Fra tid til annen, er det enkelte som får opp feilkode 404, 401, 403, 500, 504 når de forsøker å åpne diverse sider på FINN. Slik ser feilkoden ut i varslingssenteret på Android-app:
Det kan være flere mulige forklaringer til hvorfor du får denne feilmeldingen og den kan dukke opp på litt forskjellige sider på FINN.
LAGREDE SØK / VARSLINGSSENTERET
Veldig ofte ser vi at feilmeldingen dukker opp i varslingssenteret (bjellen som lyser rødt når du har nye treff i dine lagrede søk).
I desember 2022 ble det gjort noen endringer i varslingssenteret i Android-appen vår. Hvis du har en appversjon som ble sluppet før desember 2022, er dette høyst sannsynlig grunnen til at du får feilmelding i varslingssenteret ditt. En oppdatering av appen vil da løse problemet.
Sjekk din appversjon på Min FINN --> Om FINN-appen.
En annen forklaring kan være at søket ditt er for bredt og at resultatsiden inneholder for mange annonser til at appen/nettsiden klarer å laste inn all dataen. Dette kan gjøre at siden "timer ut" og gir en feilmelding.
Prøv å snevre inn søket ditt med å legge til flere søkefilter og sjekk om feilen vedvarer. Med å snevre inn søket ditt vil du også få flere relevante treff!
APP
Ofte skyldes feilmeldingen 404/403/500 at du har en gammel appversjon på enheten din. Appene våre oppdateres hyppig for å gi deg de aller nyeste funksjonene vi jobber med, samt korrigere småfeil som rapporteres inn til oss. Dermed er det viktig å holde appen oppdatert til enhver tid.
Hvis du opplever feil i appen vår, vennligst sjekk følgende:
-
Er appen oppdatert til nyeste versjon?
- Søk opp appen vår/besøk App Store eller Google Play for å sjekke om det finnes oppdateringer til din app.
- Slett data fra appen eller slett app og last ned igjen.
- Android: Telefonens Innstillinger - Apper - FINN.no - Lagring - Slett/tøm data. Deretter kan du slette appen og laste ned igjen.
- iOS: Telefonens Innstillinger - Generelt - iPhone/iPad Lagring - FINN.no - Slett app - Last så ned appen igjen fra App Store.
- Opplever du problemet på wifi-nettverk eller 4G-nettverk? Prøv gjerne begge deler og se om det utgjør noen forskjell.
-
Er operativsystemet oppdatert på enheten?
-
Gammelt operativsystem på enheten kan potensielt skape krøll. Gå til telefonens innstillinger og se om det finnes oppdateringer til din enhet.
-
Gammelt operativsystem på enheten kan potensielt skape krøll. Gå til telefonens innstillinger og se om det finnes oppdateringer til din enhet.
NETTLESER
FINN kan også brukes i nettleser - enten på mobil, iPad, datamaskin/Mac. De mest brukte nettleserne er Google Chrome, Safari, Firefox og Microsoft Edge.
Her er noen tips til hva du kan sjekke:
- Sjekk at nettleseren din er oppdatert til nyeste versjon.
- Får du den samme feilmeldingen i et privat vindu/inkognitovindu? Hvis svaret på dette er nei, kan du gjøre følgende:
- Opplever du den samme feilen i en annen nettleser? Hvis svaret her er nei, kan du også prøve å slette cookies som nevnt over.
Er du usikker på om du bruker app eller nettleser? En enkel huskeregel er at "menylinjen" i appene våre befinner seg nederst på skjermen, mens i nettleser finner du menylinjen helt øverst på skjermen:
ELDRE ENHETER/OPERATIVSYSTEM
Hvis du har en gammel enhet kan dette også være en forklaring til problemet du evt opplever på FINN. Det er greit å huske på at telefonmodell og operativsystem henger sammen og at eldre telefonmodeller ikke kan oppdateres til de nyeste versjonene av operativsystemet.
For eksempel hvis du har en iPhone 6, så er siste iOS tilgjengelig for enheten din iOS 12 (siste iOS versjon lansert per 07.02.23 er iOS 16.3).
Fungerte ingen av forslagene over? Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter så hjelper vi deg videre.