Hvis du er kjøper
Hva koster frakten?
Prisen på frakt avhenger av hvilken pakkestørrelse du velger, og hvilket fraktselskap pakken skal sendes med. Her er alternativene.
Liten pakke
Helthjem: 39 kr
Posten: 39 kr
- Opptil 5 kg
- Lengde: 35 cm
- Bredde: 25 cm
- Dybde: 12 cm
(Forsikring: inntil 2500 kr)
Medium pakke
Postnord: 99 kr
Posten: 109 kr
- Opptil 10 kg
- Lengde: 120 cm
- Lengde + omkrets: 240 cm.
(Forsikring: inntil 10 000 kr)
Stor pakke
Postnord: 179 kr
Posten: 209 kr
- Opptil 20 kg
- Lengde: 120 cm
- Lengde + omkrets: 240 cm.
(Forsikring: inntil 10 000 kr)
Ekstra stor pakke
Posten: 299 kr
- Opptil 35 kg
- Lengde: 120 cm
- Lengde + omkrets: 240 cm.
(Forsikring: inntil 10 000 kr)
PS: Kun tilgjengelig for Posten.
Hvordan regner man ut omkrets
For å finne omkretsen på en pakke legger du sammen lengden av de korteste sidene på pakken din. Legg summen av dette sammen med lengden på pakken.
Eksempel: Dersom en rektangulær pakke er 20 cm bred, 10 cm høy og 60 cm lang blir målene 20+20+10+10+60=120 cm. Lengde + omkrets er dermed 120 cm
Må kjøper betale frakten?
Ja. Hvis du handler via Fiks, ferdig er det alltid kjøper som betaler frakt.
Hva er Trygg betaling?
Dette er en avgift som sikrer at pengene dine er trygt plassert, inntil du har mottatt varen din og ser at alt er i orden. Denne avgiften varierer ut ifra varens pris.
MÅ jeg bruke Trygg betaling?
Ja. Når du bruker Fiks, ferdig er denne avgiften en del av løsningen.
MÅ jeg betale prisen som står i annonsen?
Nei. Du kan selv legge inn et annet bud enn det som står i annonsen, så er det opp til selger om budet godtas eller ikke. Du kan endre prisen ved å redigere "Pris på varen" under Din forespørsel.
Eksempel:
Jeg la inn kjøpsforespørsel, men fikk ikke kjøpe. Hvorfor skjedde dette?
Selger får ofte flere henvendelser og kan selv velge hvem de vil selge til. Årsaken til at noen blir valgt kan eksempelvis være at de la inn kjøpsforespørsel før deg, eller at de la inn en høyere pris.
Pengene som er reservert for handelen vil umiddelbart bli tilgjengelig på kontoen din hvis kjøpsforespørselen blir avvist. Det samme gjelder hvis kjøpsforespørselen hverken blir godtatt eller avvist etter 48 timer.
Jeg fikk ikke kjøpe, hvordan får jeg pengene tilbake?
Når du legger inn en kjøpsforespørsel på "Kjøp med sending" - blir pengene kun reservert på din konto, de blir ikke trukket fra din konto. Reservasjonen oppheves hvis du ikke blir valgt som kjøper.
Kan jeg trekke kjøpsforespørsel min?
Frem til selger har godkjent kan du når som helst trekke kjøpsforespørsel din.
Dette gjør ved å gå til Min FINN - Fiks ferdig, klikker på annonsen dette gjelder.
Nederst på siden vil du da se Trekk forespørsel.
Klikker du på 'Trekk forespørsel' kanselleres forespørselen din, og du vil få tilbake pengene du har betalt inn.
Hva er Adyen?
Adyen er navnet på betalingsløsningen som FINN bruker. Der ligger pengene trygt før de utløses fra kjøper til selger.
Når du får utbetalt penger for handelen vil du se at pengene kommer fra Adyen N.V i nettbanken din.
Når blir pengene trukket fra min konto når jeg betaler med Vipps eller kort?
Når du legger inn kjøpsforespørsel reserveres pengene inntil selger har godkjent forespørselen. Pengene er trygge hos FINN inntil du har mottatt pakken din. Pengene utbetales til selger 24 timer etter du har mottatt pakken din.
Hvor lang tid tar det å få pakken?
Dette vil variere utifra hvor i landet den sendes fra og hvor pakken skal leveres.
Det tar vanligvis 2-5 dager fra pakken er sendt, dersom kjøper og selger er i samme landsdel, men leveringstiden fra f.eks sør til nord vil være lengre. Man må regne med minst en uke før pakken er fremme når den skal sendes til en annen landsdel.
Du kan selv sjekke hvor lang tid det tar for akkurat din Helthjem-pakke her, din Posten-pakke her og din PostNord-pakke her.
Jeg har ikke fått pakken min selv om jeg har fått melding om at den er levert. Hva gjør jeg?
Sjekk både postkassen og dørmatten din. Et godt tips kan også være å kikke på dørmatten hos naboen din. Hvis du ikke kan finne pakken din, ta kontakt med fraktselskapet som leverte pakken.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Varen er ikke som beskrevet i annonsen eller er ødelagt under transport. Jeg vil ha igjen en del av kjøpesummen eller stoppe handelen. Hva gjør jeg?
