FINN jobb
Behandling av personopplysninger ved søk på stilling gjennom FINN
Når du sender din jobbsøknad gjennom en stillingsannonse på FINN, ber vi deg oppgi enkelte personopplysninger i tillegg til søknad, CV og annen informasjon tilknyttet din utdanning og arbeidserfaring. Disse opplysningene vil benyttes av arbeidsgiveren som utlyser stillingen for å kunne behandle din søknad i rekrutteringsprosessen. Dette er for å vurdere om du er egnet til en stilling eller oppg... Les mer her
Hvordan lager jeg en skikkelig god stillingsannonse?
Å lage en god stillingsannonse kan være avgjørende for å finne drømmekandidaten. Den bør appellere til de riktige kandidatene slik at du får nok søkere. Den bør også fremstå profesjonell, og gi et godt inntrykk av arbeidsgiver.Her har en av våre eksperter samlet sine beste tips til hvordan du lager en god stillingsannonse.Og sjekk ut vårt gratis videokurs i stillingsannonsering! Les mer her
Hvilke formater skal jeg bruke på bilder og logo?
16:9 er formatet vi anbefaler å bruke.Pixelstørrelse kan være f. eks. 1600x900. Bilder som er bredere eller høyere enn 16:9, vil skaleres for å få plass i annonsen. Bredere bilder vil få hvitt tomrom over og under bilde for å følge 16:9-formatet.Filtypene jpg, jpeg, gif og png er støttet. Maks størrelse 20 mb.Her kan du lese mer om bildeformater. Les mer her
Slik legger du til "Flere arbeidssteder" i din stillingsannonse
I mange stillinger kan kandidaten velge å jobbe fra flere steder i landet. Når du publiserer en slik stilling på FINN, anbefaler vi å oppgi dette i annonsen ved å bruke "Flere arbeidssteder". Slik sikrer du at stillingen din kommer med blant søkeresultatene for alle stedene, og at relevante kandidater finner frem til annonsen. Du kan legge til opptil fire ekstra arbeidssteder i tillegg til hove... Les mer her
Jeg får ikke sett søkerne mine (logg på med totrinnsautentisering)
I Søkerhåndtering behandler vi persondata og for å sikre at disse ikke kommer på avveie dersom uvedkommende for eksempel skulle få tilgang til en brukers passord, sørger vi for ytterligere sikkerhet ved totrinnsautentisering. Se hvordan du verifiserer kontoen din her. Les mer her
Hvor finner jeg søknadene?
Trykk på “Alle Annonser” i venstremenyen og deretter på den blå knappen “Se alle søkere”. Eller du kan gå direkte til “Søkerhåndtering” fra venstremenyen, da åpnes søknader mottatt til siste publiserte annonse og du kan skifte mellom annonser helt øverst på siden. Du vil også motta en epost hver gang du får en ny søknad og derfra kan du trykke deg inn til Søkerhåndtering hvor alle søknadene di... Les mer her
Kom i gang med Søkerhåndtering
I Søkerhåndtering er alle søknadsdata samlet på ett sted. Verktøyet gir deg oversikt og kontroll gjennom hele rekrutteringsprosessen ved hjelp av statuskolonnene i oversiktsbildet som du bruker for å flytte kandidater mellom, opprette egne tagger for bedre oversikt, sende e-post, legge til egne kommentarer og mye mer. Se denne korte videoen for en enkelt gjennomgang av hele verktøyet. Les mer her
Søkerhåndtering - kort fortalt
I Søkerhåndtering er all søknadsdata samlet på ett sted. Verktøyet gir deg oversikt og kontroll på hele rekrutteringsprosessen ved hjelp av statuskolonnene i oversiktsbildet som du bruker for å flytte kandidater mellom. I verktøyet kan du tydelig se hvilken stilling du ansetter for, og du kan bytte mellom de ulike stillingsannonsene og funksjonene ved å bruke menylinjen på venstre side. Under... Les mer her
