Postoppkrav er ikke en sikker måte å løse utfordringen med distanse mellom kjøper og selger. Det eneste kjøper vet er at man får noe tilsendt i posten, men ikke hva. Som selger kan du risikere at kjøperen ikke henter ut varen i tide, og du må stå for kostnaden for forsendelsen. Det er med andre ord ikke en sikker metode for handel. Når det gjelder ting som sporing og forsikring viser vi til Posten sine bestemmelser.
Som alternativ til postoppkrav og forhåndsbetaling anbefaler vi at brukere på FINN benytter seg av tjenesten Fiks Ferdig. Da tar vi hånd om sending og betaling, slik at kjøper sikres å få riktig vare, og selger sikres å få betalt for varen. Du kan lese mer om Fiks Ferdig her.
Bor kjøper og selger i nærheten av hverandre anbefaler vi at overlevering og betaling skjer ved personlig oppmøte, slik at varen kan inspiseres før overlevering, og selger kan sikre at varen betales for i det kjøper overtar varen.
Om man er forhindret fra å møte personlig og ønsker å gjennomføre en handel likevel, er det noen ting man bør gjøre. Undersøk om kjøper/selger har verifisert bruker, og be eventuelt om at han/hun gjør dette før dere inngår en handel. Når man verifiserer brukeren sin på FINN gjøres dette med BankID, og FINN vet identiteten til brukeren. Det kan også være lurt å se om vedkommende har fått gode eller dårlige vurderinger av tidligere kjøpere, og se på hvor lenge vedkommende har vært på FINN.
Anbefaler dere bruk av Postoppkrav?
Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.