Om FINN Feriehjem og hytter
Hvorfor har vi oppdatert tjenesten vår?
Vi har oppdatert tjenesten i Norge for å tilby en tryggere og mer brukervennlig løsning for både utleiere og leietakere. Den gamle tjenesten hadde begrensninger spesielt når det gjaldt sikkerhet. Med den nye løsningen blir leieprosessen tryggere og enklere for leietakere, samtidig som utleiere får bedre oversikt over sine inntekter. FINN tilrettelegger nå også for automatisk rapportering av leieinntekter til Skatteetaten, noe som forenkler skattehåndteringen.
Merk at utleieobjekter utenfor Norge fortsatt krever at du selv står for rapporteringen av inntektene.
Hvem kan leie ut?
For å kunne annonsere på FINN må du ha norsk BankID, og bankkontoen du registrerer må være tilknyttet denne BankID-en. Ved første gangs opprettelse eller oppdatering av annonsen etter lanseringen av den nye tjenesten, vil du bli bedt om å verifisere deg med BankID og oppgi adresse og kontonummer for utbetaling. Hvis du allerede har en utbetalingskonto registrert gjennom Fiks ferdig, vil denne informasjonen bli lagt til automatisk.
Det er viktig å merke seg følgende:
- Foreløpig kan du kun ha én bankkonto tilknyttet FINN, men vi jobber med å finne en mer fleksibel løsning.
- Skatterapporteringen gjelder kontoeieren, derfor anbefaler vi sterkt at annonsøren også er eieren av både BankID-en og bankkontoen.
- Det er ikke mulig å endre BankID-en til en annen person senere.
På grunn av kravet om at bankkontoen må være tilknyttet eierens BankID, er det dessverre ikke mulig for bedrifter å annonsere gjennom den nye tjenesten.
For utleieobjekter utenfor Norge gjelder andre regler – les mer her.
Nyhetene du vil finne i tjenesten
Annonsen
Annonsehåndtering
I den nye løsningen får du som utleier full oversikt over alle forespørsler. Du kan enkelt se leietakers navn, antall gjester, pris for perioden, oppholdsdata, og en personlig melding. Du velger selv hvilke forespørsler du vil akseptere eller avslå, og har muligheten til å sende meldinger til leietaker før du bestemmer deg. Godkjente forespørsler legges automatisk i kalenderen din, så du slipper å oppdatere manuelt.
Leieavtaler inngått før den nye løsningen ble lansert, vil fortsatt være synlige i kalenderen, men betaling skjer utenfor FINN, som tidligere. Du kan slette disse, men datoene kan ikke endres.
For å skille gamle og nye leieforhold, kan du gå til kalenderen og velge “Vis som liste.” Dersom det står “Digital leiekontrakt” (Swiftcourt-kontrakt) på bookingen, er den fra det gamle systemet. Nye bookinger er merket med “Se status” og er nå basert på et juridisk bindende samtykke til Vilkår.
Prisinnstillinger
Vi har laget en guide som viser deg hvordan du enkelt kan sette gode priser i kalenderen, med forklaringer på døgn- og ukespriser, rabatter, spesialpriser og mer. Se guiden her
FINNs tjenestegebyr
Det er gratis å annonsere Feriehjem og hytter-annonser (for utleieobjekter i Norge) på FINN. Leietaker betaler et tjenestegebyr på 8 % pluss mva. Dette gebyret dekker kostnader for sikker betaling, plattformvedlikehold og kundeservice.
Annonsen vil nå alltid være synlig
Annonsen din vil alltid være søkbar (unntatt på datoer den er utleid). Du kan enkelt avslå forespørsler for datoer du ikke ønsker å leie ut, og det er også mulig å blokkere datoer manuelt hvis utleieobjektet ikke er tilgjengelig. Hvis du vil skjule annonsen, kan du sette den som inaktiv under "Mine Annonser".
Automatisk oppdatert kalender
Når en forespørsel godkjennes, legges perioden automatisk inn i kalenderen som opptatt, så du slipper å gjøre det manuelt. Du kan enkelt se alle aktive leieforhold ved å navigere til kalenderen via "Mine annonser."
Hvorfor vises de tre første dagene i annonsen min som opptatt?
Gjestene kan senest booke 3 dager før innsjekking. Dette gir utleier 24 timer til å godkjenne bookingen, og deretter leietaker 24 timer til å betale. Hvis bookingen skjer mer enn 4 dager før innsjekking, får både godkjenning og betaling 48 timers frist.
Derfor vil kalenderen alltid vise de første 3 dagene som opptatt, men dette er kun for å begrense hvor "last minute" en booking kan være.
Bestilling
Bestilling
Når en potensiell leietaker sender en forespørsel om booking, vil utleieren motta dette på sin statusside. Utleieren har deretter 24/48 timer på seg til å godta eller avslå forespørselen. Utleier vil også få varsling fra FINN, så fremt du har tillatt varslinger på mobilen.
Dersom utleieren aksepterer forespørselen, vil leietakeren bli bedt om å betale første delbetaling på 20% ila 48 timer. Avhengig av innsjekkingsdato og avbestillingsregel kan Leietaker bli bedt om å betale hele Leieprisen ved bestilling. For bestillinger gjort mindre enn 45 dager før oppholdet, vil hele beløpet måtte betales ved booking.
Avbestilling
Vi ønsker å ha klare regler for avbestilling for utleieobjekter i Norge, og har derfor lansert 3 forskjellige avbestillingsregler som Utlere kan velge selv.
Fleksibel:
- Leietaker får full refusjon hvis avbestillingen skjer mer enn 14 dager før innsjekksdato.
- Leietaker får 50 % refusjon hvis avbestillingen skjer 7–14 dager før innsjekksdato.