Last ned søkerlisten i excel format
Har dere behov for å laste ned en liste over søkerne på en av deres stillingsannonser kan dette gjøres ved å gå til den relevante stillingen i Søkerhåndtering og trykk på kanppen "Last ned søkerlisten til excel". Husk å behandle dataen i henhold til GDPR. Velg begrunnelse for nedlastingen og utdyp gjerne mer detaljer i kommentarfeltet, trykk "Last ned til excel". Les mer her
Automatiske e-poster til nye kandidater
Inne på e-postinnstillinger kan du sette opp automatisk mail til alle nye søkere tilpasset dine aktive stillingsannonser. Gå til e-postinnstillinger Klik på "legg til" I skjemaet som kommer opp velger du: Hvilken stilling du ønsker å sette opp automatisk mail for Den e-postmalen du ønsker å bruke (om du ikke har satt opp noen maler enda, anbefaler vi at du gjør det først) Tidspunktet for når... Les mer her
Oversiktsbildet
I oversiktsbildet ser du til enhver tid alle kandidater som har søkt på den aktuelle stillingsannonsen, og hvor i prosessen de er basert på hvor i de ulike statuskolonnene de er flyttet til. Merk at om du sitter på en liten skjerm, må du kanskje scrolle sidelengs for å se alle statuser. Du kan lese mer om statuskolonnene under. Kandidatkortene Hver kandidat presenteres i et “kort” hvor man se... Les mer her
Endre status på en kandidat
Hold oversikt gjennom hele rekrutteringsprosessen ved å sortere kandidatene i ulike grupper. Dette gjør du ved å ta tak i kortet og dra det over til en annen statuskolonne i oversiktsbildet, eller ved å klikke deg inn på kandidaten, og endre status via nedtrekksmenyen i toppen. Systemet deler ikke statusen med kandidatene. Hvordan bruke statusene? Nye og åpnede søknader: I denne kolonnen lig... Les mer her
Evaluer kandidaten
Evaluer kandidatene på hvor aktuelle de er for stillingen ved å bruke Ja, Nei, og Kanskje. Dette endrer du inne på kandidaten ved å klikke på knappene i toppen. Evalueringen blir synlig både på kortet i oversiktsbildet, inne på kandidaten og i aktivitetsloggen. Dette kan hjelpe dere med å rangere kandidatene mellom både de aktuelle og kvalifiserte søkerne, og de som ikke er det.Vi anbefaler å ... Les mer her
Kommentarer/notater og aktivitetslogg
Du finner notater og aktivitetsloggen inne på hver kandidat, helt til høyre eller nederst under siste vedlegg (det avhenger av hvilke størrelse du har på skjermen din).AktivitetsloggDu og dine kollegaer kan se hendelser i aktivitetsloggen, som for eksempel hvem som endret status eller evaluering på kandidaten og når dette ble gjort. Aktivitetsoppdateringene er automatiske, og følger den enkelte... Les mer her
Gruppehandlinger (bulk-mode)
Å bruke gruppehandlinger i et søknadhåndteringssystem kan bidra til å strømlinjeforme rekrutteringsprosessen og spare tid for rekrutterere eller ansettelsesledere. Det kan også bidra til å sikre konsistens i håndteringen av kandidatdata og redusere risikoen for feil eller forglemmelser som kan oppstå ved håndtering av store datamengder manuelt. Gruppehandlinger er nyttige for å utføre den samme... Les mer her
Tilpass med fargekoder
Gjøre det enda lettere å tilpasse Søkerhåndtering til ditt behov! Tagger kan legges til per kandidat, og vil vises både i oversiktsbildet, og inne på kandidaten: Når du først har laget en tag/etikett, kan den gjenbrukes eller endres på ved behov. Det er mulig å ha opptil fem unike tags/etiketter på en kandidat. Vi ser at disse ofte blir brukt for å tilpasse oversikten over kandidatene når det ... Les mer her
Hvem kan få tilgang?
