Fiks ferdig - Spørsmål og svar

På denne siden finner du ofte stilte spørsmål om Fiks ferdig. Se innholdsoversikt under og klikk på aktuelt emne, eller bla nedover på siden. Merk at det er noe informasjon som er spesifikk for kjøper, og noe informasjon som er spesifikk for selger. Se egne punkt for hva som skal gjøres ved fraktrelaterte problemer, samt når noe er galt med varen.

Artikkelens innhold

Spørsmål og informasjon om frakt
Krav til innpakning 
Fraktrelaterte problemer
Hvordan kontakte fraktselskapet
Betalingsrelaterte spørsmål
Generelle spørsmål om bruk av Fiks ferdig
Noe er galt med varen
Kjøper har stoppet utbetalingen
Vi har funnet en løsning
Vilkår for bruk av Fiks ferdig


Spørsmål og informasjon om frakt

Generelle spørsmål og informasjon om hva som skal gjøres ved fraktrelaterte problemer

Hva koster frakten?

Prisen på frakt avhenger av hvilken pakkestørrelse du velger, og hvilket fraktselskap pakken skal sendes med. Her er alternativene.

Liten pakke med veske

Liten pakke

Helthjem: 39 kr
Posten: 45 kr

Vekt: Opptil 5 kg

Medium pakke med kjøkkenmaskin

Medium pakke

Postnord: 99 kr
Posten: 119 kr

Vekt: Opptil 10 kg

Stor pakke med tøff guitar

Stor pakke

Postnord: 179 kr
Posten: 229 kr

Vekt: Opptil 20 kg


Things_Furniture_04 nightstand.png

Ekstra stor pakke

Posten: 319 kr

Vekt: Opptil 35 kg

PS: Kun tilgjengelig for Posten.


Hvor stor og tung kan en pakke være?

Hvor stor en pakke kan være varierer ut ifra pakkestørrelse og fraktselskap.

Liten pakke

Følgende gjelder for både Posten og Helthjem:

  • Lengde: 35 cm
  • Bredde: 25 cm
  • Dybde: 12 cm

Medium, stor og og ekstra stor pakke

For Posten gjelder:

  • Omkrets: 60 cm x 60 cm
  • Lengde: 120 cm
  • Lengde + omkrets: 360 cm

For Postnord gjelder:

  • Lengde: 120 cm
  • Lengde + omkrets: 240 cm

NB: Dersom pakken overskrider vekt og mål for valgt pakkestørrelse, kan budet avstå fra å hente pakken eller straffegebyr kan forekomme.

Det er også viktig å ha varens innpakning og dens emballasje i bakhodet når du som selger velger pakkestørrelse. Du kan lese våre tips for valg av pakkestørrelse her

 

Er pakken forsikret?

Pakken og pakkens innhold er forsikret, men forsikringssum kan variere iht. fraktselskapenes vilkår. Pakken er derimot ikke forsikret for tyveri eller skader som oppstår før pakken er registrert som hentet, eller etter den er registrert som levert. 

For Posten og Helthjem gjelder:
For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-.

For medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.

For Postnord gjelder:
For Postnord er erstatningssummen inntil 1000,- for pakker mellom 0-2 kg, og inntil 10 000,- for pakker mellom 2-20 kg.

 

Må kjøper betale frakten?

Ja. Kjøper må betale frakten, men selger kan velge å spandere frakten på kjøper når annonsen publiseres. I et slikt tilfelle betaler ikke kjøper for frakten, men fraktkostnaden trekkes fra utbetalingen til selger.

 

Hvor lang tid tar det å få pakken?

Dette vil variere ut ifra hvor i landet den sendes fra og hvor pakken skal leveres.

Det tar vanligvis 2-5 virkedager fra pakken er sendt, dersom kjøper og selger er i samme landsdel, men leveringstiden fra f.eks sør til nord vil være lengre.

Man må regne med minst en uke før pakken er fremme når den skal sendes til en annen landsdel. Du kan selv sjekke hvor lang tid det tar for akkurat din Helthjem-pakke her, din Posten-pakke her og din PostNord-pakke her.

Merk: Dersom pakken ikke skulle dukke opp innen rimelig tid er det viktig at avsender tar kontakt med fraktselskapet innen 30 dager etter pakken ble sendt.

 

Hva skjer om kjøper ikke henter pakken på utleveringsstedet innen hentefristen? Vil pakken sendes i retur til selger?

