Hvis du er kjøper
Hva koster frakten?
Prisen på frakt avhenger av hvilken pakkestørrelse du velger, og hvilket fraktselskap pakken skal sendes med. Her er alternativene.
Liten pakke
Helthjem: 39 kr
Posten: 45 kr
Vekt: Opptil 5 kg
Medium pakke
Postnord: 99 kr
Posten: 119 kr
Vekt: Opptil 10 kg
Stor pakke
Postnord: 179 kr
Posten: 229 kr
Vekt: Opptil 20 kg
Ekstra stor pakke
Posten: 319 kr
Vekt: Opptil 35 kg
PS: Kun tilgjengelig for Posten.
Viktig informasjon om pakkestørrelser og tillatte mål
Hvor stor en pakke kan være varierer ut ifra pakkestørrelse og fraktselskap.
Liten pakke
Følgende gjelder for både Posten og Helthjem:
- Lengde: 35 cm
- Bredde: 25 cm
- Dybde: 12 cm
Medium, stor og og ekstra stor pakke
For Posten gjelder:
- Omkrets: 60 cm x 60 cm
- Lengde: 120 cm
- Lengde + omkrets: 360 cm
For Postnord gjelder:
- Lengde: 120 cm
- Lengde + omkrets: 240 cm
NB: Dersom pakken overskrider vekt og mål for valgt pakkestørrelse, kan budet avstå fra å hente pakken eller straffegebyr kan forekomme.
Er pakken forsikret?
Pakken og pakkens innhold er forsikret, men forsikringssum kan variere iht. fraktselskapenes vilkår. Pakken er derimot ikke forsikret for tyveri eller skader som oppstår før pakken er registrert som hentet, eller etter den er registrert som levert.
For Posten og Helthjem gjelder:
For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-.
For medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.
For Postnord gjelder:
For Postnord er erstatningssummen inntil 1000,- for pakker mellom 0-2 kg, og inntil 10 000,- for pakker mellom 2-20 kg.
Hvordan regner man ut omkrets
For å finne omkretsen på en pakke legger du sammen lengden av de korteste sidene på pakken din. Legg summen av dette sammen med lengden på pakken.
Eksempel: Dersom en rektangulær pakke er 20 cm bred, 10 cm høy og 60 cm lang blir målene 20+20+10+10+60=120 cm. Lengde + omkrets er dermed 120 cm
Må kjøper betale frakten?
Ja. Hvis du handler via Fiks, ferdig er det alltid kjøper som betaler frakt.
Hva er Trygg betaling?
Dette er avgiften du betaler for å bruke tjenesten Fiks Ferdig, og som sikrer at pengene dine er trygt plassert, inntil du har mottatt varen din og ser at alt er i orden. Denne avgiften varierer ut ifra varens pris. Avgiften refunderes ikke.
MÅ jeg bruke Trygg betaling?
Ja. Dette er avgiften du betaler for å bruke Fiks Ferdig.
MÅ jeg betale prisen som står i annonsen?
Nei. Du kan selv legge inn et annet bud enn det som står i annonsen, så er det opp til selger om budet godtas eller ikke. Du kan endre prisen ved å redigere "Pris for vare" under Din forespørsel.
Eksempel:
Jeg la inn kjøpsforespørsel, men fikk ikke kjøpe. Hvorfor skjedde dette?
Selger får ofte flere henvendelser og kan selv velge hvem de vil selge til. Årsaken til at noen blir valgt kan eksempelvis være at de la inn kjøpsforespørsel før deg, eller at de la inn en høyere pris.
Pengene som er reservert for handelen vil umiddelbart bli tilgjengelig på kontoen din hvis kjøpsforespørselen blir avvist. Det samme gjelder hvis kjøpsforespørselen hverken blir godtatt eller avvist etter 48 timer.
Jeg fikk ikke kjøpe, hvordan får jeg pengene tilbake?
Når du legger inn en kjøpsforespørsel på "Kjøp med Fiks ferdig" - blir pengene kun reservert på din konto, de blir ikke trukket fra din konto. Reservasjonen oppheves hvis du ikke blir valgt som kjøper.
Kan jeg trekke kjøpsforespørselen min?
Frem til selger har godkjent kan du når som helst trekke kjøpsforespørselen din.
Dette gjør ved å gå til Min FINN - Fiks ferdig, klikker på annonsen dette gjelder.
Nederst på siden vil du da se Trekk forespørsel.
Klikker du på 'Trekk forespørsel' kanselleres forespørselen din, og du vil få tilbake pengene du har betalt inn.
Hva er Adyen?
Adyen er navnet på betalingsløsningen som FINN bruker. Der ligger pengene trygt før de utløses fra kjøper til selger.
Når du får utbetalt penger for handelen vil du se at pengene kommer fra Adyen N.V i nettbanken din.
