel mot annonsører på FINN Motor ved bruk av falsk digital kjøpekontrakt som utgir seg å være fra NAF - mai 2022

Den siste tiden har vi sett noen tilfeller der annonsører på FINN Motor blir utsatt for bedrageri som en følge at de blir lurt til å fylle ut og BankID verifisere en falsk digital kjøpekontrakt som utgir seg å være fra NAF.   Dette starter med at annonsører blir kontaktet av en "interessent" via meldingstjenesten til FINN, eller på SMS. En melding kan se slik ut:   De med uærlige hensikter vil...  Les mer her

Phishing via mail sendt ut mars/april i 2022

Vi har den siste tiden sett flere forsøk på svindel via phising på FINN sine markedsplasser. Phishing er falske SMS og e-poster som tilsynelatende ser ut som avsenderen er FINN.no. Phishing er et økende problem på verdensbasis, og til tross for ulike forsøk på tiltak har det ikke vært mulig å stanse fenomenet.  Hvordan kan en phising-melding se ut? Phishing-forsøk kan ofte oppdages ved at ...  Les mer her

Svindel med kontoovertakelse / account takeover

Kontoovertakelse (på engelsk Account takeover) er når uvedkommende får tilgang til en brukerkonto. På FINN.no har vi sett at dette har skjedd fra tid til annen, og skal gi noen råd for hvordan man kan prøve å unngå dette og hva man må gjøre dersom man har blitt utsatt for dette.   Ulike metoder for å tilegne seg brukernavn og passord Svindlerne kan bruke mange forskjellige metoder for å tilegne...  Les mer her

Svindel mot annonsører på FINN Motor med kontakt via SMS og bruk av falsk Swiftcourt-løsning

Vi har den siste tiden sett en svindel rettet mot annonsører på FINN. Hensikten med svindelen er å få deg som annonsør til å tro at det er betalt inn penger for gjenstanden du selger og kostnader til frakt. Svindlerne vil deretter overtale deg til å betale pengene for frakt direkte til et fraktselskap, og det er da man eventuelt vil tape penger, da man aldri har mottatt disse pengene. Svindelen...  Les mer her

Jeg tror jeg har blitt svindlet. Hva nå?

De aller fleste handlene på FINN går for seg som de skal, men dessverre er det slik at det er noen på FINN som ikke klarer å oppføre seg som de skal, akkurat som ellers i samfunnet. Hvis du har blitt svindlet, eller mistenker du har blitt utsatt for svindel, ønsker vi at du sier ifra til oss slik at disse personene kan stoppes så fort som mulig.   Rapporter til FINN Som Norges største markedspl...  Les mer her

Svindelforsøk på Ønskes kjøpt

Hvis du har lagt ut en "Ønskes kjøpt"- annonse, og opplever at noen tar kontakt med deg via meldingstjenesten på FINN på en annen annonse du har aktiv, bør du være obs! Du kan være i ferd med å bli utsatt for et svindelforsøk. Svindlere vet at annonsørene i kategorien "Ønskes kjøpt" er villige til å betale mye for produktet de leter etter. Svindleren kontakter deg og gir inntrykk av å ha varen ...  Les mer her

Hva er phishing?

Phishing er falske SMS og e-poster som tilsynelatende ser ut som avsenderen er FINN.no. Phishing er et økende problem på verdensbasis, og til tross for ulike forsøk på tiltak har det ikke vært mulig å stanse fenomenet. Phishing-forsøk kan ofte oppdages ved at det er skrivefeil og grove grammatiske feil i teksten, eller rett og slett ved at e-posten virker "merkelig". Et annet kjennetegn er at l...  Les mer her

Svindel med annonser på vegne av firmaer

Vi har den siste tiden sett at det er flere brukere på FINN som har blitt "rekruttert" til jobb via Facebook. Det er "firmaer" på Facebook som søker etter noen som kan "jobbe" for de ved å legge ut annonser for varer, som oftest populære elektronikk produkter som for eksempel telefoner, Macbook eller Playstation 5.   Det er flere som har rapportert til oss at de har blitt utsatt for bedrageri i...  Les mer her

Mistanke om falsk faktura?

FINN vil aldri sende ut faktura som ikke direkte knyttes til oss gjennom vår logo og betalingsinformasjon.Er du usikker på om fakturaen er fra FINN bør du gjøre noen undersøkelser for å avdekke om fakturaen er falsk. Hva bør du være obs på når du mottar en faktura: Kontrollér avsenderen, fakturaen skal være utstedt av FINN.no og inneholde vårt firmanavn, adresse, logo og organisasjonsnummer Sj...  Les mer her

Hva gjør vi med svindelsaker?

Disse sikkerhetstiltakene gjør FINN for å sikre deg som forbruker   - Det er viktig for oss at man føler seg trygg når man handler på FINN, sier Geir Petter Gjefsen, ansvarlig for Forbrukertrygghet. 1 av 3 nordmenn er i meget eller ganske stor grad bekymret for å bli utsatt for nettsvindel, viser en fersk innbyggerundersøkelse gjennomført av Politiet.  Ifølge undersøkelsen har bekymringen f...  Les mer her

Har du en aktiv annonse på FINN og har mottatt en SMS om at annonsen din er avvist?

Har du en aktiv annonse på FINN og har mottatt en sms om at annonsen din er avvist av oss, så er dette et forsøk på svindel. Slett meldingen. Har du trykket på lenken? Ta kontakt med vårt kundesenter, så hjelper vi deg videre.Har du lyst til å ordne opp i dette selv, må du lage deg ett nytt unikt passord. Dette gjør du via din profil på FINN.no, eller ved å be om ett nytt passord fra innlogging...  Les mer her