Alle som ønsker å ta del i en rekrutteringsprosess kan få tilgang til Søkerhåndtering! Nye brukere legges enkelt til med en e-postadresse, se hvordan her. Hvis e-posten ikke er knyttet til en Schibsted-konto, må man opprette en ved første innlogging. Brukere av Søkerhåndtering må også verifisere seg med totrinnsautentisering. Det er fordi vi tar kandidatens personvern på alvor og ønsker å sikre... Les mer her
Gi andre tilgang
Forskjellige brukere har ulikt behov for innsyn i søknadsdata og vi har derfor tre tilgangsnivåer: 1. Tilgang til bedriftskontoen på finn.no og alle rekrutteringsprosessene i Søkerhåndtering 2. Tilgang til en rekrutteringsprosess i Søkerhåndtering 3. Tilgang til en (eller flere) kandidater i Søkerhåndtering For å kunne dele tilgang med andre, må du selv ha tilgang til bedriftens konto på FINN... Les mer her
Totrinnsautentisering
Det er viktig for oss å verne om persondataen til søkerne på en god måte. Derfor er dataen søkerne deler beskyttet ekstra godt og for å få tilgang til å se den må du totrinnsautentiseres. Dette er et ekstra steg for å bekrefte din identitet. På den måten beskytter vi søkernes persondata mot uvedkommende. Beskyttet av totrinnsautentisering: Søkerhåndtering E-post Dine nyeste søkere (på forside... Les mer her
E-post
E-post i Søkerhåndtering gir deg muligheten til å kommunisere med alle kandidater på en enkel måte direkte fra systemet. Du kan se all e-posthistorikk per stilling, samt sende mail til en eller flere kandidater samtidig. Du kan også opprette e-postmaler, signaturer og automatiske e-poster. Innhold: - Opprette ny e-post - Sende mail til flere fra oversiktsbildet - Hurtigknapp for sending av avsl... Les mer her
Opprett og bruk e-postmaler og signaturer
Du finner malene og signaturene under e-postinnstillinger, ved å klikke deg inn på lenken i toppen på e-postsiden. E-postmalerE-postmaler kan opprettes av alle som har full tilgang til Søkerhåndtering og vil være tilgjengelig for bruk av alle i bedriften, på tvers av stillingsannonser. Du kan lage egne maler ved å klikke på knappen Legg til i seksjonen for e-postmaler. Du vil da få opp et vind... Les mer her
Autoutfyll i e-poster
Med autoutfyll kan du enkelt og automatisk personalisere både maler for e-poster, og de du sender direkte. Autoutfyll kan brukes til stillingstittel og navn på kandidater, og fungerer både i emnefeltet og i innholdet i mailen. Når du skal ta i bruk autoutfyll, skriver du e-posten som vanlig, og der du ønsker at navn eller stilling skal legges til, klikker du på knappen autoutfyll, velger type o... Les mer her
Legg til søknad manuelt
De fleste foretrekker å samle alle søknadene på ett sted, så hva gjør du hvis du mottar en søknad på e-post? Inne i Søkerhåndtering, velger du den aktuelle stillingsannonsen du har mottatt søknad for og trykker på knappen "Legg til kandidat manuelt". Du vil da få opp en skjema hvor du legger inn informasjon om kandidaten og laster opp vedlegg. Skjema hvor du legger inn informasjon om kand... Les mer her
Last opp dokumenter
Noen ganger får man ekstra opplysninger fra en kandidat etter at søknaden er mottatt, som for eksempel en attest eller oppsummering fra intervju, som man ønsker å lagre med resten av søknaden, dette kan dere nå gjøre i Søkerhåndtering. Trykk på kandidaten og under siste vedlegg finner du et område hvor du kan laste opp dokumenter. Trykk på "Last opp" og velg dokumentet du ønsker å legge ved o... Les mer her
Tips til effektiv screeningprosess
Etter at annonsen er publisert venter den mest krevende delen av rekrutteringsprosessen. Å gå gjennom alle søknadene, og finne de som er mest relevante for stillingen kan gjøres effektivt i Søkerhåndtering. Når du har mange kvalifiserte søkere som fyller må-kravene, kan du ikke invitere alle videre i prosessen. Prioriter kandidatene basert på hvor godt de oppfyller kvalifikasjonskravene. Du ... Les mer her
Ofte stilte spørsmål
I denne artikkelen svarer vi på de spørsmålene som oftest blir stilt i forbindelse med bruk av Søkerhåndtering. 1. Søknadsdata slettes etter 12 måneder Kandidatens søknad slettes 12 måneder etter at den bli sendt inn. Dette foregår automatisk og du vil se varsel inne i Søkerhåndtering før dette skjer. Dersom en kandidat ønsker å få slettet personopplysninger vi har lagret om dem tidligere kan... Les mer her
Varsel om ny søknad
Når du publiserer stillingsannonsen og velger FINN Søkerhåndtering må du oppgi en e-postadresse hvor du vil motta varsel om nye søknader. Det er mulig å endre denne e-posten direkte inne i Søkerhåndtering, under "Mine stillingsannonser". Merk at det må til enhver tid være en gyldig e-postadresse knyttet til en stillingsannonse. Det ikke mulig å legge til mer enn en e-postadresser for mottak ... Les mer her
Vilkår Søkerhåndteringen
VILKÅR FOR BRUK AV SØKERHÅNDTERING 1. INNLEDNING FINN tilbyr en tjeneste hvor Kunden får tilbud om å benytte seg av det elektroniske rekrutteringsverktøyet FINN Søkerhåndtering ("Tjenesten") for bruk i forbindelse med den enkelte stillingsannonse Kunden har gjort tilgjengelig på www.finn.no. Disse reglene suppleres av de spesifikke annonsereglene for FINN jobb, samt de særskilte reglene som nær... Les mer her