Fiks ferdig - Hvordan stoppe utbetaling

Hvis noe er galt med varen du har kjøpt med løsningen Fiks ferdig kan du utsette utbetalingen.

Etter varen er registrert som levert hos kjøper har kjøper 24 timer til å utsette utbetalingen. Du må deretter ta kontakt med selger i FINNs meldingsdialog, for å se om dere kan komme til enighet selv. Dette vil være mest effektivt.

For å utsette utbetalingen går du inn på Min FINN - Fiks Ferdig - Mine kjøp - klikk på annonsen det gjelder. Nederst på siden klikker du på Jeg har problemer med varen.

Fra varen er levert har kjøper 24 timer på å sjekke varen. Hvis varen har vesentlige feil eller mangler har kjøper mulighet til å stanse utbetalingen. Du har ikke angrerett på brukte varer, men noen årsaker for å stoppe handelen kan være:

  • At varen ikke virker hvis det ikke er opplyst om det
  • At en merkevare er falsk, men solgt som ekte
  • At du får et annet produkt enn det du har kjøpt
  • At varen er i betydelig dårligere stand enn beskrevet i annonsen
  • At varen har en annen størrelse enn hva som er oppgitt i annonsen
  • At det er mistanke om tyvegods

Ta bilder av hvordan du mottok varen, og del det med selger. Det er ikke angrerett eller returrett på brukte varer, så mulige utfall kan være at dere blir enige om avslag i pris eller retur av varen.

Hvis dere ikke kommer til enighet må du stanse betalingen permanent. Dette gjør du på samme sted som du først utsatte utbetalingen, men du klikker i stedet Jeg trenger hjelp fra kundeservice. Fyll ut skjemaet med informasjon om hva som er galt, og legg ved nødvendig dokumentasjon, og så vil vårt kundesenter behandle saken så snart som mulig. FINNs kundesenter vil da avgjøre om kjøpet skal heves eller ikke, iht. vilkår for bruk av Fiks ferdig.

Det er veldig viktig at det dokumenteres godt hva som er feil, eller annerledes enn beskrevet, så raskt som mulig etter varen er mottatt. Dette er den eneste muligheten vi har til å se og forstå hva som er galt.

Transportskade

Ved mistanke om transportskade, må kjøper stanse utbetalingen før det har gått 24 timer, og deretter melde skaden til valgt fraktleverandør umiddelbart. I tillegg er det viktig at kjøper svarer på e-post mottatt fra FINN, med saksnummeret fra fraktselskapet.

Kjøper (mottaker) varsler skade ved å kontakte riktig fraktselskap via linken under:
Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
PostNord: https://www.postnord.no/kontakt-oss/

Når fraktselskapet har behandlet saken vil de varsle FINN, og FINNs kundesenter vil ta kontakt med dere.

Mistanke om tapt pakke

Om varen ikke er levert, selv om det står at den er det, eller det har gått over en uke fra varen ble sendt, må avsender kontakte valgt fraktselskap, slik at de kan undersøke dette nærmere. Du kan kontakte valgt fraktselskap direkte via linken under. I tillegg er det viktig at du kontakter FINN med saksnummeret du får fra fraktselskapet.

Ta kontakt med valgt fraktselskap via linken under:
Helthjem:
 https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
PostNord: https://www.postnord.no/kontakt-oss/

Pakken og pakkens innhold er forsikret, men forsikringssum kan variere iht. fraktselskapenes vilkår. Pakken er derimot ikke forsikret for tyveri eller skader som oppstår før pakken er registrert som hentet, eller etter den er registrert som levert.

Dersom pakken viser seg å være tapt vil fraktselskapet opprette en erstatningssak, og FINNs kundesenter vil ta kontakt med dere.

 

Har du andre spørsmål om Fiks ferdig?

Du finner ofte stilte spørsmål om Fiks ferdig her

 


Var denne artikkelen nyttig?
2 av 50 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.