Last ned søkerlisten i excel format

Har dere behov for å laste ned en liste over søkerne på en av deres stillingsannonser kan dette gjøres ved å gå til Alle stillingsannonser i menyen til venstre. På hvert annonsekort finner du tre prikker for Flere valg og alternativet til å Laste ned søkerlisten til excel vises. Sett begrunnelse for at du laster ønsker listen lastet ned i excel format.   Husk å behandle dataen i henhold til GDP...  Les mer her

Kom i gang med Søkerhåndtering

I Søkerhåndtering er all søknadsdata samlet på ett sted. Verktøyet gir deg oversikt og kontroll på hele rekrutteringsprosessen ved hjelp av statuskolonnene i oversiktsbildet som du bruker for å flytte kandidater mellom.   I verktøyet kan du tydelig se hvilken stilling du ansetter for, og du kan bytte mellom de ulike stillingsannonsene og funksjonene ved å bruke menylinjen på venstre side. Under...  Les mer her

Hvor finner jeg søknadene?

Alle søknader finner du i Søkerhåntering.  Du vil motta en epost hver gang du får en ny søknad og derfra kan du trykke deg inn til Søkerhåndtering hvor alle søknadene dine er samlet.  Her er et eksempel på hvordan e-posten kunden mottar ser ut. Den vil være på norsk til FINN kunder:   Du finner også en link inne på din bedriftskonto på FINN Bedriftssenter. Trykk på “Alle Annonser” og “Se søkna...  Les mer her

Automatiske e-poster til nye kandidater

Du kan nå sette opp automatisk e-post til alle nye søkere.  Automatisk e-post: Inne på e-postinnstillinger kan du sette opp automatisk mail til alle nye søkere tilpasset dine aktive stillingsannonser. Ved å klikke på legg til, får du opp et skjema hvor du først velger hvilken stilling du ønsker å sette opp automatisk mail for. Så velger du hvilken e-postmal du ønsker å bruke (om du ikke har sat...  Les mer her

Oversiktsbildet

I oversiktsbildet ser du til enhver tid alle kandidater som har søkt på den aktuelle stillingsannonsen, og hvor i prosessen de er basert på hvor i de ulike statuskolonnene de er flyttet til. Merk at om du sitter på en liten skjerm, må du kanskje scrolle sidelengs for å se alle statuser. Du kan lese mer om statuskolonnene under.  Kandidatkortene Hver kandidat presenteres i et “kort” hvor man se...  Les mer her

Endre status på en kandidat

Hold oversikt gjennom hele rekrutteringsprosessen ved å sortere kandidatene i ulike grupper. Dette gjør du ved å ta tak i kortet og dra det over til en annen statuskolonne i oversiktsbildet, eller ved å klikke deg inn på kandidaten, og endre status via nedtrekksmenyen i toppen. Systemet deler ikke statusen med kandidatene. Hvordan bruke statusene? Nye og åpnede søknader: I denne kolonnen lig...  Les mer her

Evaluer kandidaten

Evaluer kandidatene på hvor aktuelle de er for stillingen ved å bruke Ja, Nei, og Kanskje.  Dette endrer du inne på kandidaten ved å klikke på knappene i toppen. Evalueringen blir synlig både på kortet i oversiktsbildet, inne på kandidaten og i aktivitetsloggen. Dette kan hjelpe dere med å rangere kandidatene mellom både de aktuelle og kvalifiserte søkerne, og de som ikke er det.Vi anbefaler å ...  Les mer her

Kommentarer/notater og aktivitetslogg

Du finner notater og aktivitetsloggen inne på hver kandidat, helt til høyre eller nederst under siste vedlegg (det avhenger av hvilke størrelse du har på skjermen din).AktivitetsloggDu og dine kollegaer kan se hendelser i aktivitetsloggen, som for eksempel hvem som endret status eller evaluering på kandidaten og når dette ble gjort. Aktivitetsoppdateringene er automatiske, og følger den enkelte...  Les mer her

Gruppehandlinger (bulk-mode)

Å bruke gruppehandlinger i et søknadhåndteringssystem kan bidra til å strømlinjeforme rekrutteringsprosessen og spare tid for rekrutterere eller ansettelsesledere. Det kan også bidra til å sikre konsistens i håndteringen av kandidatdata og redusere risikoen for feil eller forglemmelser som kan oppstå ved håndtering av store datamengder manuelt. Gruppehandlinger er nyttige for å utføre den samme...  Les mer her

Tilpass med fargekoder

Tagger eller på norsk etiketter er en nyhet som kan gjøre det lettere å tilpasse Søkerhåndtering til deres behov!  Tagger kan legges til per kandidat, og vil vises både i oversiktsbildet, og inne på kandidaten. Når du først har laget en tag/etikett, kan den gjenbrukes eller endres på ved behov. Det er mulig å ha opptil fem unike tags/etiketter på en kandidat. Du kan bruke de for å tilpasse over...  Les mer her

Hvem kan få tilgang?

