Trygg handel
Nyttige tips for en trygg handel
Over 3,5 millioner personer besøker FINN.no hver måned. De aller fleste er ærlige og er ute etter en hyggelig handel som kjøper eller selger. Men som i alle andre handler finnes det en viss risiko for å bli lurt eller at misforståelser oppstår.På FINN.no utformer annonsør selv annonsen og står ansvarlig for innholdet. Avtaler inngås direkte mellom selger og kjøper. Retningslinjer for trygg h... Les mer her
Samarbeidspartnere for betalingsløsninger
Nødvendig datadeling For å gjøre utbetalinger til din bankkonto (som f.eks. i FINN Fiks ferdig) har vi inngått en avtale med Adyen. Adyen er underlagt "Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven)", og må som følge av dette være 100% sikre på din identitet. For å gjøre denne prosessen enklest mulig for deg, så gjør vi identitetskontrollen på FINN, gjennom at du bruker... Les mer her
Hva er den tryggeste måten å handle på FINN?
Jeg ønsker å kjøpe noe som må sendes, hva er det tryggeste å gjøre? For å gjøre det tryggest mulig å handle på FINN for både kjøper og selger, anbefaler vi å bruke vår tjeneste Fiks Ferdig. Fiks Ferdig er laget for å sikre at kjøper får riktig vare i avtalt stand, og at selger mottar pengene for den avtalte handelen. Både betaling og sending gjøres via FINN, og du kan velge å benytte deg av Hel... Les mer her
Hvor trygt er det å handle på FINN?
Som markedsplass lever vi av at brukerne har tillit til hverandre, og til oss som tjeneste. Selv om alle har et selvstendig ansvar for måten de opptrer på når de annonserer eller er i kontakt med andre brukere av FINN, forsøker vi alltid å tilrettelegge for at flest mulig av handlene blir gjennomført uten problemer og i en god tone. Dette er hvordan vi jobber: Vi har et dedikert sikkerhetsteam... Les mer her
Har FINN en betalingstjeneste?
Kjøp på FINN Torget: FINN har ingen ren betalingsløsning, men vi tilbyr tjenesten Fiks Ferdig, hvor vi tar hånd om både sending og betaling. Denne tjenesten sikrer at kjøper får tilsendt riktig vare og at selger mottar pengene for handelen. Du kan lese mer om Fiks Ferdig her. Kjøp på FINN Motor: FINN har ingen ren betalingsløsning, men vi tilbyr tjenesten Smidig handel der alle stegene i bil/MC... Les mer her
Anbefaler dere bruk av Postoppkrav?
Postoppkrav er ikke en sikker måte å løse utfordringen med distanse mellom kjøper og selger. Det eneste kjøper vet er at man får noe tilsendt i posten, men ikke hva. Som selger kan du risikere at kjøperen ikke henter ut varen i tide, og du må stå for kostnaden for forsendelsen. Det er med andre ord ikke en sikker metode for handel. Når det gjelder ting som sporing og forsikring viser vi til Pos... Les mer her
Ofte stilte spørsmål om kjøp og salg
Avtalebrudd - selger har trukket seg Du har rett til å kreve at handelen gjennomføres etter avtalen. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Hvis selgeren f.eks har solgt til en annen kan du ha krav på erstatning. I praksis er det dessverre sjelden lønnsomt å forfølge slike saker juridisk. Ønsker du likevel å gjøre dette, anbefaler vi deg å kontakte Forbrukerrådet (tlf. 23 ... Les mer her