(de samme reglene gjelder også når man kjøper MC, båt eller campingvogn)
I Norge har man, som forbruker, alltid reklamasjonsrett når man kjøper bil - enten man kjøper av en bilforhandler eller av en privatperson. Det er imidlertid en forskjell på varigheten på reklamasjonsretten:
Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven.
Hvis man kjøper bil av en bilforhandler har man fem års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til forbrukerkjøpsloven.
VIKTIG! Dersom bilen selges av en profesjonell bilformidler på vegne av en privat selger kan man i utgangspunktet velge hvem man ønsker å rette klagen mot. Dersom bilformidleren/mellommannen klart og tydelig har informert om at han/hun kun opptrer som mellommann vil kjøper av kjøretøyet ikke ha anledning til å rette klagen mot bilformidleren.
Du kan lese mer om dette på forbrukerrådet sine nettsider.
I disse tilfellene stilles det krav til hvor lenge etter at du oppdaget (eller burde ha oppdaget) feilen du ønsker å klage på. Dersom det går for lang tid før du klager, kan du miste kravet/rettighetene dine.
Smidig Bilhandel med FINN
Den beste måten å unngå reklamasjoner etter et salg på er å ha en tydelig kontrakt mellom partene. Derfor har vi laget en solid kontraktsmal, i samarbeid med Forbrukerrådet og Swiftcourt.
Det er her magien skjer. Den digitale kjøpekontrakten opprettes av enten selger.
Det meste er allerede ferdig utfylt for deg. Bare følg stegene i prosessen du får tilgang til, så ordnes forsikring, omregistrering, eierskifte og bombrikke. Det hele kan signeres via telefonen, og verifiseres med BankID.
Så blir det ikke noe pes.
Les mer om digital kjøpekontrakt fra FINN
Hvis du ikke vil selge selv, kan du la vår samarbeidspartner Nettbil selge bilen for deg:
- Du slipper hele reklamasjonsansvaret
- Få bud på bilen din fra bilforhandlere over hele landet
- Nettbil fikser hele salget for deg - raskt!