Hvis noe er galt med varen du har kjøpt med løsningen Fiks ferdig kan du utsette utbetalingen.
Etter varen er registrert som levert hos kjøper har kjøper 24 timer til å utsette utbetalingen. Du må deretter ta kontakt med selger i FINNs meldingsdialog, for å se om dere kan komme til enighet selv. Dette vil være mest effektivt.
For å utsette utbetalingen går du inn på Min FINN - Fiks Ferdig - Mine kjøp - klikk på annonsen det gjelder. Nederst på siden klikker du på Jeg har problemer med varen.
Fra varen er levert har kjøper 24 timer på å sjekke varen. Hvis varen har vesentlige feil eller mangler har kjøper mulighet til å stanse utbetalingen. Du har ikke angrerett på brukte varer, men noen årsaker for å stoppe handelen kan være:
- At varen ikke virker hvis det ikke er opplyst om det
- At en merkevare er falsk, men solgt som ekte
- At du får et annet produkt enn det du har kjøpt
- At varen er i betydelig dårligere stand enn beskrevet i annonsen
- At varen har en annen størrelse enn hva som er oppgitt i annonsen
- At det er mistanke om tyvegods
Ta bilder av hvordan du mottok varen, og del det med selger. Det er ikke angrerett eller returrett på brukte varer, så mulige utfall kan være at dere blir enige om avslag i pris eller retur av varen.
Hvis dere ikke kommer til enighet må du stanse betalingen permanent. Dette gjør du på samme sted som du først utsatte utbetalingen, men du klikker i stedet Jeg trenger hjelp fra kundeservice. Fyll ut skjemaet med informasjon om hva som er galt, og legg ved nødvendig dokumentasjon, og så vil vårt kundesenter behandle saken så snart som mulig.
Det er veldig viktig at det dokumenteres godt hva som er feil, eller annerledes enn beskrevet, så raskt som mulig etter varen er mottatt. Dette er den eneste muligheten vi har til å se og forstå hva som er galt.
Transportskade eller tapt pakke
Ved mistanke om transportskade, må du stanse utbetalingen før det har gått 24 timer, og deretter melde skaden til din valgte fraktleverandør (Helthjem eller Posten) umiddelbart.
Informasjon om hvordan du melder skade til din valgte fraktleverandør finner du her:
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Om varen ikke er levert, selv om det står at den er det, eller det har gått over en uke fra varen ble sendt, må avsender kontakte valgt fraktselskap, slik at de kan undersøke dette nærmere. Du kan kontakte valgt fraktselskap direkte via linken under.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Pakken og pakkens innhold er forsikret, men forsikringssum kan variere iht. fraktselskapenes vilkår. Pakken er derimot ikke forsikret for tyveri eller skader som oppstår før pakken er registrert som hentet, eller etter den er registrert som levert.