Problemer med å bli verifisert bruker?

Hvordan skal verifisert bruker fungere?

Når du verifiserer din bruker bekrefter du din identitet med BankID. 

Husk at du må ha en folkeregistrert adresse i Norge for å kunne verifisere deg med bankID.

Steg 1: Først ber vi om ditt telefonnummer.  Dette brukes for å sende sikkerhetskoder når det er nødvendig. Dersom telefonnummeret ditt tilhører en annen Schibsted-konto må du fjerne det fra den andre kontoen først.

Steg 2: Signering med BankID. Det er viktig å velge den typen BankID du bruker, enten BankID med kodebrikke/sikkerhetskoder eller BankID på mobil.

Steg 3: Vi sjekker din identitet og adresse i Folkeregisteret med navnet som ligger i din BankID.  Dersom navnet vi får fra BankID er forskjellig fra ditt folkeregisterte navn må du gjøre oppslaget på nytt.

 

Hva kan gå galt?

Steg 1: Legge telefonnummer til din Schibsted-konto

Feilmelding: «Telefonnummeret ditt finnes allerede og brukes av en annen Schibsted-konto»

Årsak: Du har en annen Schibsted-konto der telefonnummeret ditt er i bruk.

Hva du kan gjøre: Logg deg inn på den Schibsted-kontoen der nummeret  ditt er brukt, og slett det der. FINN kundesenter kan hjelpe deg dersom du ikke husker hvilken konto det gjelder.

 

Steg 2: BankID-signering  

Feilmelding: «Vennligst sjekk dine opplysninger»

Årsaker: En de vanligste årsakene til denne feilmeldingen er at du har valgt BankID på mobil uten at du faktisk har det. En annen årsak kan være at du har valgt vanlig BankID, men bruker feil BankID eller kodebrikke/app. 

Hva du kan gjøre:

1) Sjekk at du velger riktig type BankID. Her har du to valg: "BankID på mobil" eller "BankID med engangskode". Noen bruker fortsatt BankID på mobil, men de fleste bruker BankID med kodebrikke/app. 

Skjermbilde 2023-02-06 kl. 11.16.14 (1).png

2) Du kan sjekke at din vanlige BankID (kodebrikke/app) fungerer på siden https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/test-din-bankid---autentisering/

3) Hvis du har BankID på mobil kan du sjekke at den fungerer på https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/test-din-bankid-pa-mobil/

4) BankID på mobil er avhengig av at ditt SIM-kort er satt opp og at tjenesten er aktivert i din nettbank. Hvis du har byttet teleoperatør eller fått nytt SIM-kort må tjenesten settes opp på ny.

 

Feilmelding: «Det oppsto en teknisk feil»

Årsaker: Det kan dessverre fra tid til annen oppstå midlertidige feil.

Hva du kan gjøre: Dersom du opplever teknisk feil gjentatte ganger er det fint om du sender en henvendelse til oss. Legg gjerne ved skjermbilder som viser hva som skjer og hvor du er, ta også med nettadressen om den vises.

 

Feilmelding: «Din BankID brukes allerede i en annen Schibsted-konto»

Årsaker: Du har allerede brukt BankID-en din til å verifisere en annen Schibsted-konto. Det er kun mulig å være verifisert på én konto om gangen, og derfor vil du få denne feilmeldingen.

Hva du kan gjøre: Send oss en e-post på kundesenter@finn.no, eller kontakt oss via chat, hvor du bekrefter følgende informasjon: fullt navn, fødselsdato, og e-postadressen du er verifisert med. Hvis du ikke er sikker på hvilken e-postadresse du er verifisert på, kan du oppgi e-postadressen du forsøker å verifisere. Vi vil deretter fjerne verifiseringen og kontakte deg via e-post når dette er gjort.

 

Skjermbilde 2023-09-22 kl. 14.40.50 (1).jpg

 

Steg 3: Feil ved oppslag i folkeregisteret

Feilmelding: «Verifiseringen feilet»

Årsak:  Navnet som er registrert i din BankID er forskjellig fra det som er registrert i folkeregisteret. 

Hva du kan gjøre: Sjekk at ditt folkeregisterte navn er stavet og skrevet riktig, og rett opp i feltene på skjemaet som kommer fram. Pass på at at fornavn og etternavn havner i riktig felt. Gjør deretter oppslaget på nytt.

verifiseringoppslag.jpg


Var denne artikkelen nyttig?
3 av 18 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.