Jeg tror jeg har blitt svindlet. Hva nå?

De aller fleste handlene på FINN går for seg som de skal, men dessverre er det slik at det er noen på FINN som ikke klarer å oppføre seg som de skal, akkurat som ellers i samfunnet. Hvis du har blitt svindlet, eller mistenker du har blitt utsatt for svindel, ønsker vi at du sier ifra til oss slik at disse personene kan stoppes så fort som mulig.

 

Rapporter til FINN

Som Norges største markedsplass på nett er sikkerhet noe FINN tar på største alvor. Derfor har vi også et eget, dedikert sikkerhetsteam. I alle annonser på FINN er det en lenke der det står “rapporter annonse”. Hvis du rapporterer til oss i FINN og forklarer hva som har skjedd, tar vi saken på alvor og undersøker den. Hvis vi ser at det har skjedd brudd på FINN sine annonseregler*, hvis du har betalt for en vare du ikke har fått, hvis du har opplevd tyveri og lignende kan FINN ekskludere brukere. 

Det er også mulig å sende en mail til forbrukertrygghet@finn.no

 

Anmeld saken til politiet

FINN kan ikke hjelpe deg med å kreve tilbake eventuelle penger eller varer du er blitt svindlet for, ei heller involvere seg i noen typer konflikter som måtte oppstå. Derfor anbefaler vi deg å anmelde saken til politiet så fort som mulig. 

 

Det er viktig at du sender oss i FINN dokumentasjon på anmeldelsen, slik at vi kan utestenge selgeren/kjøperen som har lurt deg fra FINN. Hjelpfull informasjon for oss er for eksempel navn, kontonummer og telefonnummer. Jo fortere vi kan finne personen og utestenge den fra FINN, jo lettere er det å hindre at flere blir lurt. 

 

 

Noen konkrete tips 

Hvis du oppdager at du er blitt svindlet, eller mistenker at du er i ferd med å bli svindlet, så er det et par ting du bør gjøre umiddelbart. Det ene er å ta kontakt med banken for å se om det er mulig å få stoppet overføringen av penger. Vi anbefaler også at du tar kontakt med Forbrukerrådet som kan gi deg råd om veien videre dersom du er blitt svindlet. For å melde inn en sak til Forbrukerrådet må du kjenne identiteten til vedkommende, noe det kan være lurt å tenke på når man skal handle med en bruker på FINN.

 

*Annonseregler: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/304234-Annonseregler-for-FINN-no-

* Forbrukerrådet: 

23 400 500 eller www.forbrukerradet.no


Var denne artikkelen nyttig?
4 av 6 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.