Etter at du har mottatt pakken din, har du 24 timer på deg på å stoppe betalingen. Dette gjør du via siden som viser deg status på kjøpet. Denne siden finner du på oversikt over alle handlene du har på Torget, klikk på "Min FINN" og så på "Fiks ferdig".
Vi oppfordrer kjøper til å kontakte selger i FINNs meldingstjeneste i første omgang, for å se om dere kan komme til enighet selv. Dette vil være mest effektivt. Hvis dere ikke kommer til enighet, kontakt FINNs kundesenter.
Du kan ha krav på erstatning dersom varen du har mottatt er skadet under transport. Dersom varen du mottar er skadet er det viktig at du stanser utbetalingen, og kontakter valgt fraktselskap for videre hjelp. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning. Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den kan skal kunne tåle et fall på tre meter.
Transportskader må meldes direkte til fraktselskapet.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Varen passet ikke og jeg vil sende den tilbake. Kan jeg det?
Nei. FINN har ingen returmulighet da vi ikke er en vanlig nettbutikk, men en markedsplass som tilrettelegger for kjøp og salg mellom privatpersoner. Summen for varen vil derfor utbetales til selger som vanlig.
Du kan eventuelt kontakte selger direkte og avtale retur av varen på annen måte.
Hvorfor må jeg hente pakken min på Posten/utleveringssted når den er bestilt med Helthjem?
Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting på dørmatten/postkassen, men vi jobber kontinuerlig for å åpne for flere adresser. Hvis du ikke har dekning på adressen din vil du likevel kunne motta pakke, men den må hentes på nærmeste utleveringssted.
Hva skjer om pakken ikke hentes på utleveringsstedet innen hentefristen? Vil pakken sendes i retur til selger?
Når pakken ankommer utleveringsstedet har du 7 dager på deg til å hente pakken. I denne perioden har ikke Selger anledning til å booke retur. Hvis pakken ikke hentes innen fristen, vil den automatisk sendes tilbake til selger hvis du ikke utsetter hentefristen. Kjøper vil bli belastet for handelen og selger vil få utbetalt pengene. Dersom varen skulle gå tapt i forbindelse med en retur grunnet manglende avhenting, og selger allerede har fått pengene for varen, har ikke selger krav på erstatning for den tapte varen
Hvis du er selger
Hvordan sender jeg en pakke med Helthjem?
Pakken sender du enkelt fra ditt eget hjem! Etter du har valgt kjøper blir du tatt gjennom en prosess hvor du fyller ut din adresse, og når du vil legge ut pakke. Kjøper har alt lagt inn sine detaljer, så det slipper du å tenke på!
Pakk pakken forsvarlig i egnet emballasje og skriv koden du mottar tydelig på pakken.
Legg deretter pakken på dørmatten eller i postkassen din (se hvor i bestillingsbekreftelsen du fikk på mail) før kl 23.00.
Pakken hentes av et bud i løpet av natten, og du trenger ikke være våken for å overlevere pakken eller signere - vi sender deg en bekreftelse på e-post når pakken er hentet.
Hvordan sender jeg en pakke med Posten?
Hvis du velger Posten som leverandør, så får du en kode som du skriver på pakken og så legger du den i postkassen på anvist dato.
Du kan også levere den på ditt nærmeste Posten-leveringssted.
Jeg har bestilt feil pakkestørrelse. Hva gjør jeg da?
Hvis du finner ut etter bestilling av pakke, at det var feil størrelse kan du gå inn og endre valg av pakke frem til du har fått noen kjøpsforespørsler.
Hvis du derimot allerede har akseptert en kjøpsforespørsel, kan ikke pakkestørrelsen endres. Da må handelen kanselleres av kundesenteret, og ny annonse må opprettes med riktig pakkestørrelse.
Kontakt kundesenteret så hjelper vi deg med å kansellere handelen, slik at pengene returneres til kjøper. Kjøper må deretter legg inn ny kjøpsforespørsel på din nye annonse.
Kan jeg selge hva som helst fra Torget-kategoriene med Fiks, ferdig?
Nei. Vi har tre ulike pakkestørrelser der den største stopper på 20 kg og 120 cm lengde og 240 cm omkrets. Så dette betyr at varer som kjøleskap, vaskemaskin, sofa, seng og andre store møbler og varer ikke kan selges via Fiks, ferdig. Slike varer på selges på annen måte med henting av vare eller annen type transport.
Dyr kan selvsagt heller ikke sendes via Fiks, ferdig.
Kan jeg benytte meg av Fiks ferdig på samme annonse flere ganger?
Nei, du kan kun benytte deg av Fiks ferdig én gang per annonse, etter du har akseptert et bud vil "kjøp med fiks ferdig" knappen bli borte fra annonsen. Om du ønsker å selge flere varer med Fiks ferdig må du lage en ny annonse.
Det blir generert en unik kode/fraktetikett til annonsen din ved bestilling. Denne koden/fraktetikett gjelder for én kolli.
