Tilgjengelighetserklæring for FINN

FINN for alle

Meld fra om tilgjengelighetsfeil

FINN.no skal være for alle, og kunne brukes av alle. Da er det frustrerende når tjenesten likevel ikke fungerer... vi vet.

Sannheten er at vi har en vei å gå. Vi har et dedikert team som jobber med universell utforming (uu), og vi streber alltid etter å skape tilgjengelige tjenester. Uansett om du har syns- og hørsels utfordringer, motoriske problemer eller andre hindringer, skal brukeropplevelsen din være enkel og forståelig.

Snakk med oss

Vår ambisjon er at alle skal kunne ha like god brukeropplevelse av FINN.no. Om du bruker skjermleser, leselist eller andre tekniske hjelpemidler skal ikke ha noe å si. Du skal kunne tilpasse skriftstørrelse, tilpasse fargevalg og navigere uten datamus. 

Vi vet at vi ikke er der enda, men det er det vi jobber for. Vi ønsker gjerne å høre fra deg dersom du opplever utfordringer med å bruke tjenesten vår. Si fra om dette til vårt uu-team.

Universell utforming

Det er en viktig prioritet for oss at tjenestene våre skal være universelt utformet. Vi er lovpålagt å følge kravene til WCAG 2.0 med nivå AA, dette vil i praksis si at vi skal oppfylle de 48 suksesskriteriene til sansbarhet, operativitet, forståelighet og robusthet som er definert av W3C (World Wide Web Consortium).

Vår ambisjon er å følge den mer oppdaterte WCAG 2.2. Dette er fordi denne er bedre tilpasset dagens smarttelefoner og annet moderne utstyr, samt at den har forbedret svakhetene i tidligere versjoner. Uavhengig av hva loven sier, mener vi at universell utforming gjør opplevelsen bedre for alle uansett.

Les mer om lovpålagte krav til universell utforming.

Det er folka som bruker FINN.no som er vår viktigste prioritet. Dersom du opplever problemer med tilgjengelighet, selv om dette ikke går under de lovpålagte kravene, så ønsker vi allikevel å høre fra deg. Din opplevelse er det viktigste for oss.

Dette gjør vi

Vi har et eget team dedikert til å følge opp den universelle utformingen av produktene og tjenestene i FINN, og vi ønsker å holde en dialog med alle som har spesielle behov. UU-teamet driver med intern opplæring og bistår utviklingsteamene med testing og forbedringer. Målet er å sørge for at kompetansen på tilgjengelighet løftes, og at alle produkter blir laget med tanke på tilgjengelighet og UU.

Hver avdeling har egne lokale spesialister som holder øye med kvaliteten på det som lages der og holder kontakten med uu-teamet. 


En mørkhåret, smilende kvinne i sort genser til venstre, høy mann i beige jakke og med lukkede øyne i midten, og en smilende mann med wayfarer briller og lys genser til høyre

Dette er UU-teamet i Finn med Pankhuri (til venstre), Martin (i midten) og Tom (til høyre).

UU-teamet består av:

Pankhuri: vår produktsjef med doktorgrad og bakgrunn innen design-og brukeropplevelse.

Martin: en tilgjengelighetsspesialist med utvikler-bakgrunn. Martin er dessuten blind, noe som har gitt han naturlig innsikt i hvordan skjermlesere fungerer.

Tom: en tilgjengelighetsspesialist med bakgrunn som frontend-utvikler.

Dette ønsker vi å bli bedre på 

Selv om vi streber etter at alt vi lager skal fungere for alle, så er det en kontinuerlig jobb å hele tiden sørge for at ting blir bedre. Noen feil er vi smertelig klar over, og noen av disse er:

Alternativ tekst til bilder

Selgere har ikke mulighet til å skrive alternative tekster til bilder de laster opp til annonsene. Dette gjør det vanskeligere for skjermlesere å forklare hva et bilde viser for de som ikke kan se dem.

Alternativ løsning

Noen skjermlesere og nettlesere har innebygget bildegjenkjenning. Disse må ofte aktiveres manuelt.

Kart

Kart er unntatt fra kravene for universell utforming, men dette er en fattig trøst for dem som ikke kan bruke dem. Kartene kan være vanskelige å bruke uten mus eller trykkskjerm, eller med skjermleser.

Alternativ løsning

Google Maps er i noen tilfeller bedre universelt utformet. Prøv å kopiere adressen dit.

Grafer

Statistikk og grafer, blant annet for annonsestatistikk, fungerer ikke så bra med skjermleser.

Alternativ løsning - Mine annonser

I statistikk for en annonse kan du som et alternativ se verdiene i en tabell i stedet for en graf. Denne tabellen er enklere å forstå for skjermlesere. 

Alternativ løsning - Prisstatistikk

For prisstatikk for bolig i et område, er dessverre det beste alternativet å lese oppsummeringen som vises før grafen. Dette er ikke like detaljert, men du får vite snittprisen for området, og hvordan den aktuelle boligen er priset i forhold til gjennomsnittet.

Bannerannonser

Bannerannonser lages av en tredjepart, og utformingen av disse er utenfor vår kontroll. Disse er i likhet med kart unntatt fra forskriften. For å unngå at hjelpemidler setter seg fast i dårlig utformede annonser, lar vi skjermlesere og tastatur-navigasjon ignorere disse annonsene.

Les mer om unntak fra krav til universell utforming på lovdata.no

Meld ifra til oss

Har du problemer med å bruke FINN.no på grunn av en funksjonsnedsettelse? Ikke nøl med å gi oss beskjed, selv om det er nevnt i listen over. 

Vi setter stor pris på at du tar deg tiden til å melde i fra til oss om utfordringer du opplever når du bruker tjenesten vår. Din opplevelse er viktig for oss.

Dine kontaktopplysninger vil ikke bli brukt til andre formål enn å løse problemet du rapporterer. Les mer om vårt personvern her.

Skjema for tilgjengelighetsfeil

I dette skjemaet kan du melde fra til oss om utfordringer du opplever på grunn av en funksjonsnedsettelse. Du kan velger ett av følgende alternativer:

  1. Velg "Ring meg" og skriv telefonnummeret ditt. eller
  2. Velg "Skriv til oss" og beskriv problemet så detaljert som mulig i skjemaet. Hvis du skriver inn e-postadressen i skjemaet så vil vi følge opp problemet skriftlig.

OBS: Ved generelle henvendelser som ikke gjelder tilgengelighet; ta kontakt med vårt hjelpesenter.


Hvordan vil du melde inn?
OBS: Ved generelle feil eller henvendelser, bruk dette skjemaet.
Var denne artikkelen nyttig?
29 av 56 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.