Når pakken ankommer utleveringsstedet har kjøper 7 dager på seg til å hente pakken. I denne perioden har ikke selger anledning til å booke retur. Hvis pakken ikke hentes innen fristen, vil den automatisk sendes tilbake til selger hvis du ikke utsetter hentefristen. Kjøper vil bli belastet for handelen og selger vil få utbetalt pengene. Dersom varen skulle gå tapt i forbindelse med en retur grunnet manglende avhenting, og selger allerede har fått pengene for varen, har ikke selger krav på erstatning for den tapte varen.

Hva skjer om pakken returneres pga. manglende merking på dør/postkasse, eller feil/ufullstendig adresse?

Dersom varen returneres til selger fordi kjøper ikke har merket dør eller postkasse, adressen er ufullstendig eller feil, eller annet fra kjøpers side som forårsaker at pakken ikke kan leveres, vil kjøper belastes for handelen og pengene utbetales til selger.

Særskilt informasjon for deg som er kjøper


Hvorfor må jeg hente pakken min på Posten/utleveringssted når den er bestilt med Helthjem?

Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting og levering på dørmatte/i postkasse. Hvis du ikke har dekning på adressen din vil du likevel kunne motta pakken, men den må hentes på nærmeste utleveringssted. Er det andre grunner til at pakken ikke kan leveres hjem vil den også leveres til nærmeste utleveringssted.

 

Særskilt informasjon for deg som er selger


Hvordan sende en pakke?

Hvordan pakken skal sendes vil avhenge av hvilken pakkestørrelse du har valgt, samt hvilket fraktselskap pakken skal sendes med. Etter selger har valgt kjøper blir selger tatt gjennom en prosess hvor man fyller ut sin adresse, og når pakken skal sendes. Kjøper har alt lagt inn sine detaljer, så det slipper selger å tenke på. Varen må pakkes inn forsvarlig i egnet emballasje. 

All informasjon om sending finner du på handelens statusside via Min FINN -> Fiks ferdig

Helthjem 

Liten pakke

  • Små pakker som sendes med Helthjem sendes hjemmefra, og selger får beskjed om pakken skal legges på dørmatte eller i postkasse. Pakken må legges ut til angitt tidspunkt.

Posten 

Liten pakke

  • Små pakker som sendes med Posten kan enten legges i postkassen på angitt dato eller leveres til angitt leveringssted innen fristen. Merk at opphenting i postkasse kun er mulig dersom dette ble valgt når sendingen ble bestilt. Hos Posten er den første avtalen om opphenting som er inkludert, og at Posten krever et gebyr dersom man må endre dato eller bestille ny opphenting fordi pakken ikke ble lagt ut i tide.

Medium, stor og ekstra stor pakke

  • Større pakker som sendes med Posten må alltid leveres inn til valgfritt Posten innleveringssted. Du får en QR-kode som må fremvises til de ansatte, og så vil de printe sendingsetiketten og feste denne på pakken for deg. Vi oppfordrer alltid til å be om en kvittering på at pakken er innlevert. 

PostNord 

Medium og stor pakke

Alle pakker som sendes med PostNord må leveres inn til et valgfritt PostNord innleveringssted, og du får en sendingskode som tilhører pakken. Pakken må leveres til de ansatte som vil printe en sendingsetikett for deg, og feste denne på pakken. Vi oppfordrer alltid til å be om en kvittering på at pakken er innlevert. 

 

Jeg har bestilt feil pakkestørrelse. Hva gjør jeg?

Hvis du finner ut etter bestilling av pakke, at det var feil størrelse kan du gå inn og endre valg av pakke frem til du har fått noen kjøpsforespørsler.

Hvis du derimot allerede har akseptert en kjøpsforespørsel, kan ikke pakkestørrelsen endres. Da må du kontakte kjøper og gi beskjed om dette, og deretter kansellere handelen, og opprette ny annonse med riktig pakkestørrelse. Kjøper må deretter legge inn ny kjøpsforespørsel.

Du som selger kan kansellere handelen via Min FINN -> Fiks ferdig. Klikk på aktuell handel, og "Kanseller" nede til høyre. 

 

Jeg har ikke mulighet for Helthjem der jeg bor. Hva gjør jeg?

Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting med Helthjem. Du kan likevel bruke Fiks ferdig ved å sende med Posten eller Postnord. Dersom du velger Posten og de ikke kan hente på din adresse kan du levere inn pakken på et Posten innleveringssted.

