Falsk e-post i omløp

Vi ser at det sendes ut e-poster fra svindlere som er ute etter innloggingsdetaljer og/eller kortinformasjon. Har du mottatt en e-post med avsender "Finn-Marked", "Finn.no AS", "Norge FInn KundeService" eller tilsvarende med overskrifter som for eksempel:

  • "Subject: En obligatorisk oppdatering for å fortsette å bruke plattformen mens du utnytter alle funksjonene"
  • "Varsel om mistenkelige transaksjoner!"
  • "Oppdatering nødvendig for å jobbe videre"
  • "Viktig: Uautorisert transaksjon på din FINN-konto"
  • "Du har mottatt en henvendelse fra xxxx xxxx angående annonsen din"

Dette er et svindelforsøk og disse e-postene er ikke sendt fra oss i FINN.no.

 

E-posten «Varsel om mistenkelige transaksjoner!» gir inntrykk av at det er foretatt mistenkelige transaksjoner fra din FINN-konto og inneholder en knapp/lenke du kan klikke på for å avbryte transaksjonen. Ikke trykk på knappen/lenken, den tar deg til en falsk nettside.

Eksempel på e-post:

Varsel om mistenkelige transaksjoner.png

 

E-posten "Oppdatering nødvendig for å jobbe videre" gir inntrykk av at du må oppdatere betalingsinformasjonen din for å fortsette å benytte FINN og inneholder en lenke som tar deg til login til en falsk nettside. Ikke trykk på knappen/lenken.

Eksempel på e-post:

oppdatere betalingsinformasjonen2.jpg

 

Eksempel på e-post med emnefelt  "Du har mottatt en henvendelse fra xxxx xxxx angående annonsen din"

Du har mottatt en henvendelse fra.png

 

Har du klikket på knappen/lenken og fylt ut brukernavn og passord er det viktig at du endrer passordet ditt snarest. Vi anbefaler også at du logger ut av alle enheter og setter opp to-faktorautentisering på kontoen din.

Har du oppgitt kortnummeret ditt bør du ta kontakt med banken din så fort som mulig!

 


Var denne artikkelen nyttig?
5 av 5 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.