Når blir pengene trukket fra min konto når jeg betaler med Vipps eller kort?
Når du legger inn kjøpsforespørsel reserveres pengene inntil selger har godkjent forespørselen. Pengene er trygge hos FINN inntil du har mottatt pakken din. Pengene utbetales til selger 24 timer etter du har mottatt pakken din.
Hvor lang tid tar det å få pakken?
Dette vil variere ut ifra hvor i landet den sendes fra og hvor pakken skal leveres.
Det tar vanligvis 2-5 virkedager fra pakken er sendt, dersom kjøper og selger er i samme landsdel, men leveringstiden fra f.eks sør til nord vil være lengre.
Man må regne med minst en uke før pakken er fremme når den skal sendes til en annen landsdel. Du kan selv sjekke hvor lang tid det tar for akkurat din Helthjem-pakke her, din Posten-pakke her og din PostNord-pakke her.
Merk: Dersom pakken ikke skulle dukke opp innen rimelig tid er det viktig at avsender tar kontakt med fraktselskapet innen 30 dager etter pakken ble sendt.
Jeg mistenker at pakken er tapt. Hva gjør jeg?
Dersom pakken ikke skulle dukke opp innen rimelig tid er det viktig at avsender tar kontakt med fraktselskapet innen 30 dager etter pakken ble sendt.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Jeg har ikke fått pakken min selv om jeg har fått melding om at den er levert. Hva gjør jeg?
Sjekk både postkassen og dørmatten din. Et godt tips kan også være å kikke på dørmatten hos naboen din. Hvis du ikke kan finne pakken din, ta kontakt med fraktselskapet som leverte pakken.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Varen er ikke som beskrevet i annonsen. Hva gjør jeg?
Dersom noe er galt med varen må du utsette betalingen innen 24 timer fra pakken er mottatt. Dette gjøres ved å trykke på "Jeg har problemer med varen" inne på statussiden for aktuell handel, som du finner ved å gå til Min FINN -> Fiks ferdig. Betalingen blir da utsatt i 10 dager.
Ettersom handelen er en avtale mellom kjøper og selger, er det i all hovedsak opp til partene å finne en løsning. Kjøper må derfor ta bilder og/eller video av varen og varens innpakning, og forklare hva som er galt, og selger må ta stilling til kjøpers klage.
Les mer om dine plikter som kjøper her: Klage på vare - Kjøper
Blir dere ikke enige kan betalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundeservice", og FINN vil avgjøre saken. Når betalingen stoppes må det skrives en forklaring av hva som er galt, og alt av relevant dokumentasjon må legges ved. Vi tar som hovedregel ikke hensyn til ettersendt informasjon eller dokumentasjon, med mindre vi ber om dette. Du plikter da å imøtekomme krav og frister satt av FINN.
Pakken har blitt ødelagt under frakt. Hva gjør jeg?
Dersom pakken er ødelagt under frakt må utbetaling stanses, og så må fraktselskapet kontaktes umiddelbart.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Du kan ha krav på erstatning dersom varen du har mottatt er skadet under transport, og så lenge du tar kontakt så snart du ser at varen er skadet. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning.
Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter. Dette er fordi pakkene sorteres maskinelt, og må tåle belastning fra andre pakker. Skjøre gjenstander krever derfor ekstra god emballering.
Varen passet ikke og jeg vil sende den tilbake. Kan jeg det?
Nei. Når man handler via FINN har man ingen returmulighet, med mindre varen vesentlig fra det som er avtalt, da kjøp mellom privatpersoner ikke gir noen form for angrerett eller åpent kjøp.
Vi oppfordrer deg til å kontakte selger direkte for å høre om dere kan finne en løsning, men dersom selger ikke ønsker dette vil pengene utbetales til selger som vanlig.
Hvorfor må jeg hente pakken min på Posten/utleveringssted når den er bestilt med Helthjem?
Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting og levering på dørmatte/i postkasse. Hvis du ikke har dekning på adressen din vil du likevel kunne motta pakken, men den må hentes på nærmeste utleveringssted. Er det andre grunner til at pakken ikke kan leveres hjem vil den også leveres til nærmeste utleveringssted.
Hva skjer om pakken ikke hentes på utleveringsstedet innen hentefristen? Vil pakken sendes i retur til selger?
Når pakken ankommer utleveringsstedet har du 7 dager på deg til å hente pakken. I denne perioden har ikke Selger anledning til å booke retur. Hvis pakken ikke hentes innen fristen, vil den automatisk sendes tilbake til selger hvis du ikke utsetter hentefristen. Kjøper vil bli belastet for handelen og selger vil få utbetalt pengene. Dersom varen skulle gå tapt i forbindelse med en retur grunnet manglende avhenting, og selger allerede har fått pengene for varen, har ikke selger krav på erstatning for den tapte varen.