 

Pakken kom aldri frem til kjøper. Hva gjør jeg?

Om pakken ikke har kommet fram til kjøper innen 30 dager må du som avsender kontakte fraktselskapet som ble benyttet slik at de kan undersøke dette nærmere.

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://www.postnord.no/kontakt-oss

Dersom pakken viser seg å være tapt vil fraktselskapet opprette en erstatningssak.

 

Pakken min er for stor til å sendes med Helthjem eller Posten

Hvis pakken du skal sende er tyngre enn 5 kg og/eller større enn en klassisk skoeske, kan den ikke sendes med liten pakke, som sendes med Helthjem eller Posten (les mer om pakkestørrelser over). Pakken må da sendes med medium eller stor pakke via Posten eller PostNord, alternativt ekstra stor pakke via Posten. Pakken må da leveres inn til angitt innleveringssted iht. valgt fraktselskap. Kjøper vil få beskjed når pakken er klar til å hentes på sitt nærmeste utleveringssted.

 

Pakken min er innenfor målene og under 5kg, men får ikke plass i postkassen. Hva gjør jeg?

Dersom pakken ikke passer i postkassen bør du først dobbeltsjekke at målene ikke er for store. Hvis pakken er innenfor målene for liten pakke og du skal sende pakken med Helthjem må du ta kontakt med fraktselskapet for å avklare om de kan hente den likevel, eller om det kan løses på en annen måte. Hvis ikke må du kansellere handelen, opprette ny annonse med en større pakkestørrelse, og så levere inn pakken på gjeldende innleveringssted.

 

Jeg har mottatt en faktura fra fraktselskapet

Dersom du har mottatt en faktura i forbindelse med handelen din må du ta kontakt med fraktselskapet som har sendt deg denne. Selger er ansvarlig for at pakken som sendes med Fiks ferdig har korrekt mål og vekt. Dersom pakken overskrider vekt og mål for valgt pakkestørrelse, kan budet avstå fra å hente pakken eller straffegebyr kan forekomme.


Krav til innpakning

For å unngå skader på det du skal sende, er det viktig med god innpakning. Din pakke blir sendt sammen med andre tyngre pakker og blir håndtert av maskiner, ganske likt som bagasjebåndet på en flyplass.

Riktig innpakking betyr redusert risiko for skader og forsinkelser, og er også en forutsetning for å få erstatning ved eventuell skade. Det er selger som har ansvaret for at innholdet i sendingen er forsvarlig innpakket. Tungt innhold krever stiv og solid ytre emballasje.

Enkel huskeliste - Slik pakker du inn

  • Bruk en pappeske som er litt større enn det du skal sende
  • Rull gjenstanden inn i bobleplast eller avispapir
  • Legg bobleplast og avispapir over, under og på sidene av varen
  • Sjekk at innholdet ikke beveger seg når du rister på pakken
  • Lukk pakken godt med ordentlig pakketape

Det er også viktig å ha varens innpakning og emballasje i bakhodet når du som selger velger hvilken pakkestørrelse pakken skal sendes med. Du kan lese våre tips for valg av pakkestørrelse her.


Fraktrelaterte problemer

Informasjon om hva som skal gjøres dersom det har oppstått problemer relatert til frakt

Vi mistenker at pakken er tapt. Hva gjør vi?

Dersom pakken ikke skulle dukke opp innen rimelig tid er det viktig at avsender (selger) tar kontakt med fraktselskapet innen 30 dager etter pakken ble sendt. 

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://www.postnord.no/kontakt-oss 

 

Pakken har blitt ødelagt under frakt. Hva gjør vi?

Dersom pakken er ødelagt under frakt må utbetaling stanses, og så må fraktselskapet kontaktes umiddelbart. Dette er mottaker (kjøper) sitt ansvar.

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://my.postnord.no/personal-claim 

Du kan ha krav på erstatning dersom varen du har mottatt er skadet under transport, og så lenge du tar kontakt så snart du ser at varen er skadet. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning.

Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter. Dette er fordi pakkene sorteres maskinelt, og må tåle belastning fra andre pakker. Skjøre gjenstander krever derfor ekstra god emballering.

 

Pakken har blitt forvekslet under frakt. Hva gjør vi?

Dersom pakken har blitt forvekslet under frakt må utbetaling stanses, og så må mottaker (kjøper) kontakte fraktselskapet umiddelbart. Om det viser seg at pakken mistenkes å være forsvunnet må avsender (selger) kontakte fraktselskapet for å søke om erstatning.

