Personvern på FINN

FINN er en del av Schibsted, og dine data behandles under Schibsteds ansvar. Vi oppfordrer deg derfor til å lese Schibsteds personvernerklæring.

 

Det hender vi får spørsmål som i hovedsak er relevante for FINN:

 

Kan jeg annonsere anonymt på FINN?

FINN er ikke å regne som en anonym markedsplass. Riktignok vil du som annonsør selv kunne velge om telefonnummeret ditt og adressen din skal være synlig i annonsen, og du kan velge ditt eget brukernavn. Om du ikke ønsker å eksponere ditt eget navn for omverdenen bør du ikke bruke ditt fulle navn som brukernavn. Selv om du velger ikke å synliggjøre profilen i annonsene dine på FINN, så er profilen din offentlig tilgjengelig, og interessenter som kontakter deg i meldingstjenesten vil se en lenke til profilen din. For å se hvordan din profil presenteres til andre, sørg for å være logget inn, gå hit og velg "Se profilen slik andre ser den".

Vær også klar over at man fra profilsiden din vil kunne se dine andre aktive annonser. Hvis du i en av disse annonsene har åpen personinformasjon (som f.eks. telefonnummer eller adresse), så vil det i mange tilfeller være enkelt å finne ut hvem du er.

Vi forventer at du opptrer med ditt eget navn i de personalia du har registrert hos oss, og i noen tilfeller vil vi kreve at du verifiserer din identitet med BankId for å kunne bruke FINN.

 

Kan dere slette en vurdering noen har gjort av meg?

Hadde det vært mulig å få slettet enkeltvurderinger, så ville vurderinggsystemet mistet sin hensikt. Så lenge du beholder kontoen din hos oss sletter vi derfor ikke vurderinger du har mottatt, men du har mulighet til å gi et svar på vurderingene.

 

Kan dere slette hele kontoen min?

Du har rett til å slette hele kontoen din. Da vil all din historikk, alle dine annonser og all personinformasjon slettes. Da slettes også vurderinger du har mottatt.

Vær oppmerksom på at sletting av FINN-kontoen ikke medfører at Schibsted-kontoen din slettes. Du vil fortsatt kunne bruke Schibsted-kontoen til å logge på andre Schibsted-tjenester. Hvis du, etter å ha slettet FINN-kontoen din velger å logge på FINN igjen med samme Schibsted-konto, så vil det opprettes en splitter ny, tom FINN-konto til deg.

Hvis du ønsker å slette hele din Schibsted-konto (og alle tilknyttede tjenester, inkludert FINN-kontoen din), så gjør du dette ved å gå til https://payment.schibsted.no/account/privacy og velge "Slett min konto". Les mer her: https://info.privacy.schibsted.com/no/du-har-rett-til-a-slette-dine-data/.


Kan dere utlevere informasjon om en annonsør?

Vi utleverer som hovedregel ikke informasjon som ikke har vært publisert i annonsen. Politiet eller andre med lovlig hjemmel vil imidertid kunne få utlevert slik informasjon.
Informasjon om hva som har stått i annonser som på et senere tidspunkt er avpublisert vil i noen tilfeller kunne utleveres til den som har handlet med annonsøren eller annen relevant tvistemotpart.


Er annonsen min synlig etter at varen er solgt eller annonsen er utløpt?

Annonsen vil fjernes fra søkefunksjonen på FINN. Imidlertid vil den fortsatt kunne ses av de som kjenner FINN-koden, har bokmerket den, har lagret den som en favoritt, har mottatt et varsel om annonsen etc. Den ligger altså synlig på sin URL (nettadresse) selv om den ikke lenger kan finnes ved å gjøre et søk på FINN. Hvis du ikke ønsker at annonsen skal ses i ettertid, bør du derfor slette den.

 

Blir mine samtaler på FINN kontrollert?

FINNs meldingstjeneste er en tjeneste som skal muliggjøre kommunikasjon for å få gjennomført handel på FINN. Som følge av at FINN i mange tilfeller setter ukjente personer i kontakt med hverandre, og vi ikke ønsker at tjenesten skal misbrukes, så forbeholder vi oss retten til å kontrollere meldingene. Dette skjer i utgangspunktet maskinelt. I noen tilfeller, eller ved mistanke om misbruk, vil ansatte i vår sikkerhetsavdeling gjennomgå innholdet manuelt. Ved konflikter vil vi også kunne inspisere meldingsdialogen for å avklare hva som har skjedd.

Vi har vurdert fordelene ved å få redusert uønsket aktivitet på FINN til klart å overstige ulempene ved at innholdet i meldinger blir lagret og i noen tilfeller kontrollert.

 

Hvorfor får jeg telefoner fra telefonselgere?

Det er dessverre ikke alle telefonselgere som respekterer at du ikke ønsker å bli kontaktet av telefonselgere, selv om dette står i annonsen. For at det skal være ulovlig for telefonselgere å ringe på annonsene, må du også stå oppført i reservasjonsregisteret mot telefonsalg i Brønnøysund.

 

Hvorfor blir jeg oppringt fra interessenter selv om jeg ikke har telefonnummer i annonsen min?

FINN utleverer ikke ditt telefonnummer når du ikke har det synlig i annonsen. Hvis du har flere annonser ute, og har synlig telefonnummer i en av dine andre annonser, så kan det hende interessenten har funnet nummeret ditt via denne. Noen interessenter kan også være så ivrige at de slår opp ditt telefonnummer i katalogtjenester basert på annen informasjon du røper i annonsen eller profilen din.

 

Hvorfor ber dere meg om BankID?

I noen tilfeller vil vi be deg bekrefte hvem du er gjennom BankID. Dette kan være fordi vi er pålagt å sikre at vi kjenner identiteten din; for eksempel hvis du skal motta penger gjennom FINN Fiks Ferdig. Da vil ditt fødselsnummer bli brukt for å sikre at du er eier av utbetalingskontoen. I samarbeid med vår betalingsformidler Adyen vil vi innhente data som er påkrevet i henhold til "Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven)".

Hvis du ønsker å verifisere kontoen din, slik at vi viser et blått skjold sammen med visningsnavnet ditt, så må du også identifisere deg med BankID. Dette er normalt helt frivillig - men i noen tilfeller vil vi kreve det for fortsatt bruk av FINN.

 

Oppdatert 2. mars 2023


Var denne artikkelen nyttig?
170 av 266 syntes dette var nyttig

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss her.