Hva skjer om pakken returneres pga. manglende merking på dør/postkasse, eller feil/ufullstendig adresse?
Dersom varen returneres til selger fordi kjøper ikke har merket dør eller postkasse, adressen er ufullstendig eller feil, eller annet fra kjøpers side som forårsaker at pakken ikke kan leveres, vil kjøper belastes for handelen og pengene utbetales til selger.
Hvis du er selger
Hvordan sender jeg en pakke fra mitt hjem?
Etter du har valgt kjøper blir du tatt gjennom en prosess hvor du fyller ut din adresse, og når du vil legge ut pakke. Kjøper har alt lagt inn sine detaljer, så det slipper du å tenke på!
Pakk pakken forsvarlig i egnet emballasje og skriv koden du mottar tydelig på pakken.
For pakker som sendes med Helthjem får du beskjed om pakken skal legges på dørmatte eller i postkasse. Pakken må legges ut til angitt tidspunkt.
Pakker som sendes med Posten må legges i postkassen din på angitt dato eller leveres til angitt leveringssted innen fristen. Merk at det hos Posten kun er den første avtalen om opphenting som er inkludert, og at Posten krever et gebyr dersom du må endre dato eller bestille ny opphenting fordi pakken ikke ble lagt ut i tide.
Pakken hentes av et bud eller postbud og du får en bekreftelse fra fraktselskapet når pakken er hentet.
Er pakken forsikret?
Pakken og pakkens innhold er forsikret, men forsikringssum kan variere iht. fraktselskapenes vilkår. Pakken er derimot ikke forsikret for tyveri eller skader som oppstår før pakken er registrert som hentet, eller etter den er registrert som levert.
For Posten og Helthjem gjelder:
For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-.
For medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.
For Postnord gjelder:
For Postnord er erstatningssummen inntil 1000,- for pakker mellom 0-2 kg, og inntil 10 000,- for pakker mellom 2-20 kg.
Jeg har bestilt feil pakkestørrelse. Hva gjør jeg da?
Hvis du finner ut etter bestilling av pakke, at det var feil størrelse kan du gå inn og endre valg av pakke frem til du har fått noen kjøpsforespørsler.
Hvis du derimot allerede har akseptert en kjøpsforespørsel, kan ikke pakkestørrelsen endres. Da må du kontakte kjøper og gi beskjed om dette, og deretter kansellere handelen, og opprette ny annonse med riktig pakkestørrelse. Kjøper må deretter legge inn ny kjøpsforespørsel.
Du som selger kan kansellere handelen via Min FINN og Fiks ferdig. Klikk på aktuell handel, og "Kanseller" nede til høyre.
Kan jeg selge hva som helst fra Torget-kategoriene med Fiks ferdig?
Nei. Vi har fire ulike pakkestørrelser der den største stopper på 35 kg, med maksimal lengde på 120 cm, og omkrets på maksimalt 240 cm.
Dette betyr at varer som kjøleskap, vaskemaskin, sofa, seng og andre store møbler og varer ikke kan selges via Fiks, ferdig. Slike varer på selges på annen måte med henting av vare eller annen type transport.
Dyr kan selvsagt heller ikke sendes via Fiks, ferdig.
Velger du å sende en vare som er større eller tyngre enn tillatt mål/vekt vil du kunne risikere å motta faktura med straffegebyr fra fraktselskapet, eller at pakken ikke sendes, og handelen kanselleres.
Kan jeg benytte meg av Fiks ferdig på samme annonse flere ganger?
Nei, du kan kun benytte deg av Fiks ferdig én gang per annonse, etter du har akseptert et bud vil "kjøp med fiks ferdig" knappen bli borte fra annonsen. Om du ønsker å selge flere varer med Fiks ferdig må du lage en ny annonse.
Det blir generert en unik kode/fraktetikett til annonsen din ved bestilling. Denne koden/fraktetikett gjelder for én kolli.
Når får jeg pengene mine?
Etter varen er levert har kjøper 24 timer på seg til å se at alt er i orden, deretter vil pengene utbetales til selger. Det vil stå en estimert utbetalingsdato under Min FINN og Fiks ferdig.
Det vil normalt 2-5 virkedager før pengene er synlig på konto. Det betyr at hvis transaksjonen skjer i en helg kan det ta litt lenger tid.
Kjøper har stoppet utbetalingen. Hva skjer nå?
Etter at kjøperen har mottatt pakken, har hen 24 timer på seg til å utsette betalingen hvis det er noe galt med varen eller den er en annen enn beskrevet i annonsen. Hvis dette skjer får kjøper beskjed om å ta kontakt med deg for å forklare hva som har skjedd, og sende bilder/video av varen.
Ettersom handelen er en avtale mellom kjøper og selger, er det i all hovedsak opp til partene å finne en løsning. Kjøper må derfor ta bilder og/eller video av varen og varens innpakning, og forklare hva som er galt, og selger må ta stilling til kjøpers klage.