Når får jeg pengene mine?
Etter varen er levert har kjøper 24 timer på seg til å se at alt er i orden, deretter vil pengene utbetales til selger. Det står en estimert utbetalingsdato under Min FINN og Fiks, ferdig.
Det vil normalt 2-5 virkedager før pengene er synlig på konto. Det betyr at hvis transaksjonen skjer i en helg kan det ta litt lenger tid.
Kjøper har stoppet utbetalingen. Hva skjer nå?
Etter at kjøperen har mottatt pakken, har hen 24 timer på seg til å stoppe betalingen hvis det er noe galt med varen eller den er en annen enn beskrevet i annonsen. Hvis dette oppstår vil vi be kjøper om dokumentasjon i form av bilder av varen, i tillegg til å svare på noen kontrollspørsmål. Vi sammenlikner informasjonen vi får fra kjøper, med selgers annonse. Selger vil også bli kontaktet for å forklare sin side av saken.
I første omgang oppfordrer vi kjøper og selger til å snakke sammen via FINN sin meldingstjeneste, for å forsøke å bli enige om et prisavslag eller tilbakesending av varen. Hvis kjøper og selger ikke blir enige, vil vi i FINN vurdere saken og bestemme hva utfallet blir.
Hvor er pengene mine før de kommer inn til meg som selger?
FINN holder pengene hos en tredjepart, kalt Adyen, helt til vi vet at handelen er trygt gjennomført og alt er i orden med varen du har kjøpt. På denne måten er det sikkert både for kjøper og selger i tilfelle noe skulle gå galt.
Får jeg pengene mine på Vipps?
Nei. Hvis kjøper betaler via Vipps, utbetales pengene direkte til kontoen du har registrert på din Vipps-bruker. Det vil ikke komme noen varsling i Vipps-appen.
Hvor kan jeg se status på handelen min?
Hvis du vil administrere bud, se hentekode, se status på sending og utbetaling kan du gå inn på "Min FINN" og deretter "Fiks, ferdig"
Jeg har ikke mulighet for Helthjem der jeg bor, hva gjør jeg?
Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting på dørmatten, men Helthjem jobber kontinuerlig for å åpne for flere adresser. Du kan likevel bruke Fiks ferdig ved å sende med Posten eller Postnord. Dersom postbudet ikke kan hente på din adresse kan du levere inn pakken på et Posten eller Postnord innleveringssted nær deg.
Pakken har blitt ødelagt under frakt. Hva gjør jeg?
Pakken og pakkens innhold er alltid forsikret. For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-, og for medium og stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.
Transportskader må meldes direkte til valgt fraktselskap.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
OBS! Dokumentasjon på innhold/innholdets verdi og bilder av skadet vare/emballasje må fremlegges. Det er selgers ansvar å pakke varen forsvarlig inn, og hvordan varen er pakket inn vil spille en rolle når erstatningssaken behandles.
Hvor mye kan jeg få i erstatning hvis innholdet i pakken er ødelagt?
Hvis innholdet i pakken har blitt ødelagt eller skadet under frakt, kan du søke om erstatning. Når du bestiller frakt via FINN sine sider er varer sendt med liten pakke forsikret inntil 2500,-, og varer sendt med medium og stor pakke forsikret inntil 10.000,-.
Transportskader må meldes direkte til valgt fraktselskap.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Pakken kom aldri frem til kjøper. Hva gjør jeg?
Om pakken ikke har kommet fram til kjøper må dere kontakte fraktselskapet som ble benyttet slik at de kan undersøke dette nærmere.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Dersom pakken viser seg å være tapt vil fraktselskapet opprette en erstatningssak.
Pakken min er for stor til å sendes med Helthjem eller Posten. Hva gjør jeg?
Hvis pakken du skal sende er tyngre enn 5 kg eller større enn en postkasse, kan den ikke sendes med vår Liten-pakkestørrelse (les mer om pakkestørrelser over). Pakken må da sendes med Medium, eller Stor pakke, der du må levere pakken inn til nærmeste PostNord innleveringssted.
Kjøper vil få beskjed når pakken er klar til å hentes på sitt nærmeste utleveringssted.
Pakken min er innenfor målene og under 5kg, men får ikke plass i postkassen. Hva gjør jeg?
Dersom pakken ikke passer i postkassen bør du først dobbeltsjekke at målene ikke er for store. Hvis pakken er innenfor målene for liten pakke og du skal sende pakken med Helt hjem fra postkassen din kan du i slike tilfeller henge pakken i pose eller lignende på postkassen. Dersom du skal sende med Posten er dette ikke mulig, da må du levere inn pakken til et Posten-innleveringssted nær deg.
Jeg har mottatt en faktura fra fraktselskapet. Hva gjør jeg?
Dersom du har mottatt en faktura i forbindelse med handelen din må du ta kontakt med fraktselskapet som har sendt deg denne.
Selger er ansvarlig for at pakken som sendes med Fiks ferdig har korrekt mål og vekt.
Dersom pakken overskrider vekt og mål for valgt pakkestørrelse, kan budet avstå fra å hente pakken eller straffegebyr kan forekomme.