- Leietaker får ingen refusjon hvis avbestillingen skjer mindre enn 7 dager før innsjekksdato.
Moderat:
- Leietaker får full refusjon hvis avbestillingen skjer mer enn 30 dager før innsjekksdato.
- Leietaker får 50 % refusjon hvis avbestillingen skjer 14–30 dager før innsjekksdato.
- Leietaker får ingen refusjon hvis avbestillingen skjer mindre enn 14 dager før innsjekksdato.
Streng:
- Leietaker får full refusjon hvis avbestillingen skjer mer enn 60 dager før innsjekksdato.
- Leietaker får 50 % refusjon hvis avbestillingen skjer 30–60 dager før innsjekksdato.
- Leietaker får ingen refusjon hvis avbestillingen skjer mindre enn 30 dager før innsjekksdato.
Det er viktig å påpeke at dette ikke inkluderer gebyr knyttet til kostnaden for selve betalingstransaksjonene.
Utleier kan ikke selv kansellere oppholdet gjennom tjenesten, så dersom det oppstår forhold som hindrer gjennomføringen av utleieforholdet, ber vi utleier om å ta kontakt med FINNs kundesenter.
Kontrakt
I den nye løsningen vil det ikke være behov for en fysisk kontrakt, da leietaker og utleier samtykker til vilkårene ved avtaleinngåelse, noe som gjør den juridisk bindende.
Inn- og utsjekkstid
Vi har ikke satt faste tider for innsjekking og utsjekking – dette er noe som avtales direkte mellom utleier og leietaker. Det gir dere fleksibilitet til å finne tidspunkter som passer best for begge.
Vertsforsikring levert av If Skadeforsikring
FINN tilbyr en gratis vertsforsikring gjennom If, som dekker skader forårsaket av leietaker eller deres gjester med inntil 3 millioner kroner. Den dekker også tapte leieinntekter i opptil 6 måneder ved skader. Skade meldes enkelt fra din statusside, og egenandelen er 2 000 kroner.
Viktige punkter om dekningen:
- Forsikringen dekker bygning, innbo og enkelte verdigjenstander (f.eks. fritidsbåt, kunstverk)
- Enkelte ting dekkes ikke, inkludert kontanter, smykker, mobiltelefoner, alkohol, motorkjøretøy, fryserinnhold og dyr.
Vertsforsikringen supplerer, men erstatter ikke, vanlig innbo- og bygningsforsikring. If-kunder med slik forsikring unngår egenandel. Du kan lese mer om Vertsforsikringen fra If her.
Datadeling
Ved skadesaker deler FINN nødvendig informasjon med If for rask saksbehandling. If kan også kontakte leietaker ved behov og er selv ansvarlig for databehandlingen.
For Utleier deler vi:
- Fullt navn
- Fødselsnummer (11 siffer)
- Telefon
- E-post
- Adresse på leieobjektet
- Kontonummer for eventuelt forsikringsoppgjør
For Leietaker:
- Fullt navn
- Fødselsdato
- Telefon
- E-post
If er selvstendig behandlingsansvarlig for den databehandling de utfører i forbindelse med forsikringsforholdet.
Betaling
Trygg betaling gjennom FINN
Leietaker betaler for oppholdet direkte i tjenesten i forkant, og pengene oppbevares hos vår betalingspartner Adyen, som overfører pengene trygt til utleieren 24 timer etter innsjekkingsdatoen. Denne prosessen kan hele tiden følges direkte via statussiden til leieforholdet.
Betalingen skjer i to trinn. Ved aksept av forespørselen og bekreftelse av bookingen, må leietaker betale en delbetaling på 20 % innen 48 timer. De resterende 80% betales inn avhengig av hvilken avbestillingsregel utleier har valgt for annonsen, dette sees tydelig på Statussiden. Avhengig av innsjekkingsdato og avbestillingsregel kan leietaker bli bedt om å betale alt ved bestilling.
For bestillinger som gjøres mindre enn 45 dager før oppholdet, kreves det at hele beløpet betales ved booking.
Vær oppmerksom på at vi nå kun aksepterer betaling i norsk valuta (NOK). Dette innebærer at utleiere må oppdatere prisene sine dersom de tidligere har oppgitt dem i en annen valuta.
Det er FINN sin betalingspartner Adyen som oppbevarer pengene mellom inn- og utbetaling. FINN tjener ikke penger på dette.
Skatterapportering for utleiere på FINN
FINN rapporterer automatisk inntekter fra utleie i Norge til Skatteetaten når vi håndterer betalingen. Dette bidrar til en enklere og tryggere prosess for deg som utleier.
Vi har samlet all informasjon du trenger om skatterapportering i denne artikkelen.
Utleie av eiendom utenfor Norge
Har du utleieobjekter i utlandet? Les mer om rapporteringsplikt til Skatteetaten her.
MVA regler
Ifølge merverdiavgiftsloven er utleie av fast eiendom, som boliger, unntatt MVA. Dette inkluderer også tjenester knyttet til utleien, som renhold og strøm.
Depositum
Tjenesten tilbyr foreløpig ikke en depositumsløsning, men vi vurderer behovet løpende basert på tilbakemeldinger fra brukerne.
Vi anbefaler at utleier og leietaker selv avtaler hvordan eventuelle ekstra kostnader (strømforbruk, sengetøy/håndklær, etc.) skal gjøres opp. Ved skader dekkes utleieobjekter i Norge av Ifs Vertsforsikring.
Blir det flere endringer i tjenesten?
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre tjenesten og setter pris på tilbakemeldingene fra våre utleiere. Vårt mål er å utvikle en tjeneste som gir dere den beste opplevelsen.