En veiledning til deg som skal kjøpe bobil på FINN laget av FINN.no i samarbeid med Norges Caravanbransjeforbund.
Det er mye det er viktig å huske på når man skal kjøpe seg bobil. Her kommer en liten veiledning som du kan bruke i kjøpeprosessen. Kanskje visste du alt fra før, eller kanskje lærer du noe nytt. Her er i alle fall en del ting du burde huske på i prosessen.
Gjør grundige forberedelser
Sett noen kriterier før du går i gang med søket. Bruk FINN for å skaffe deg en oversikt over prisspennet på den modellen du ønsker å kjøpe, slik at du ikke betaler for mye for bobilen. Les beskrivelsene av de forskjellige bobilene og finn ut hva slags utstyr, og funksjonalitet som er viktig for deg og eventuelt de du skal på tur med.
Er du usikker? Det ligger mange bobiler på FINN som man kan leie. Hva med å ta en testtur eller testhelg? Noen av forhandlerne som leier ut bobiler gir deg til og med leie-pengene tilbake hvis du kjøper bobil av dem!
Vekt
Når du skal kjøpe bobil er det en del viktige ting rundt bobilens egenvekt, nyttelast og tillatt totalvekt det er viktig at du er kjent med, for å unngå å møte på uforutsette problemer. Det er også lurt å gjøre seg kjent med regler for førerkort. Mange av bobilene som er til salgs på FINN er såpass tunge (over 3,5 tonn) at man ikke kan kjøre med klasse B førerkort, men du trenger førerkort klasse C1 (lett lastebil). Dette kan du imidlertid sikre deg ganske raskt gjennom en kjøreskole nær deg, eller snakke med bobilforhandlere som kan tilby deg i forkant av et eventuelt bobilkjøp.
Innhent forsikrings- og finansieringstilbud på modellen du ønsker å kjøpe
Husk at bobilforsikring prises mye basert på statistikk og kan fort koste ganske mye mer per måned enn hva du hadde sett for deg. I tillegg kan det ofte skille mye fra forsikringsselskap til forsikringsselskap.
Det kan også variere mye fra bank til bank hvor gode betingelser du får på finansiering av bobilen. Inne på FINN-annonsene har vi løsninger der du kan få tilbud på både lån og forsikring. Link til disse finner du rett under prisen på bobilen. Se bildet over.
Bobilens- og bo-delens tilstand
Er du usikker på bobilens tekniske stand, kan det være lurt å få en faglig vurdering. Da stiller du også sterkere dersom selger hevder han kan mer enn deg når du handler privat. En slik vurdering bør gjøres av et autorisert verksted har kjennskap til bobiler av det merket du ønsker å kjøpe. Handler du av en seriøs merkeforhandler har de allerede gjort en tilstandsvurdering og lagd en tilstandsrapport før de legger bobilen ut for salg. Be forhandleren om å få se tilstandsrapporten før du bestemmer deg for om du vil kjøpe bobilen eller ikke.
Når man skal kjøpe bobil kontra en personbil er det en del andre ting man bør sjekke enn kun det tekniske eller mekaniske: nemlig selve bodelen. Den delen av bobilen hvor du og eventuelt din familie skal oppholde dere i når dere står stille. Når man skal bedømme tilstanden på selve bodelen er blant annet fukt en viktig ting å ta hensyn til - særlig på eldre bobiler. Dette går det også an å få en profesjonell vurdering av, samt dokumentasjon, fra et merkeverksted. Be om å få se kopi av den årlige tetthetskontrollen som produsenter av ulike bobilmerker krever er blitt gjort og det hos en merkeforhandler for at produsents fuktgaranti er gyldig.
Kort oppsummert om tilstand, så står du som forbruker mye sterkere i en eventuell klagesak, dersom du kan fremlegge dokumentasjon på at alt var i orden med bobilens- tekniske, mekaniske og bodelen - da du kjøpte bobilen.
Reklamasjonsrett
Som kjøper av en vare fra en annen privatperson har du i Norge 2 års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven. Det vil si at dersom bobilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å anta, basert på informasjonen du har fått fra kjøper, kan du reklamere på kjøpet.
På samme måte får du 5 års reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven når du kjøper bobil eller campingvogn fra en forhandler. Du kan lese mer om reklamasjonsrett her.
