Vi har den siste tiden sett flere forsøk på svindel via phising på FINN sine markedsplasser. Phishing er falske SMS og e-poster som tilsynelatende ser ut som avsenderen er FINN.no.
Phishing er et økende problem på verdensbasis, og til tross for ulike forsøk på tiltak har det ikke vært mulig å stanse fenomenet.
Hvordan kan en phising-melding se ut?Phishing-forsøk kan ofte oppdages ved at det er skrivefeil og grove grammatiske feil i teksten, eller rett og slett ved at e-posten virker "merkelig". Designet kan ligne på den originale siden, men URL-adressen vil som regel avsløre at man i realiteten er et annet sted. Svindlerne blir imidlertid stadig mer profesjonelle, og det anbefales derfor at du er svært skeptisk til e-poster hvor du blir bedt om å oppgi personlig informasjon.
Dersom du har blitt bedt om å logge inn med brukernavn og passord i en mail som ser ut som den er fra FINN, er det viktig at du logger ut av FINN-kontoen din på alle enheter og ber om et nytt passord.
I det siste har vi sett ulike phising-metoden der du blir bedt om å oppdatere betalingsinformasjon.
EKSEMPEL 1
SLIK SER PHISING UT
EKSEMPEL 2
EKSEMPEL 3
Noen generelle råd
- Vær på vakt for e-poster der du blir bedt om å oppgi kredittkortnummer. FINN.no vil aldri be deg om å oppgi kredittkortnummer via e-post eller telefon.
- Vær skeptisk til e-poster der du blir bedt om å oppgi brukernavn eller passord til en tjeneste, særlig dersom dette skjer uten at du først har tatt kontakt med tjenesten i forbindelse med et problem.