Les mer om dine plikter som selger her: Klage på vare - Selger
Blir dere ikke enige kan betalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundeservice", og FINN vil avgjøre saken. Når betalingen stoppes må det skrives en forklaring av hva som er galt, og alt av relevant dokumentasjon må legges ved. Vi tar som hovedregel ikke hensyn til ettersendt informasjon eller dokumentasjon, med mindre vi ber om dette. Du plikter da å imøtekomme krav og frister satt av FINN.
Hvor er pengene mine før de kommer inn til meg som selger?
FINN holder pengene hos en tredjepart, vår betalingspartner Adyen, helt til vi vet at handelen er trygt gjennomført, og alt er i orden med varen kjøper har mottatt. På denne måten er det sikkert både for kjøper og selger i tilfelle noe skulle gå galt.
Får jeg pengene mine på Vipps?
Nei. Hvis kjøper betaler via Vipps, utbetales pengene direkte til kontoen du har registrert på din Vipps-bruker. Det vil ikke komme noen varsling i Vipps-appen.
Hvor kan jeg se status på handelen min?
Hvis du vil administrere bud, se hentekode, se status på sending og utbetaling kan du gå inn på "Min FINN" og deretter "Fiks, ferdig"
Jeg har ikke mulighet for Helthjem der jeg bor, hva gjør jeg?
Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting med Helthjem. Du kan likevel bruke Fiks ferdig ved å sende med Posten eller Postnord. Dersom du velger Posten og de ikke kan hente på din adresse kan du levere inn pakken på et Posten innleveringssted.
Pakken har blitt ødelagt under frakt. Hva gjør jeg?
Dersom pakken er ødelagt under frakt må utbetaling stanses, og så må fraktselskapet kontaktes umiddelbart.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Merk at det som hovedregel er kjøper som må melde i fra om varer som er skadet under frakt, da det er mottaker som har best forutsetninger for å sende bilder og beskrivelse av skadene.
Fraktselskapet kan innvilge erstatning dersom varen er skadet under transport. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning. Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter.
Pakken og pakkens innhold er forsikret, men for at erstatning skal innvilges må varen være pakket godt nok inn, og fraktselskapet må kontaktes umiddelbart etter at skaden oppdages.
Hvor mye kan jeg få i erstatning hvis innholdet i pakken er ødelagt?
Pakken og pakkens innhold er forsikret, men for at erstatning skal innvilges må varen være pakket godt nok inn, og fraktselskapet må kontaktes umiddelbart etter at skaden oppdages.
For Posten og Helthjem gjelder:
For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-.
For medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.
For Postnord gjelder:
For Postnord er erstatningssummen inntil 1000,- for pakker mellom 0-2 kg, og inntil 10 000,- for pakker mellom 2-20 kg.
Transportskader må meldes direkte til valgt fraktselskap.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Pakken kom aldri frem til kjøper. Hva gjør jeg?
Om pakken ikke har kommet fram til kjøper innen 30 dager må du som avsender kontakte fraktselskapet som ble benyttet slik at de kan undersøke dette nærmere.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Dersom pakken viser seg å være tapt vil fraktselskapet opprette en erstatningssak.
Pakken min er for stor til å sendes med Helthjem eller Posten. Hva gjør jeg?
Hvis pakken du skal sende er tyngre enn 5 kg og/eller større enn en klassisk skoeske , kan den ikke sendes med vår Liten-pakkestørrelse (les mer om pakkestørrelser over). Pakken må da sendes med Medium, Stor eller Ekstra stor pakke via Posten eller Postnord. Pakken må da leveres inn til angitt innleveringssted iht. valgt fraktselskap.
Kjøper vil få beskjed når pakken er klar til å hentes på sitt nærmeste utleveringssted.
Pakken min er innenfor målene og under 5kg, men får ikke plass i postkassen. Hva gjør jeg?
Dersom pakken ikke passer i postkassen bør du først dobbeltsjekke at målene ikke er for store. Hvis pakken er innenfor målene for liten pakke og du skal sende pakken med Helt hjem fra postkassen din kan du i slike tilfeller henge pakken i pose eller lignende på postkassen.
Dersom du skal sende med Posten er dette ikke mulig, da må du levere inn pakken til et Posten-innleveringssted nær deg.
Jeg har mottatt en faktura fra fraktselskapet. Hva gjør jeg?
Dersom du har mottatt en faktura i forbindelse med handelen din må du ta kontakt med fraktselskapet som har sendt deg denne.
Selger er ansvarlig for at pakken som sendes med Fiks ferdig har korrekt mål og vekt.
Dersom pakken overskrider vekt og mål for valgt pakkestørrelse, kan budet avstå fra å hente pakken eller straffegebyr kan forekomme.