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://www.postnord.no/kontakt-oss 

 

Jeg har ikke fått pakken min selv om jeg har fått melding om at den er levert. Hva gjør jeg?

Sjekk både postkassen og dørmatten din. Et godt tips kan også være å kikke på dørmatten hos naboen din. Hvis du ikke kan finne pakken din, ta kontakt med fraktselskapet som leverte pakken.

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://www.postnord.no/kontakt-oss 



Hvordan kontakte fraktselskapet?

Ved fraktrelaterte spørsmål, eller i tilfeller hvor det mistenkes fraktrelaterte problemer (f.eks. transportskader, at en pakke er forvekslet av fraktselskapet, eller at pakken mistenkes å være tapt under transport) må fraktselskapet varsles så fort som mulig. 

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://www.postnord.no/kontakt-oss


Betalingsrelaterte spørsmål


Hvis du er kjøper


Hva er Trygg betaling?

Dette er avgiften du betaler for å bruke tjenesten Fiks Ferdig, og som sikrer at pengene dine er trygt plassert, inntil du har mottatt varen din og ser at alt er i orden. Denne avgiften varierer ut ifra varens pris. Avgiften refunderes ikke.

 

Må jeg bruke Trygg betaling?

Ja. Dette er avgiften du betaler for å bruke Fiks Ferdig.

 

Må jeg betale prisen som står i annonsen?

Nei. Du kan selv legge inn et annet bud enn det som står i annonsen, så er det opp til selger om budet godtas eller ikke. Du kan endre prisen ved å redigere "Pris for vare" under Din forespørsel.

Eksempel: 

mceclip0.png

 

Jeg fikk ikke kjøpe, hvordan får jeg pengene tilbake?

Når du legger inn en kjøpsforespørsel blir pengene kun reservert på din konto, de blir ikke trukket fra din konto. Reservasjonen oppheves hvis du ikke blir valgt som kjøper. 

 

Hva er Adyen?

Adyen er navnet på betalingsløsningen som FINN bruker. Der ligger pengene trygt før de utløses fra kjøper til selger. Når du får utbetalt penger for handelen vil du se at pengene kommer fra Adyen N.V i nettbanken din. 

 

Når blir pengene trukket fra min konto når jeg betaler med Vipps eller kort?

Når du legger inn kjøpsforespørsel reserveres pengene inntil selger har godkjent forespørselen.  Pengene er trygge hos FINN inntil du har mottatt pakken din. Pengene utbetales til selger 24 timer etter du har mottatt pakken din. 

 

Hvis du er selger


Når får jeg pengene mine?

Etter varen er levert har kjøper 24 timer på seg til å se at alt er i orden, deretter vil pengene utbetales til selger. Det vil stå en estimert utbetalingsdato under Min FINN -> Fiks ferdig. Sørg for at riktig kontonummer er registrert. Dette gjør du via Min FINN -> Betaling -> Betalingsinformasjon.

Det vil normalt 2-5 virkedager før pengene er synlig på konto. Det betyr at hvis transaksjonen skjer i en helg kan det ta litt lenger tid.

 

Får jeg pengene mine på Vipps?

Nei. Hvis kjøper betaler via Vipps, utbetales pengene direkte til kontoen du har registrert på din Vipps-bruker. Det vil ikke komme noen varsling i Vipps-appen.

 

Hvor er pengene mine før de kommer inn til meg som selger?

FINN holder pengene hos en tredjepart, vår betalingspartner Adyen, helt til vi vet at handelen er trygt gjennomført, og alt er i orden med varen kjøper har mottatt. På denne måten er det sikkert både for kjøper og selger i tilfelle noe skulle gå galt.


Generelle spørsmål om bruk av Fiks ferdig

Informasjon relater til bruk av tjenesten

Hvor kan jeg se status på handelen min?

Dette gjøre du via Min FINN -> Fiks ferdig. Her kan du administrere bud, se hentekode, se status på sending og utbetaling. Det er også her du finner alt av relevant informasjon om handelen.

Skjermbilde 2022-08-23 kl. 10.52.44.png

Hvis du er kjøper


Jeg la inn kjøpsforespørsel, men fikk ikke kjøpe. Hvorfor skjedde dette?

Selger får ofte flere henvendelser og kan selv velge hvem de vil selge til. Årsaken til at noen blir valgt kan eksempelvis være at de la inn kjøpsforespørsel før deg, eller at de la inn en høyere pris.

