Som markedsplass lever vi av at brukerne har tillit til hverandre, og til oss som tjeneste. Selv om alle har et selvstendig ansvar for måten de opptrer på når de annonserer eller er i kontakt med andre brukere av FINN, forsøker vi alltid å tilrettelegge for at flest mulig av handlene blir gjennomført uten problemer og i en god tone. Dette er hvordan vi jobber:
- Vi har et dedikert sikkerhetsteam, som undersøker tips, svarer på spørsmål fra brukere og følger med på unormal aktivitet på FINN.no. Vi får også god hjelp fra mange engasjerte brukere med spesialkompetanse på alt fra piratkopierte kikkertsikter til ulovlig hundeimport.
- Anti-svindel systemer som gjør at vi stanser flesteparten av svindelforsøkene før de når frem til brukerne våre. Annonsene går gjennom en annonsekontroll, hvor de enten er en teknisk analyse eller en manuell granskning for å sikre at annonsene er i samsvar med våre annonseregler, samt ulike støttesystemer som hjelper til med risikovurderinger og til å holde uønskede personer borte fra tjenestene våre.
- De aller fleste svindelforsøk kan unngås ved å bruke sunn fornuft, og for å hjelpe brukerne våre har vi utarbeidet Retningslinjer for trygg netthandel, som gir råd og tips om hvordan man kan handle trygt på FINN.
- FINN samarbeider med en lang rekke aktører for å avdekke straffbare forhold og for å sikre at annonsene er i samsvar med lover og forskrifter.