Garantier
På samme måte som en personbil har nybilgaranti eller fabrikkgaranti har også bobiler det på drivverk og chassis. Denne garantien følger bobilen. Dersom du kjøper en nyere brukt bobil vil denne garantien følge med bobilen, og være noe du vil kunne benytte deg av dersom det er noe. Bruk litt tid på å sette deg inn i hva slags garanti som eventuelt følger med den bobilen du ønsker å kjøpe. Det er også en del forskjeller på om bobilen er solgt ny i Norge av en autorisert norsk merkeforhandler eller om den er importert.
Bruktimport
Bruktimporterte bobiler kan i mange tilfeller være et røverkjøp, men det kan også by på utfordringer. Enkelt og greit stiller det større krav til deg som kjøper om å gjøre grundig research. Et eksempel på dette kan være: Bobilen du ønsker å kjøpe ble solgt ny fra en forhandler i Spania, før den ble importert til Norge da den var to år gammel. En nesten ny bobil til en god pris.
I Spania har de et helt annet klima enn vi har i Norge og denne bobilen ble derfor ikke solgt med setevarme og med et svakere batteri enn det som er vanlig i Norge. Dette KAN by på problemer for deg, dersom du skal bruke bobilen om vinteren. Skal du kun bruke den om sommeren vil du klare deg fint uten disse to tingene, men den personen som skal kjøpe bobilen av deg, når du skal selge den igjen, skal kanskje bruke den om vinteren og ønsker seg kanskje disse tingene. Vedkommende kan da fort ende med å kjøpe en annen bobil med setevarme og batteri tilpasset en norsk vinter.
Sjekk at det ikke er heftelser i bilen
Mange kjøretøy har økonomiske heftelser fordi forrige eier har lånefinansiert kjøretøyet da de kjøpte det. Da blir det tatt pant i kjøretøyet når lånet utbetales. Vær nøye med å påse at alle heftelser som forrige eier har blir innfridd før du kjøper bilen. Du kan for eksempel be om skriftlig dokumentasjon fra banken som har pant i kjøretøyet på hvor mye restgjeld det er pr dags dato. Du kan også be selger om å få betale hele- eller deler av kjøpesummen direkte til banken som har panten for å sikre deg at gjelden blir innfridd. Dersom panten i bobilen er høyere enn kjøpesummen du skal betale, bør du be selger om å innfri mellomlegget før du kjøper den.
Prisdiskusjon med selger
Det er alltid fristende å by mindre enn prisforlangende og de fleste selgere forventer det. Skal du by mindre enn prisforlangende? Ha en saklig grunn for hvorfor du gjør det. F.eks. lignende biler publisert i senere tid til lavere pris.
Betaling av avgifter
Husk å bli enige om hvem som skal betale omregistreringsavgiften – dette kan være snakk om en del penger. Prisen på annonsene på FINN er som oftest inkludert omregistreringsavgift. Det er vanlig mellom privatpersoner at kjøperen betaler prisen for bilen til selger og omregistreringsavgiften til Statens Vegvesen.
Hva skal følge med av utstyr?
En diskusjon som har en tendens til å oppstå helt på tampen av handelen er hvilket utstyr som følger med bilen. Som kjøper skal du forholde deg til det som står i annonsen og hva selgeren har skrevet at følger med bobilen. Ser du utstyr på bildene av bobilen som ikke er nevnt i annonsen?
Spør selger om det følger med eller ikke - eventuelt kan du bruke dette utstyret som prutningsmonn. Dette utstyret har kanskje ikke så stor verdi for selgeren, men kan være nyttig for deg som kjøper - samtidig som du føler at du har fått noe “ekstra”.
Og, ikke glem kjøpekontrakt!
For deg som skal kjøpe bobil av en privatperson har FINN laget en enkel, digital kjøpekontrakt som dere kan bruke. Kontrakten fylles automatisk ut med informasjonen fra annonsen, så alt dere trenger å gjøre er å dele den med hverandre og signere. Du trenger hverken penn, papir, kopimaskin eller skanner. Når kontrakten er signert, mottar du kontrakten som PDF og et e-signeringsbevis som oppfyller alle EU krav for slike dokumenter.
Dette kan du enkelt printe ut eller lagre på PCen din.
Se etter denne knappen inne på annonsen (kun for privatannonser):
Kjøper du bobil av en forhandler vil de i de aller fleste tilfeller sette opp kontrakten for deg. Les nøye gjennom kontrakten før du signerer
Er du misfornøyd med noe? Ta det opp med selger på en real måte. Folk er ofte ærligere enn du tror. Hvis ikke står Forbrukerrådet klare for å hjelpe deg.
Er du fornøyd med bobilen? Ring selger og si det – man må ikke bare ringe hvis det er noe feil!
Lykke til med kjøp av bobil - tut og kjør!