Alle som ønsker å ta del i en rekrutteringsprosess kan få tilgang til Søkerhåndtering! Nye brukere legges enkelt til med en e-postadresse, se hvordan her. Hvis e-posten ikke er knyttet til en Schibsted-konto, må man opprette en ved første innlogging. Brukere av Søkerhåndtering må også verifisere seg med totrinnsautentisering. Det er fordi vi tar kandidatens personvern på alvor og ønsker å sikre...  Les mer her

Gi andre tilgang

Forskjellige brukere har ulikt behov for innsyn i søknadsdata og vi har derfor tre tilgangsnivåer: 1. Tilgang til bedriftskontoen på finn.no og alle rekrutteringsprosessene i Søkerhåndtering 2. Tilgang til en rekrutteringsprosess i Søkerhåndtering 3. Tilgang til en (eller flere) kandidater i Søkerhåndtering   For å kunne dele tilgang med andre, må du selv ha tilgang til bedriftens konto på FINN...  Les mer her

Totrinnsautentisering

Første gang du tar i bruk “Søkerhåndtering”, må du bekrefte at du er deg gjennom såkalt totrinnsautentisering. Det betyr at du skriver inn en kode fra en autentiseringsapp på telefonen din, som feks Google eller Microsoft Authenticator. Google Authenticator:  Microsoft Authenticator:     Så før du går i gang, må du sjekke at du har en slik app installert på telefonen. Totrinnsautentisering er...  Les mer her

E-post

E-post i Søkerhåndtering gir deg muligheten til å kommunisere med alle kandidater på en enkel måte direkte fra systemet. Du kan se all e-posthistorikk per stilling, samt sende mail til en eller flere kandidater samtidig. Du kan også opprette e-postmaler, signaturer og automatiske e-poster. Innhold: - Opprette ny e-post - Sende mail til flere fra oversiktsbildet - Hurtigknapp for sending av avsl...  Les mer her

Opprett og bruk e-postmaler og signaturer

Du finner malene og signaturene under e-postinnstillinger, ved å klikke deg inn på lenken i toppen på e-postsiden.  E-postmalerE-postmaler kan opprettes av alle som har full tilgang til Søkerhåndtering og vil være tilgjengelig for bruk av alle i bedriften, på tvers av stillingsannonser. Du kan lage egne maler ved å klikke på knappen Legg til i seksjonen for e-postmaler. Du vil da få opp et vind...  Les mer her

Autoutfyll i e-poster

Med autoutfyll kan du enkelt og automatisk personalisere både maler for e-poster, og de du sender direkte. Autoutfyll kan brukes til stillingstittel og navn på kandidater, og fungerer både i emnefeltet og i innholdet i mailen. Når du skal ta i bruk autoutfyll, skriver du e-posten som vanlig, og der du ønsker at navn eller stilling skal legges til, klikker du på knappen autoutfyll, velger type o...  Les mer her

Legg til søknad manuelt

De fleste foretrekker å samle alle søknadene på ett sted, så hva gjør du hvis du mottar en søknad på e-post? Inne i Søkerhåndtering, velger du den aktuelle stillingsannonsen du har mottatt søknad for og trykker på knappen "Legg til kandidat manuelt". Du vil da få opp en skjema hvor du legger inn informasjon om kandidaten og laster opp vedlegg.      Skjema hvor du legger inn informasjon om kand...  Les mer her

Last opp dokumenter

Noen ganger får man ekstra opplysninger fra en kandidat etter at søknaden er mottatt, som for eksempel en attest eller oppsummering fra intervju, som man ønsker å lagre med resten av søknaden, dette kan dere nå gjøre i Søkerhåndtering.  Trykk på kandidaten og under siste vedlegg finner du et område hvor du kan laste opp dokumenter.  Trykk på "Last opp" og velg dokumentet du ønsker å legge ved o...  Les mer her

Tips til effektiv screeningprosess

Etter at annonsen er publisert venter den mest krevende delen av rekrutteringsprosessen. Å gå gjennom alle søknadene, og finne de som er mest relevante for stillingen kan gjøres effektivt i Søkerhåndtering.  Når du har mange kvalifiserte søkere som fyller må-kravene, kan du ikke invitere alle videre i prosessen. Prioriter kandidatene basert på hvor godt de oppfyller kvalifikasjonskravene.  Du ...  Les mer her

Ofte stilte spørsmål

I denne artikkelen svarer vi på de spørsmålene som oftest blir stilt i forbindelse med bruk av Søkerhåndtering.   1. Søknadsdata slettes etter 12 måneder Kandidatens søknad slettes 12 måneder etter at den bli sendt inn. Dette foregår automatisk og du vil se varsel inne i Søkerhåndtering før dette skjer. Dersom en kandidat ønsker å få slettet personopplysninger vi har lagret om dem tidligere kan...  Les mer her

Varsel om ny søknad

Når du publiserer stillingsannonsen og velger FINN Søkerhåndtering må du oppgi en e-postadresse hvor du vil motta varsel om nye søknader.  Det er mulig å endre denne e-posten direkte inne i Søkerhåndtering, under "Mine stillingsannonser".  Merk at det må til enhver tid være en gyldig e-postadresse knyttet til en stillingsannonse. Det ikke mulig å legge til mer enn en e-postadresser for mottak ...  Les mer her

Vilkår Søkerhåndteringen

VILKÅR FOR BRUK AV SØKERHÅNDTERING 1. INNLEDNING FINN tilbyr en tjeneste hvor Kunden får tilbud om å benytte seg av det elektroniske rekrutteringsverktøyet FINN Søkerhåndtering ("Tjenesten") for bruk i forbindelse med den enkelte stillingsannonse Kunden har gjort tilgjengelig på www.finn.no. Disse reglene suppleres av de spesifikke annonsereglene for FINN jobb, samt de særskilte reglene som nær...  Les mer her