Pengene som er reservert for handelen vil umiddelbart bli tilgjengelig på kontoen din hvis kjøpsforespørselen blir avvist. Det samme gjelder hvis kjøpsforespørselen hverken blir godtatt eller avvist etter 48 timer.

 

Kan jeg trekke kjøpsforespørselen min?

Frem til selger har godkjent kan du når som helst trekke kjøpsforespørselen din.

Dette gjør ved å gå til Min FINN -> Fiks ferdig, klikker på annonsen dette gjelder.

Nederst på siden vil du da se Trekk forespørsel. 

Klikker du på 'Trekk forespørsel' kanselleres forespørselen din, og du vil få tilbake pengene du har betalt inn.

 

Hvis du er selger


Jeg har bestilt feil pakkestørrelse. Hva gjør jeg da?

Hvis du finner ut etter bestilling av pakke, at det var feil størrelse kan du gå inn og endre valg av pakke frem til du har fått noen kjøpsforespørsler.

Hvis du derimot allerede har akseptert en kjøpsforespørsel, kan ikke pakkestørrelsen endres. Da må du kontakte kjøper og gi beskjed om dette, og deretter kansellere handelen, og opprette ny annonse med riktig pakkestørrelse. Kjøper må deretter legge inn ny kjøpsforespørsel.

Du som selger kan kansellere handelen via Min FINN -> Fiks ferdig. Klikk på aktuell handel, og "Kanseller" nede til høyre. 

 

Kan jeg selge hva som helst fra Torget-kategoriene med Fiks ferdig?

Nei. Vi har fire ulike pakkestørrelser der den største stopper på 35 kg, med maksimal lengde på 120 cm, og omkrets på maksimalt 240 cm.

Dette betyr at varer som kjøleskap, vaskemaskin, sofa, seng og andre store møbler og varer ikke kan selges via Fiks, ferdig. Slike varer på selges på annen måte med henting av vare eller annen type transport.

Dyr kan selvsagt heller ikke sendes via Fiks, ferdig.

Velger du å sende en vare som er større eller tyngre enn tillatt mål/vekt vil du kunne risikere å motta faktura med straffegebyr fra fraktselskapet, eller at pakken ikke sendes, og handelen kanselleres. 

 

Kan jeg benytte meg av Fiks ferdig på samme annonse flere ganger? 

Nei, du kan kun benytte deg av Fiks ferdig én gang per annonse, etter du har akseptert et bud vil "kjøp med fiks ferdig" knappen bli borte fra annonsen. Om du ønsker å selge flere varer med Fiks ferdig må du lage en ny annonse. Det blir generert en unik kode/fraktetikett til annonsen din ved bestilling. Denne koden/fraktetikett gjelder for én kolli.


Noe er galt med varen


Hvis du er kjøper


Varen er ikke som beskrevet i annonsen. Hva gjør jeg?

Dersom noe er galt med varen må du utsette betalingen innen 24 timer fra pakken er mottatt. Dette gjøres ved å trykke på "Jeg har problemer med varen" inne på statussiden for aktuell handel, som du finner ved å gå til Min FINN -> Fiks ferdig. Betalingen blir da utsatt i 10 dager.

Ettersom handelen er en avtale mellom kjøper og selger, er det i all hovedsak opp til partene å finne en løsning. Kjøper må derfor ta bilder og/eller video av varen og varens innpakning, og forklare hva som er galt, og selger må ta stilling til kjøpers klage.

Les mer om dine plikter som kjøper her: Klage på vare - Kjøper

Blir dere ikke enige kan betalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundeservice", og FINN vil avgjøre saken. Når betalingen stoppes må det skrives en forklaring av hva som er galt, og alt av relevant dokumentasjon legges ved. Vi tar som hovedregel ikke hensyn til ettersendt informasjon eller dokumentasjon, med mindre vi ber om dette. Du plikter da å imøtekomme krav og frister satt av FINN.

 

Pakken har blitt ødelagt under frakt. Hva gjør vi?

Dersom pakken er ødelagt under frakt må utbetaling stanses, og så må mottaker (kjøper) kontakte fraktselskapet umiddelbart.

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://my.postnord.no/personal-claim 

Du kan ha krav på erstatning dersom varen du har mottatt er skadet under transport, og så lenge du tar kontakt så snart du ser at varen er skadet. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning.

Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter. Dette er fordi pakkene sorteres maskinelt, og må tåle belastning fra andre pakker. Skjøre gjenstander krever derfor ekstra god emballering.

 

Varen passet ikke og jeg vil sende den tilbake. Kan jeg det?

Nei. Når man handler via FINN har man ingen returmulighet, med mindre varen vesentlig fra det som er avtalt, da kjøp mellom privatpersoner ikke gir noen form for angrerett eller åpent kjøp.

Vi oppfordrer deg til å kontakte selger direkte for å høre om dere kan finne en løsning, men dersom selger ikke ønsker dette vil pengene utbetales til selger som vanlig.


Kjøper har stoppet utbetalingen


Hvis du er selger

Kjøper har stoppet utbetalingen. Hva skjer nå?

Etter at kjøperen har mottatt pakken, har hen 24 timer på seg til å utsette betalingen hvis det er noe galt med varen eller den er en annen enn beskrevet i annonsen. Hvis dette skjer får kjøper beskjed om å ta kontakt med deg for å forklare hva som har skjedd, og sende bilder/video av varen.

Ettersom handelen er en avtale mellom kjøper og selger, er det i all hovedsak opp til partene å finne en løsning. Kjøper må derfor ta bilder og/eller video av varen og varens innpakning, og forklare hva som er galt, og selger må ta stilling til kjøpers klage.

Les mer om dine plikter som selger her: Klage på vare - Selger

Blir dere ikke enige kan betalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundeservice", og FINN vil avgjøre saken. Når betalingen stoppes må det skrives en forklaring av hva som er galt, og alt av relevant dokumentasjon legges ved. Vi tar som hovedregel ikke hensyn til ettersendt informasjon eller dokumentasjon, med mindre vi ber om dette. Du plikter da å imøtekomme krav og frister satt av FINN.

 

Pakken har blitt ødelagt under frakt. Hva gjør vi?

Dersom pakken er ødelagt under frakt må utbetaling stanses, og så må mottaker (kjøper) kontakte fraktselskapet umiddelbart.

Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss 
Posten: https://www.posten.no/kundeservice 
PostNord: https://my.postnord.no/personal-claim 

Du kan ha krav på erstatning dersom varen du har mottatt er skadet under transport, og så lenge du tar kontakt så snart du ser at varen er skadet. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning.

Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter. Dette er fordi pakkene sorteres maskinelt, og må tåle belastning fra andre pakker. Skjøre gjenstander krever derfor ekstra god emballering.


Vi har funnet en løsning

Informasjon om hva som skal gjøres dersom dere har blitt enige om en løsning

Vi har blitt enige om at varen skal returneres. Hva gjør vi?

Blir dere enige om at varen skal returneres må dere selv bestille returfrakt, og avtale hvem som betaler. Varen må returneres med sporing.

Videre må dere gi oss beskjed om hva dere har blitt enige om ved via "Vi har funnet en løsning" på statussiden. Her velger du "Annen løsning". Legg ved informasjon om hva dere har avtalt, og sporingsnummeret på retursendingen.

Statussiden for handelen finner du ved å gå til Min FINN -> Fiks ferdig.

Ved enighet om at varen skal returneres vil kjøpesummen refunderes til kjøper når varen er returnert og godkjent av selger. 

 

Vi har blitt enige om at pengene skal fordeles

Blir dere enige om at pengene i handelen skal fordeles, eller utbetales til en av dere, gjøres dette via "Vi har funnet en løsning" på statussiden for handelen. Her kan dere foreslå en fordeling av pengene, eller utbetale pengene til kjøper eller selger i sin helhet.

Statussiden for handelen finner du ved å gå til Min FINN -> Fiks ferdig.

Om pengene skal fordeles vil det sendes en forespørsel til motparten i handelen, som må aksepteres. Dersom forespørselen ikke aksepteres vil pengene utbetales til selger automatisk etter perioden på 10 dager er utgått. Det er derfor viktig at kjøper stanser betalingen permanent dersom selger ikke aksepterer løsningen, eller dere av andre årsaker ikke kommer til enighet. 


Vilkår for bruk av Fiks ferdig

Du finner vilkår for bruk av Fiks ferdig her: Spesifikke regler for Fiks ferdig

 

Trenger du mer hjelp?

Finner du ikke svar på spørsmålet ditt kan du ta kontakt med vår kundeservice på chat, hvor du også får bistand fra vår chatbot GUNN, eller via vårt kontaktskjema. Du finner både chat og kontaktskjema her


Var denne artikkelen nyttig?
7 av 61 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.